Fikk drømmejobben med åpen søknad

Med få måneder igjen som student sendte Elise en åpen søknad. Det endte med at hun sikret seg drømmejobben i KPMG Hamar.

Smilende kvinnelig student foran en messevegg.

Elise Ophus landet drømmejobben før hun var ferdig med Bachelor i regnskap og økonomirådgivning. Foto : Høgskolen i Innlandet.

Studieomtale : Bachelor i regnskap og økonomirådgivning

31 år gamle Elise Ophus studerer Bachelor i regnskap og økonomirådgivning ved studiested Rena, og om noen måneder har hun fullført bachelorgraden. For få uker siden startet jakten på fremtidig arbeidsgiver, og derfor sendte hun en åpen søknad til KPMG på Hamar.

- Det jeg tenkte var at hvis det dukker opp en ledig stilling der så har jeg allerede vist interesse. Samtidig ville jeg ikke vente til jeg var ferdig med studiene, for så å plutselig stå der uten jobb i en periode.

Ble innkalt på to intervjuer

Få dager etter at hun sendte søknaden fikk hun en telefon fra HR-avdelingen, og ble innkalt til intervju i Oslo. Få dager senere var det klart for nytt intervju hos KPMG Hamar.

- Det gikk fort i svingene ja, men jeg følte at intervjuene gikk bra så følelsen var god. De sa at de skulle ringe meg i løpet av noen dager, og da det var gått en uke hvor sommerfuglene herjet i magen uten en lyd, så falt forhåpningene om en jobb ganske mye.

Men Elise var absolutt i fremtidsplanene til KPMG.

- Etter 8-9 dager fikk jeg en telefon fra en kvinne som spurte om jeg hadde fått vurdert tilbudet de hadde gitt meg. Jeg hadde ikke fått noe tilbud, så ble litt over middels nervøs med tanke på at de hadde sendt meg noe som hadde blitt borte i posten. Hun fortalte at det var sendt et tilbud på e-post, og hjertet slo forholdsvis fort da jeg sjekket «søppelposten» min.

Tilbudt stilling som revisor

Men det hele endte heldigvis godt. Elise ble tilbudt stilling som revisor, med oppstart medio august 2020. Partner og leder i KPMG Innlandet, Thore Kleppen, gleder seg til å få Elise med på laget.

- Elise hadde en spennende bakgrunn med tanke på utdanning og jobberfaring. Hun har erfaring med å ta ansvar, har hatt resultatansvar og vet dermed hva som kreves for å drive en virksomhet.  Hennes referanser fortalt at hun satte seg raskt inn i oppgaver og systemer, og var hyggelig, sosial og omgjengelig. Hun skilte seg ut som faglig og profesjonelt reflektert, slik at valget var lett.

Men det var ikke gitt at Elise skulle ta høyere utdanning hos oss. I flere år jobbet hun nemlig som leder for en klesbutikk på Hamar før hun valgte å studerer Bachelor i økonomi og administrasjon ved vårt studiested på Lillehammer.

- Etter to år som student på Lillehammer fant jeg ut at det var emner med regnskap og økonomi som fenget mest. Derfor valgte jeg å fortsette mine studier på Rena. Med regnskapsstudier kunne jeg også få tittelen regnskapsfører.

Overgangen med bytte av studium beskriver hun som litt tøff siden hun måtte ta noen ekstra emner, men hun mener det absolutt var verdt den ekstra innsatsen.

- Jeg er en person som liker orden og system i «sysakene», så tall og regnskap passer meg helt perfekt. Må vel kanskje innrømme at jeg alltid har vært ei som liker at man kan sette to streker under svaret, og samtidig være helt trygg på at det er riktig.

Skifte av studiested fra Lillehammer til Rena betydde færre studenter og litt mindre grupper. Elise er svært godt fornøyd med sitt nye studentmiljø.

- Foreleserne vi har er helt enestående, og genuint opptatt av studentene. Vi kan spørre om hva som helst, og det gir en trygghet slik at man også kan spørre om «dumme» ting.

- Vi tar gjerne imot åpne søknader

Kleppen mener at åpne søknader kan være en god vei inn i arbeidslivet for studenter.

- Vi tar gjerne imot åpne søknader selv om vi oftest ansetter en bolk på høsten og en rett etter jul. For KPMG som en lokal virksomhet er det viktig å ha tilgang til ressurspersoner som har valgt å studere økonomi.  Det er et fagfelt som utvikler seg mye og som unge på Innlandet bør vurdere.

Elise beskriver det som en liten drøm som gikk i oppfyllelse.

- Jeg gleder meg stort til å begynne hos KPMG på Hamar. Det betyr litt ekstra nå i innspurten av studietiden at drømmejobben venter om noen måneder.

Av Remo Andre Sjonfjell Martinsen
Publisert 22. juni 2021 15:45 - Sist endret 25. aug. 2021 14:47