Derfor valgte Jakob internasjonale studier

Med et ønske om å forstå hvorfor verden er som den er og med en interesse for historie og internasjonal politikk, søkte Jakob seg til Internasjonale studier på Lillehammer. Nå jobber han i Oslo politidistrikt.

Jakob Malik utenfor den norske ambassaden i Budapest.

Jakob Malik utenfor den norske ambassaden i Budapest. Foto: Privat

Jakob Sørensen Malik fra Nøtterøy er blitt 28 år og ser tilbake på en spennende og sosial studietid på Lillehammer. I dag er han jobber han med innvandringssaker i utlendingsforvaltningen i Oslo politidistrikt, og har allerede opparbeidet seg en imponerende og spennende CV! Til tross for at det er mange muligheter etter en fullført bachelor var Malik tidlig bestemt på hva han ønsket.

Praktikant hos Afghanistankomiteen og i Budapest, nå med jobb i Oslo politidistrikt

- Etter bachelorgraden gikk jeg videre til en mastergrad. Denne mastergraden hadde jeg sikta meg inn på ganske tidlig i bacheloren, så jeg var veldig fornøyd da jeg kom inn her.

Det er også mange som velger å fortsette master i andre land, men til tross for at Malik valgte å studere videre på master i Norge, så fikk han oppleve mye underveis i studieforløpet.

- Underveis på masteren var jeg praktikant hos Afghanistankomiteen i 6 måneder. Jeg var også praktikant på den norske ambassaden i Budapest et halvår. I disse praktikantoppholdene lærte jeg mye og fikk god erfaring.

En collage av Jakob med bilder fra hans utenlandsopphold
Jakob har reist til mange spennende byer og opplevd mye. Foto: Privat

Når det gjelder jobben som førstekonsulent i Oslo politidistrikt er det begrenset hvor mye han kan utdype rundt denne jobben. Men en ting han er helt klar på, er at utdanningen og erfaring var avgjørende for at jobben ble hans.

- Hverdagen er spennende og utfordrende, og jeg får brukt det jeg lærte på studie hver dag!

Internasjonale studier og det gode ryktet

Studiebarometeret, der studentene selv vurderer studiekvaliteten, har i flere år vist en høy tilfredshet blant studentene på internasjonale studier, både når det gjelder det sosiale miljøe og det faglige. Og her er Jakob intet unntak, han er klar i sin tale når vi spør hva det beste med studiet var.

- Det sosiale miljøet! Jeg ble kjent med mange hyggelige mennesker, som hadde de samme interessene som meg. Folk var engasjerte i studiene og var lette å prate med. Det var også et veldig godt læringsmiljø på studiet, med flere flinke professorer og undervisere.

Videre forteller han om et høydepunkt fra utdannelsen, nemlig studieturen til Israel og Palestina. Det er en reise som ifølge han var utrolig spennende med et godt og lærerikt opplegg.  I tillegg til denne studieturen hadde han også et opphold i Tsjekkia – som dessverre ble litt kortere enn først antatt.

Klassebilde fra skoletur
Internasjonale studenter på studieturen til Israel og Palestina. Foto: privat

- Jeg vurderte først å dra til Japan, men endte opp i Tsjekkia, hvor flere av kompisene mine også dro. Det var veldig gøy – helt frem til covid kom, da måtte vi dra hjem. Andre fra studiet dro til Sør-Korea, Australia, Frankrike, Chile, New York, Sør-Afrika og Tyrkia, for å nevne noen.

En spennende fremtid med mange valgmuligheter

På Internasjonale studier lærer du om hvorfor verden er som den er, og slik kunnskap er veldig nyttig på mange områder som forskjellige FN-organisasjoner, internasjonale og nasjonale ikke-statlige organisasjoner (NGO) og visse departementer.

- Arbeidsmarkedet innen samfunnsvitenskapelige studier, slik som internasjonale studier, kan generelt være vanskelig å komme inn på med det første. Men arbeidsmarkedet for slike studier er utrolig spennende, med mange kule jobber!

Malik minner tilbake på en fin tid som student i Lillehammer, særlig på grunn av studiemiljøet og de vennene han fikk der. Og som en friluftsmann var nærheten til naturen et høydepunkt. En annen fordel er den tette kontakt med og oppfølging av foreleserne, noe jeg mener er veldig positivt for læringsmiljøet.

- I praktikantoppholdene og i Oslo politidistrikt har jeg hatt god bruk for det jeg lærte på studiet i Lillehammer!

Hva veien videre bringer karrieremessig er foreløpig uvisst for Jakob. Han trives veldig godt i utlendingsforvaltningen i Oslo politidistrikt og har ingen konkret «drømmejobb», allikevel så har han noen tanker om fremtiden.

- Det hadde vært veldig spennende å jobbe i Utenriksdepartementet eller kanskje NATO.

Hans beste råd til å deg som vurderer å studere Internasjonale studier på Lillehammer er og engasjere deg sosialt samt sette konkrete mål.

- Det er viktig å gjøre så mye som mulig ut av studietiden som du orker! Gjør ditt beste på studiet og engasjer deg også utenfor studiet i for eksempel en studentforening eller to. Det som hjalp meg veldig som student var å sette meg konkrete mål. Å sette mål for seg selv, hjelper også veldig for motivasjonen.

Av Hanna Helseth Bjørsland
Publisert 5. juni 2023 10:51 - Sist endret 7. aug. 2023 11:00