Kombinerer jobb og masterstudier på Rena

Jane Meyer valgte offentlig ledelse og styring da hun søkte økt kompetanse i å lede og styre offentlige virksomheter. 

Portrettfoto Jane Meyer

Jane Meyer kombinerer jobb med studier hos oss på Rena. Foto : Privat. 

Jane jobber i det offentlige, samtidig som hun er aktiv politiker. Hun valgte master i offentlig ledelse og styring på deltid, da denne retningen både gir faglig kompetanse innenfor ledelse, samtidig som det styrker hennes forståelse for politiske prosesser.

Master i offentlig ledelse og styring er et samlingsbasert deltidsstudium på Rena, som strekker seg over fire år. Jane forteller at flertallet av studentene ved dette masterstudiet bor og jobber i andre byer mens de studerer, noe hun selv gjør på Hamar. Mange er nemlig på jakt etter mer kompetanse for å kunne lede og styre offentlige virksomheter – noe som også var hennes motivasjon for å stare på studiet.

– Jeg valgte dette masterprogrammet fordi jeg jobber som leder i offentlig sektor og følte jeg trengte faglig påfyll til lederoppgaven. Det finnes ikke så mange andre studier som er spesielt rettet mot det offentlige, og derfor falt valget på Rena, forklarer hun.

Retter oppmerksomheten mot studentenes egne erfaringer

Studiet vektlegger studentenes egne erfaringer fra arbeidslivet, hvor deres egen praksis trekkes inn i studiet og undervisningen. Selv har Jane erfaring fra offentlig sektor og politikken, og hun har tidligere vært student ved Økonomi og administrasjon, og Controller-utdanningen på Rena. Hun forteller at hennes kull består av mange ulike yrkesretninger, og at erfaringsutvekslingen dermed er stor.

 

– Studentene har bakgrunn fra blant annet Forsvaret, politiet, brannvesener, kommune og helsevesenet. Denne varierte bakgrunnen gjør at vi lærer mye av hverandre på forelesningene.

Undervisningen baserer seg mye på faglige diskusjoner mellom studenter og foreleser, noe hun beskriver som svært engasjerende.

– Folk er villige og flinke på å dele eksempler, og det er det som er så fint med den dialogen vi har i klassen. Når man får eksempler fra arbeidslivet, er det nemlig lettere å sette ting i kontekst.

En samlingsbasert studiehverdag

Jane mener at den samlingsbaserte studieformen passer godt for folk som ikke har mulighet til å være fulltidsstudenter, og for dem som har en arbeidsgiver som gir en muligheten til å møte på samlingene. Den samlingsbaserte undervisningen krever også at hver student oppfyller en viss prosent i oppmøte.

– Man må være forberedt på at man må møte opp på samlingene, og jeg tror man mister mye av det faglige ved å ikke møte opp. Derfor prioriterer jeg fysisk deltagelse høyt, sier hun.

Den samlingsbaserte studieformen krever dessuten en del selvstudium fra studentene. Jane forteller at mange av emnene har et stort pensum, og at det er en stor fordel å ha lest over kapitlene som det skal foreleses om i forkant.

Når klassen har møttes på samlinger på campus Rena, har de også arrangert sosiale aktiviteter som restaurantbesøk og turer på studentbaren. Studentene på studiet har også deltatt på sommerskole på Lillehammer, med gjesteforelesere fra fagfeltet.

Relevant faglig innhold

Studiet kombinerer fag fra flere vitenskapsgrener, og henter eksempler fra virksomheter og samfunnsforhold i regionen. Studiet integrerer også fagområder som statsvitenskap, offentlig økonomi, organisasjon, strategi og ledelse, innovasjon, og samfunnsvitenskapelige metoder. Det Jane liker best med masterprogrammet er det faglige innholdet som studiet byr på.

– Det er en rød tråd i det som presenteres i undervisningen. Fagene hører sammen, selv om de selvfølgelig står godt hver for seg også. Man kan dra nytte av ting fra tidligere fag inn i andre fag – alt i alt er undervisningen sammenhengende og høyst relevant for arbeidslivet.

Videre forteller hun at studentene ved masterprogrammet kan ta ulike valgemner, avhengig av hva de øsker å jobbe innenfor.

– Mine ambisjoner om å være leder gjenspeilte hvilke valgemner jeg tok; blant annet et fag som heter praktisk lederskap, som jo forbereder oss veldig på det kommende arbeidslivet.

Hun forteller også at mange studenter i hennes kull er tidligere studenter fra bachelor i krisehåndtering på Rena. Studiet appellerer altså til mange ulike fagfelt, og med sitt brede utvalg av fagområder får studentene også et bredt kompetanseområde.

Mange ulike veier videre

Masterprogrammet i offentlig ledelse og styring gir kandidatene opptaksgrunnlag til Ph.d.-utdanningen Innovasjon i tjenesteyting – offentlig og privat (INTOP) ved Høgskolen i Innlandet. Dessuten finnes det en rekke ulike arbeidsmuligheter etter masterprogrammet.

– Mange som har gått krise og beredskap før denne masteren, søker seg gjerne til stillinger i Forsvaret eller politiet. Andre studenter går til lederstillinger i det offentlige, og har som mål å bli gode ledere. Det er også mulig å jobbe med administrasjon i offentlig sektor. Man kan bruke masteren til mye forskjellig.

Selv har Jane nylig startet i ny jobb, hvor hun også vil fortsette etter masteren.

– Jeg har vært leder i det offentlige i to år. Jeg vet at den kompetansen jeg har fått i løpet av masteren har vært med på å skaffe meg de mulighetene. Jeg vil absolutt anbefale dette studiet for andre som også ønsker å gå den veien.

Av Katrine Wederhus Gjelsvik
Publisert 14. mars 2022 08:55 - Sist endret 3. feb. 2023 13:22