Etablerte seg på Lillehammer etter fullførte studier

Shkendie Hoxha flyttet til Innlandet for å studere bachelor i pedagogikk. Etter fullført grad ble hun værende med relevant jobb.

Portrettfoto Shkendie Hoxha.

Shkendie ble værende i Lillehammer med relevant jobb etter fullførte pedagogikkstudier. Foto : HINN.

Nå er hun etablert med to barn og jobb som studentkontakt og støttepedagog ved Lillehammer Institute of Music and Industries (Limpi) og ved den videregående skolen Create.

– For meg er dette på mange måter drømmejobben. Som støttepedagog får jeg bidra til at både norske og internasjonale studenter hos oss kan få det litt bedre, og personlig blir jeg veldig knyttet til dem. Jeg føler at får brukt utdannelsen min og betyr noe for noen, en god følelse å ta med seg hjem etter arbeidsdagen, sier hun.

Pedagogikk er læren om oppdragelse og undervisning, og på studiet bachelor i pedagogikk lærer studentene om læringsprosesser og grunnlaget for læring. Oppdragelse og formidlingsarbeid rettet mot både individer og på gruppenivå står sentralt i studiet, kompetanse som Shkendie tilegnet seg i studietiden.

– Jeg har lært veldig mye på studiet som jeg har bruk for i min nåværende jobb i Limpi. Det viktigste er nok å se mennesker for hva de er. Du kan ikke ha samme metode i møte med alle mennesker, men møte dem med et åpent sinn, se behovene deres og hva du helt konkret kan gjøre for den enkelte, forklarer Shkendie.

Shkendie med studenter.
Shkendie jobber mye med og mot studenter på Limpi. Foto : HINN.

Kom til Norge som flyktning

Shkendie er opprinnelig fra Albania, og kom til Norge og Tønsberg som flyktning i ung alder. Tidlig var hun klar på at hun ønsket å jobbe med unge voksne og ungdom, og søkte seg derfor til bachelor i pedagogikk på Lillehammer. Hun startet i 2015, og fikk tilrettelagt studieløp siden hun ble mor for første gang i studietiden. Våren 2019 fullførte hun studiet.

– Lillehammer var et veldig fint sted å studere, og siden jeg raskt fikk relevante jobber etter fullført studium ble det naturlig å etablere seg i byen. Først jobbet jeg som støttepedagog i en barnehage, så har jeg også jobbet innenfor pedagogisk-psykologisk tjeneste og på barneskole, sier Shkendie.

Tok kontakt med fremtidig arbeidsgiver

Det hun beskriver som drømmejobben i Limpi fikk hun takket være en offensiv tankegang i jakten på jobb. Hun så en annonse for Limpi i regionavisa GD, der det kom fram at musikkskolen skulle etablere seg i Lillehammer. Skolen, som er rettet mot studenter som vil bli artister, produsenter eller låtskrivere, var i utgangspunktet ikke på utkikk etter en pedagog, men en telefon fra Shkendie fikk dem på andre tanker.

– Jeg ringte og presenterte meg selv og min utdanningsbakgrunn. I telefonsamtalen forsøkte jeg å vise hva jeg hadde fått utrettet, og på hvilken måte Limpi kunne ha bruk for en pedagog som meg. I en liten by som Lillehammer må du være offensiv og vise deg fram. Spesielt til en slik stilling, som handler mye om hvordan du er som menneske. Alle bedrifter har behov for en pedagog, mener Shkendie.

Åpner mange dører

Etter fullført bachelor i pedagogikk er det mange jobbmuligheter. Du kan for eksempel jobbe innen oppvekst- og utdanningssektoren, i offentlig forvaltning, med rådgiving og veiledning eller innen kommunikasjon og formidling. Telefonsamtalen til Limpi førte til at Shkendie fikk jobb der før stillingen i det hele tatt ble utlyst.

– Det er naturlig å tenke i retning av jobb i barnehage eller skole etter fullført bachelor, men som pedagog kan du bidra til å styrke arbeidsmiljøet på mange arbeidsplasser. Vi kan brukes overalt. Jeg veileder og bistår studenter så godt jeg kan, og har en utdannelse og bakgrunn som gjør meg trygg i rollen ut mot studentene her, sier Shkendie.

Arbeidsoppgavene inkluderer løpende kontakt med studentene i form av både veiledning og administrativ støtte. I tillegg er deler av stillingsprosenten som støttepedagog. Hun hjelper studentene med praktiske ting i studenttilværelsen, som for eksempel å bestille legetime og med stressmestring.

– Det er mange internasjonale studenter her som kan føle seg litt overlatt til seg selv, spesielt i starten. Som flyktning fra Albania har jeg lett for å sette meg inn i deres situasjon, og gjør så godt jeg kan for å bistå dem, sier Shkendie.

Så hvordan kan man som nåværende pedagogikkstudent gjøre seg attraktiv i studietiden for å øke mulighetene for å få relevant jobb? Shkendie kombinerte studiene med jobb i en barnehage, og trekker frem praksisperioden som spesielt nyttig.

– Jeg hadde praksis i en barnehage, og fikk en fot innenfor. Etter fullført praksis ble jeg ført opp på vikarlista. Som pedagog må du hele tiden være spesielt oppmerksom på hvordan du blir oppfattet og kommuniserer. Du kommer langt ved å være offensiv, blid og vise engasjement, råder hun.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 11. apr. 2022 13:24