- Begynn på Blæstad. Du kommer ikke til å angre.

Blæstad tilbyr landbruksutdanninger som dekker hele spekteret innen landbruk. Det fikk vår tidligere agronomistudent Vilde til å velge Høgskolen i Innlandet.

Jente med en kylling på armen.

Vilde studerte bachelor i agronomi hos oss. Nå jobber hun i Fiskå Mølle.

Studieomtale : Bachelor i agronomi

Vilde Elise Kampesveen har i dag en stilling som rådgiver innen fjørfe hos en av Norges største kraftfòrleverandører, Fiskå Mølle. Hun fikk jobben bare noen få måneder etter at hun var ferdig med studiene på Blæstad. I stillingen hjelper Kampesveen fjørfe-produsenter med å optimalisere produksjonen sin da hun er en støttespiller for dem i produksjonen.

Allsidig landbruksutdanning

- Studiene på Blæstad er svært relevante for jobben jeg har i dag, og studiet ga meg et godt springbrett inn i næringen, sier Vilde.

Blæstad tilbyr studier innen blant annet plantekultur, husdyrfag, økonomi og innendørsmekanisering.  Allsidigheten ved bachelor i agronomi gjør det lettere for studentene å lære seg hvordan alt henger sammen, mener Vilde.

Slik er det å studere på Blæstad

Vilde ser med glede tilbake på studietiden på Blæstad, og trekker frem det gode studentmiljøet der så godt som alle blir kjent med alle på det lille og inkluderende studiestedet.

- Studentene som går på Blæstad har interesse for og ønsker å lære mer om landbruk. Dette gjør at alle har noe å prate om og har mange felles interesser. Det er også en studentbar i kjelleren på låven som driftes av studenter. Så det er en stor sosial arena, forteller hun.

Når det gjelder det faglige, var emnene husdyrfag, økonomi, våronn og høstonn blant favorittfagene da Vilde studerte på Blæstad. Hun har også mye kunnskap om villsvin i Norge og konsekvensene villsvin har for helsen til norsk tamgris. Dette var nemlig det hun skrev om i bacheloroppgaven sin.

- Jeg tror bachelor i agronomi passer for deg som enten har en interesse for eller vil lære mer om landbruk. Skal du studere agronomi er det en fordel med landbrukserfaring, men absolutt ikke et krav. Undervisningen er lagt opp sånn at du lærer litt fra bunnen av før en går i dybden på ting, sier Vilde.

Reiste på utveksling til USA

Studenter på Blæstad har under normale omstendigheter muligheten til å reise på utveksling for å ta deler av studiet i utlandet. Vilde grep denne muligheten og brøytet vei for fremtidige Blæstad-studenter som vil studere på Middle Tennessee State University. Hun var nemlig en av de første studentene fra Blæstad som dro på utveksling til dette universitetet i USA.

Det å studere i et annet land kan være krevende da det stilles andre krav enn vi er vant til, mener Vilde. Men hun anbefaler absolutt alle å dra på utveksling.

- Det er en helt unik mulighet til å teste seg selv og prøve noe nytt. Et utvekslingsopphold vil også gjøre at du skiller deg ut i søknadsbunken hos en arbeidsgiver. Det gjorde det hvert fall for meg, forteller hun.

Tips til framtidige landbruksfagsstudenter

Vilde råder fremtidige agronomistudenter til å bo nær studiestedet for å en så god studenttilværelse som mulig.

- Vær sosial, studer jevnt og trutt og bare begynn på Blæstad. Du kommer ikke til å angre! Ta kontakt med noen studenter eller tidligere studenter og få noen tips og råd om hvor det er best å bo, hva man ikke bør gå glipp av, hva du trenger til studiestart, hvem man kan spørre om hjelp og lignende, råder Vilde.

Av Jill Peng
Publisert 18. juni 2021 10:04 - Sist endret 19. jan. 2022 12:48