Pål omskolerte seg i voksen alder: – En så til de grader god investering

44-åringen går rett fra bachelor i eiendomsmegling til jobb som eiendomsmeglerfullmektig.

Portrettfoto av Pål Grønstad.

Etter fullført bachelorgrad venter nå jobb som eiendomsmeglerfullmektig for Pål Grønstad. Foto : Privat.

– Vi er alltid på jakt etter de beste meglerne, og derfor også studentene som skiller seg ut. Pål har et rykte som går foran han, og vi ble tipset av flere at han kan være interessant for oss. Når vi tok kontakt og ble kjent var valget veldig enkelt. Vi er en god match, sier salgssjef i EiendomsMegler 1 Innlandet, Fredrick Hyggen Frilseth.

Portrettfoto av Fredrick Hyggen Frilseth.
Fredrick Hyggen Frilseth har store forventninger til hva Pål kan bidra med som eiendomsmeglerfullmektig i EiendomsMegler 1 Innlandet. Foto : EiendomsMegler 1 Innlandet.

Fra salg til studier

Pål Kenneth Grønstad har i mange år jobbet med salg i forsikringsbransjen. Det inkluderer sju år som leder der han på det meste hadde ansvaret for tre kontorer og 25 ansatte. En vellykket karriere til tross så ønsket han å utforske nye veier.

– Det er bare noen få år siden jeg ikke visste forskjell på bachelor og master, men jeg kom til et punkt der jeg trengte andre impulser. Å ta høyere utdanning for første gang har vært forfriskende og sett i etterkant en så til de grader god investering for meg, sier han.

Samtaler med tidligere kolleger og deretter en telefon til studieveileder for bachelor i eiendomsmegling, Åshild Camilla Nordli, ble avgjørende for at han startet med studier.

– Jeg hadde ingen erfaring med høyere utdanning, tre barn og ønsket å jobbe litt ved siden av studiene. Jeg var derfor litt usikker på om dette lot seg gjøre. Vi pratet mye om egen drivkraft og motivasjon, og jeg innså at dette hadde jeg lyst og kapasitet til. Takket være god oppfølging fra spesielt Åshild i fagmiljøet kan jeg nå se tilbake på en svært vellykket studietid, sier Pål.

Portrettfoto av Pål Grønstad.
Pål Kenneth Grønstad har nå fullført siner studier på studiested Rena. De neste to årene skal han jobbe som eiendomsmeglerfullmektig i EiendomsMegler 1. Foto : Privat.

Flere fordeler med å være voksen student

Det hadde gått over tjue år siden Pål sist var på skolebenken da han gikk kokkefag på videregående. For han var god planlegging og se langt frem i tid avgjørende for at han lykkes så godt med studiene at han avsluttet med A på bacheloroppgaven.

– Jeg har prøvd å være i forkant og stille relevante spørsmål til fagmiljøet før man potensielt står i et problem. Det er også noen fordeler med å være voksen student. Jeg har hatt flere knagger å henge pensum på i form av arbeidserfaring, så mange av emnene har kommet enklere til meg grunnet bakgrunnen som leder og selger, sier Pål.

Et konkret grep han gjorde var å sjekke strykprosenten og karaktersnittet for hvert enkelt emne han tok, som et ledd i prioriteringsarbeidet.

– Noen fag er mer utfordrende enn andre, og krever mer tid. På denne måten fikk jeg rettet tid og krefter mot de mest krevende fagene, sier Pål.

Kombinerte jobb med studier

Sommeren 2022, ett år før fullført bachelorgrad, fikk han jobb som medhjelper i EiendomsMegler 1 Innlandet.

Etter ett år i denne rollen går han nå med fullført grad over til å bli eiendomsmeglerfullmektig i samme selskap.

– Han har jobbet i våre støttefunksjoner i tiden som student, og vi har tilrettelagt for muligheten til å lære faget på jobb, men samtidig følge riktig fremdrift i studiene. Han er en ryddig og engasjert person som også har sterke sosiale evner. Jeg tror hele selskapet, som sitter på 12 ulike lokasjoner i Innlandet og teller 85 mennesker, allerede etter kort tid ble oppmerksomme på hvem han er, sier Hyggen Frilseth.

– Det er en stor fordel med studiet at man både før og underveis i studiet kan gjøre avtaler med ulike arbeidsgivere som gir verdifull erfaring. Det er rift om meglere, så det å få seg jobb etter fullførte studier er relativt enkelt, sier Pål.

Mann som jobber på en PC.
I tre år har Pål kombinert jobb med studier ved HINN. Foto : Privat.

Størst utbytte av å studere makroøkonomi

Når han nå ser tilbake på studietiden er det spesielt det han har lært innen makroøkonomi han tar meg seg videre.

– Hvorfor har krigen i Ukraina påvirkning på norske boligpriser? Makroøkonomi er på mange måter limet som setter sammen alle de andre emnene i en større helhet, sier Pål.

Mot slutten av studieløpet skrev han avsluttende fordypningsoppgave om hvordan man vinner kampen om kundene. Nå venter to år som eiendomsmeglerfullmektig i EiendomsMegler 1 Innlandet.

– Pål kommer til å bli en megler som gjør det godt i vårt markedsområde. Han har et stort kontaktnettverk, er engasjert i og for lokalsamfunnet, og har en iboende interesse i enkeltmennesker og deres behov og ønsker. Det et er grunnlaget for at min forventning til han som megler er uvanlig høy, tatt i betraktning at han er nyutdannet, sier Hyggen Frilseth.

– Struktur og viljen til å lykkes har vært avgjørende for at jeg har kommet så langt, samt en form for tunnelfokus på de oppgavene som gjelder her og nå. Så må jeg selvsagt takke min kone Jessica, som har tilpasset livet til min nye hverdag som student, sier Pål.

Pål og kjæresten Jessica.
Kona Jessica har spilt en viktig rolle for Pål i årene som student. Foto: Privat.
Av Håkon Boye Bergum
Publisert 28. juni 2023 09:41 - Sist endret 30. juni 2023 09:00