Studiet gir innsikt i politikken og historien til hele verden

19-åringen kombinerer studier i internasjonale studier ved HINN med en politisk karriere i Venstre.

Portrettfoto Kajsa Kirkhus.

Kajsa Kirkhus studerer internasjonale studier ved studiested Lillehammer. Foto : Benedicte Røvik.

Kajsa er nå inne i sitt andre år på bachelor i internasjonale studier ved studiested Lillehammer. Hun er født i Amsterdam, men har vokst opp på Brøttum. Fra studenthybelen i Lillehammer har hun de siste årene lagt grunnlaget som har resultert i at hun i helgen ble valgt til andreplass på lista for Innlandet Venstre til fylkestingsvalget 2023.

– Jeg er veldig glad for tilliten jeg har fått av partiet, og gleder meg til å starte arbeidet inn mot valgkampen 2023. Personlig trodde jeg aldri at jeg ville komme i en slik rolle. Samtidig synes jeg det er viktig å få flere unge stemmer i politikken, og spesielt en students synspunkt for å speile samfunnet, sier Kajsa.

Trives godt ved HINN

Tilværelsen som student ved HINN beskriver hun som midt i blinken. Hun liker spesielt godt at bachelor i internasjonale studier fokuserer på historien til hele verden, og ikke kun har et vestlig utgangspunkt og blikk på verdenshistorien.

– Jeg er stolt av å studere internasjonale studier ved HINN, og har allerede lært mye om situasjonen i land man kanskje ikke tenker så mye over. Vesten tar mye plass i verdenshistorien, men på studiet her får vi innsikt i politikken og historien til hele verden, sier Kajsa.

Ble politisk aktiv på videregående

Det var da hun gikk på videregående i Lillehammer at Kajsas interesse for både politikk og internasjonale spørsmål virkelig kom til overflaten. Hun engasjerte seg i elevrådsarbeid og i Elevorganisasjonen, og har hatt en rekke politiske verv i etterkant, blant annet har hun sittet i sentralstyret i Europeisk Ungdom.

Hun har ikke hatt kapasitet til å engasjere seg i studentpolitikken, men er nå leder i Ringsaker Venstre etter at hun meldte seg inn i Venstre i 2019. Miljø og skolepolitikk har vært spesielt viktige tema og motivasjonsfaktorer for at hun har satset på en politisk karriere og internasjonale studier.

– Det startet med at jeg engasjerte meg for skolemiljøet på videregående. Valgfrihet, blant annet i form av å kunne velge blant flere valgfag på videregående, er en av mine kampsaker, sier Kajsa, som selv snakker norsk, nederlandsk og litt tysk.

Kajsa Kirkhus på et politisk møte.
Kajsa er politisk aktiv i Innlandet Venstre. Foto: Oda Scheel.

– Jeg ønsker en skole der elevene kan velge fag som de interesserer seg for, med færre obligatoriske fag. For Innlandet, som blir stadig mer knyttet til det internasjonale samfunnet og næringslivet, blir arbeidstagere som kan ulike språk viktig i fremtiden. Som student er det også viktig å kunne ulike språk, for eksempel om man ønsker å studere eller jobbe utenlands en periode, sier Kajsa.

Reiser på utveksling til Sør-Afrika

Ved studiestart var hun selv internasjonal fadder i Fadderuka, og vårsemesteret 2023 skal hun tilbringe på utveksling i Sør-Afrika for å få internasjonal erfaring og knytte nettverk.

– Målet mitt er å lære mer om et samfunn som er annerledes enn hva jeg selv har vokst opp med, og som har en forhistorie med apartheid som har satt sine spor i samfunnet, sier Kajsa.

Når hun har fullført bachelorgraden våren 2024 er planen å fortsette på master i statsvitenskap. Selv om en politisk karriere er en mulig karrierevei, holder hun dørene åpne for andre muligheter både nasjonalt og internasjonalt.

– Jeg gleder meg til tiden som kommer, både på studiet og i politikken. På kort sikt er målet å få plass i fylkestinget, og på lang sikt plass på Stortinget. Bachelorgraden er et godt utgangspunkt for å ta del i et internasjonalt arbeidsliv. Personlig kan jeg se for meg en karriere innenfor forskning. Noe annet jeg kunne tenke meg å jobbe med er å øke bevisstheten rundt hvordan samfunnet er og fungerer i andre verdensdeler, sier Kajsa.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 26. sep. 2022 12:00 - Sist endret 23. mars 2023 09:19