- Studiet gir oss svært mange muligheter

Johanne Frisk Isaksen flyttet til Rena for å studere Bachelor i Music Business – Production. Det inkluderte et utvekslingsopphold i Los Angeles.

Kvinnelig student stående i en gang inne i et bygg.

Johanne Frisk Isaksen foran Musicians Institute, skolen hun studerer ved i Los Angeles. Foto : Privat.

Studieomtale : Bachelor i Musiness Business - Production

Studiested Rena tilbyr to bachelorgrader innen Music Business: Management og Production. Høsten 2018 flyttet Johanne 22 åringen fra Alta i Finnmark til Rena for å studere Music Business – Production.

Musikk er noe Johanne virkelig brenner for, og derfor ønsket hun å studere noe som hun kommer til å trives med både som student og senere i arbeidslivet. Men hun ønsket også større innsikt i den kreative delen av bransjen, noe som førte til at hun valgte Production fremfor Management. Dette er et valg hun ikke har angret på.

- Så langt leverer studiet veldig, og jeg stortrives. Musikkbransjen er i stadig endring. Derfor går både foreleserne og studieansvarlig ofte gjennom pensumet som er oppført i studiet, og oppdaterer det slik at studieplanen holder seg relevant for bransjen.

- Vi lærer om musikkbransjen

Johanne beskriver studiet som spennende, kreativt og lærerikt.

-Vi lærer om hvordan musikkbransjen er, og hvordan den fungerer – med utgangspunkt i den norske bransjen. Vi har også noen kreative fag, som låtskriving og lydproduksjon, hvor vi blant annet lærer forskjellige studioteknikker og verktøy vi kan bruke til å lage og skrive egne låter.

Varierte dager som student

En vanlig dag på skolen for Johanne innebærer å dra på forelesning, samarbeide med medstudentene og ofte en tur på biblioteket for å lese pensum. Dersom hun ikke har forelesning studerer hun som oftest hjemme på hybelen – med mindre hun har en gruppeinnlevering. Da jobber hun med kollokviegruppen sin. På Rena har også musikkstudentene gratis tilgang til tre musikkstudioer, noe som Johanne beskriver som supert med tanke på at ikke alle studenter har råd til utstyr for eget hjemmestudio.

Utveksling i Los Angeles

Men akkurat nå er studenttilværelsen til Johanne litt annerledes. På Production studiet er det et krav at studentene må på utveksling. Johanne valgte å dra til Los Angeles for å studere ved Musicians Institute som ligger i hjertet av Hollywood.

- Låtskriving er noe jeg elsker, så jeg valgte å dra på utveksling til en skole jeg visste hadde kreative fag slik at jeg fikk muligheten til å utvikle meg selv som låtskriver, men også få en smak av musikkbransjen i USA – som er et av de største markedene for innspilt musikk i verden.

Kvinne som jobber med musikk.
Siden det er vanskeligere å booke studiotid i Los Angeles, må Johanne iblant ty til andre løsninger. Foto : Privat.

Studier i USA betyr enn litt annerledes hverdag for Johanne. I Los Angeles får hun karakterer for både lekser og prøver, og hun har nå ca. 10 «innleveringer» hver uke.

- Det er også litt vanskeligere å få studiotid her enn på Rena, og man får ikke være der så mye man vil. Det er forståelig, men samtidig rart å venne seg til, da det er mer fleksibelt på Rena.

Planer om videre praksis i Los Angeles

Rena er ikke akkurat en storby, og en fordel med dette er jo at studentene virkelig for fokusert på studiet. I tillegg er det greit at Oslo og Trondheim ikke er langt unna, for dette er steder man kan kalle for «hot-spots» for musikkbransjen her i Norge. Selv om studiet er på et lite sted som Rena, betyr det ikke at mulighetene er få. Dette overrasket iallfall Johanne.

- Det som overrasket meg med studiet var de mange mulighetene vi musikkstudenter får. Helt siden starten av første året har vi fått anledning til å oppleve bransjen på nært hold.

Johanne trekker frem prosjekter som MECO (Music Ecosystems Inner Scandinavia), musikkarrangementer, bransjefestivaler, osv. I tillegg har hun vært en del av Rena Music, Music Business studienes egen redaksjon, og har gjennom det fått være med på bransjefestivaler som By:Larm i Oslo og Vill Vill Vest i Bergen.

- Selv nå når jeg er på utveksling har jeg fått skaffet meg et praksis-intervju, som byr på muligheten til å få ta praksis i Los Angeles – noe som er utrolig spennende.

-Tør å by på seg selv

For å få seg jobb innenfor musikkbransjen gjelder det å ta de mange mulighetene som oppstår i løpet av studietiden. Musikkbransjen er en bransje hvor det kreves å bygge nettverk for å «overleve», og gode kommunikasjonsevner kan derfor ende opp med å være den viktigste delen av karrieren, sier Johanne.

- Dette studiet passer for personer som er spesielt interessert i musikk, men også tør å by på seg selv og ønsker å være sosial. Om dette høres ut som noe for deg, så søk Music Business – Production på Rena.

Av Alexandra Askeland
Publisert 11. juni 2021 13:28 - Sist endret 15. des. 2023 13:54