Kombinerer spill i Eliteserien med nettstudier

Niklas Gunnarsson og to av hans lagkamerater i Strømsgodset har i høst blitt studenter ved Høgskolen i Innlandet.

Niklas Gunnarsson på fotballbanen.

Niklas Gunnarsson spiller for Strømsgodset og tar nettstudier ved HINN. Foto : Børre E. Helgerud ( Godset Media).

– Det er deilig å ikke kun fokusere på fotball i hverdagen, kanskje spesielt om man som toppidrettsutøver er skadet eller sitter på benken og trenger mestringsfølelse fra andre arenaer. For meg personlig fungerer det veldig godt å kombinere fotball med høyere utdanning på nett, sier Gunnarsson.

31-åringen har fra tidligere en bachelorgrad i internasjonal management fra Aalborg, som han også tok over nett. Nå har han startet på årsstudium i organisasjon og ledelse – nettbasert, et studium som hadde hele 6.91 søkere pr. studieplass i vårens opptak. To av hans lagkamerater tar det samme studiet samlingsbasert hos oss.

– Vi har treninger nesten hver morgen, så det hadde vært umulig for meg å studere på fulltid. Jeg valgte HINN siden organisasjon og ledelse er interessant, og fordi nettstudier er attraktivt på grunn av fleksibiliteten. Nå er jeg gjerne hjemme rundt klokken 15.00, og setter av to-tre timer på kvelden til å lese og se forelesninger digitalt, sier Gunnarsson.

Mann som studerer.
Spesielt på kveldstid pleier Niklas å prioriterer nettstudier. Foto : Privat.

Har nytte av studiene som fotballspiller

Forsvarsspilleren har nå vært student hos oss i en drøy måned og har fått et godt førsteinntrykk. Med en bachelorgrad i management i bagasjen ser han en stor verdi i å få mer innsikt i blant annet organisasjonsforståelse og psykologi, noe han også har nytte av som fotballspiller.

– Det er et hierarki i spillergruppa, og for meg kommer det naturlig å være en ledertype. Jeg har lang erfaring som fotballspiller, og ønsker å være et godt forbilde for de yngre gutta i garderoben.

Gunnarsson har tidligere i karrieren spilt i flere utenlandske klubber, noe som har gitt han erfaring med ulike land og kulturer. Lederrollen i spillergruppa gjør det naturlig at kan han videreformidle disse erfaringene til spesielt de yngre spillerne.

– Jeg og lagkameratene mine er i et konkurransemiljø der spesielt vi som er litt eldre må ta ansvar. Jeg føler at studiet står godt til mine styrker, og at det jeg lærer for eksempel gjør meg i stand til å lese personer og medspillere bedre, og at jeg lettere kan gi dem ris eller ros etter hva som passer seg, sier Gunnarsson.

Støtte fra klubb og medspillere

Han sier klubben har stilt seg positiv til at han kombinerer fotballen med studier så lenge det ikke går på bekostning av det sportslige. Han beskriver det selv som en vinn-vinn-situasjon.

–De aller fleste klubber bør være positive til at spillerne tar utdannelse ved siden av. Som student blir man en ekstra ressurs for klubben, og man får muligheten til å vokse og knytte kontakter, og møte store bedrifter som klubben også kan ha nytte av, da flere av disse er samarbeidspartnere med klubben, sier Gunnarsson.

Drømmer om jobb som sportssjef

I første omgang skal han ta et årsstudium ved HINN, men han er åpen for at han søker seg videre til en bachelorgrad hos oss.

– Jeg liker fagene, og spesielt det som er knyttet til atferd. Jeg har en del erfaring, men nå som vi snart begynner med arbeidskrav blir det viktig for meg å få innblikk i og kontrollen på de relevante teoriene for å skrive gode oppgaver, sier han.

31-åringen har ingen umiddelbare planer om å legge fotballskoene på hylla, men er glad for at han startet med studier i god tid før karriereslutt. Etter femten år i idretten er det lett å tenke at han etter karrieren som fotballspiller vil være på utkikk etter en jobb i idretten. Selv om han beskriver en stilling som sportssjef i en fotballklubb som en drømmejobb, er det viktigste for han at jobben er konkurransepreget, ikke nødvendigvis i idretten.

– Det aller viktigste er at jeg får en jobb der jeg trives. Som sportssjef slipper jeg å være på feltet i minus 10 eller 35 grader og kan jobbe mer med det administrative rundt klubben knyttet til blant annet kjøp og salg av spillere, så det er en liten drøm på sikt. Men i første omgang håper jeg å spille fotball i fem-seks år til, avslutter Gunnarsson.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 29. sep. 2022 09:14