Anneli vil utgjøre en forskjell - studerer barnehagelærer

Et samlingsbasert studium gjør det mulig for 32-åringen å kombinere jobb, studier og familieliv.

Portrettfoto Anneli Langstad Mangen.

Anneli Langstad Mangen studerer barnehagelærer på studiested Hamar.

Anneli Langstad Mange er tredjeårsstudent på bachelor i barnehagelærerutdanning – samlingsbasert. Hun bor sammen med sin mann og to barn i Aurskog og reiser til Hamar ukene det er samling. Da velger hun å sove i Hamar istedenfor å kjøre tre timer med bil fram og tilbake hver dag. Det er fire samlinger per semester og disse er fra tirsdag til fredag.

– Barna mine var 1 og 3 år gamle når jeg begynte på bachelorgraden i 2019. Det var en litt krevende periode, men med god struktur i hverdagen og en god innstilling er det absolutt mulig å gjennomføre.  Jeg har heller ikke studert tidligere, så alt var nytt for meg når jeg begynte på første året, sier Langstad Mange.

Stiller med blanke ark

Anneli har verken studert tidligere eller jobbet i barnehage før hun startet på barnehagelærerutdanningen. Interessen og motivasjonen hennes for å studere nettopp dette yrket kom etter at hun fikk egne barn.

– Når mine barn begynte i barnehagen skjønte jeg hvor viktig det var at de ble tatt godt imot og fikk en god start. Det var i denne perioden jeg fikk lyst til å bidra selv og hjelpe andre barn å føle seg trygge, få omsorg og lek. Jeg ønsker i fremtiden å utgjøre en forskjell både for barna og deres familier, sier Langstad Mange.

Kombinerer arbeid og utdanning

Som mange andre studenter på samlingsbaserte studier jobber også Anneli ved siden av studiene. Hun har en vikarstilling, med arbeid to til fire dager i uken, litt avhengig av behovet. For hennes del fungerer det veldig fint å kombinere det med fulltidsstudier og familie.

– Fulltidsjobb hadde nok ikke fungert for meg med små barn, men det er mange andre på studiet som gjør det. Foreleserne advarer oss ofte om å ikke jobbe for mye, siden vi går fulltid og trenger tid til selvstudium. I tillegg utgjør praksis en ganske stor del av bachelorutdanningen. Det er lagt opp til sammen 100 praksisdager i løpet av tre år. Høgskolen er dyktig til å organisere våre praksisopphold og vi kan også levere en ønskeliste med tre forskjellige kommuner hvor vi ønsker å ha praksis, forklarer hun.

Godt læringsmiljø på studiet

Forelesningene er ifølge Anneli veldig lærerike og noe hun gleder seg til, spesiell nå som det igjen er åpent for fysiske samlinger. Studentene lærer om barns utvikling, lek og læring, matte, språkteknikk, og har også ulike valgemner.

– Det er alltid hyggelig å møte medstudentene fysisk, og det inkluderer gjerne spennende diskusjoner rundt de aktuelle temaene som er verdifulle for oss. Til tross for at vi ikke møter hverandre veldig ofte så kan man fortsatt bli godt kjent med medstudenter i kollokviegrupper og utvikle vennskap. Vi har en del arbeidskrav de første to årene som er lagt opp til gruppearbeid, men vi har også noen individuelle oppgaver senere, sier Langstad Mange.

En typisk dag på samling starter kl.9:15 og varer til cirka til 15:30-16:30. Det er lagt opp til forelesing hele dagen med lunsjpause på en time. Det er ikke alltid studentene sitter innendørs, de har også noen praktiske fag både første og andre året hvor de ute og har ulike aktiviteter i friluft.

Forberedes på å få lederansvar

Som en fremtidig pedagogisk leder i barnehagen ønsker Anneli å skape en arena hvor barn kan leke og lære, får omsorg og kjenner på trygghet.

– Vi må også bli forberedt på lederansvaret som man har i denne stillingen. Nå på tredje året har vi ledelse som emne, og det inkluderer mye personalarbeid. Etter min mening er det fint å jobbe som pedagogisk leder fordi man får en variert hverdag med ulike oppgaver som planlegging, evaluering og samarbeid med andre ledere i barnehagen, i tillegg til verdifull tid sammen med barna. Jeg føler at studiet forbereder oss godt på arbeidet som er i vente, sier Langstad Mange.

Videre studier?

Når det gjelder videreutdanning så ønsker Anneli å fordype seg i temaer knyttet til barns psykiske helse. Hun ønsker å beholde mest mulig kontakt og arbeid med barna. Master i spesialpedagogikk og master i tilpasset opplæring er relevante alternativer for dem som ønsker videre studier ved Høgskolen i Innlandet. Anneli vil i første omgang få relevant arbeidserfaring.

– I første omgang har jeg aller mest lyst til å ha en normal arbeidshverdag på jobb med varierende oppgaver og hyppig kontakt med barn, avslutter hun.