Kombinerer skøyter med lærerutdanning: – Det føles trygt å få en solid utdanning

Muligheten for å kombinere skøyter og lærerstudier fikk Birk til å velge lærerstudier i Hamar.

Portrettfoto av en mann i blå jakke som står utendørs på vinterstid i fint vær.

Birk har fullført to år av lærerutdanningen i Hamar, samtidig som han satser på skøyter. Foto: Privat. 

– God tilrettelegging og fleksibilitet var viktig for meg da jeg skulle velge studier. Nå har jeg studert grunnskolelærer 5-10 trinn på fulltid i to år. Tidvis er det litt utfordrende med logistikken, men takket være et godt samarbeid med fagmiljøet har vi fått det til på en god måte, sier han.

Birk er opprinnelig fra Trøndelag og flyttet til Hamar for å starte på Wang Toppidrett Hamar. Han satser på skøyter, men har fra relativt ung alder vært klar på at han ønsker å utdanne seg til lærer. En lærer på ungdomsskolen hjemme i Bjugn ble avgjørende.

– Jeg hadde faktisk en kontaktlærer som også gikk på skøyter, og han ble et stort forbilde for meg på ungdomsskolen. Han vekket interessen min for spesielt matte- og naturfag på en fin måte i klasserommet, noe som har ført til at jeg senere har fordypet meg i realfag. På sikt ønsker jeg å bli en lærer som kan få samme betydning for elevene sine, sier lærerstudenten.

Ble værende i Hamar

På Wang gikk han på skøytelinja og ble med det del av et mye større treningsmiljø. Her ble han også kjent med lærerutdanningen ved studiested Hamar. Han tok blant annet matte og fysikk på videregående. Ønsket om å fortsatt være del av et godt treningsmiljø og få en god utdannelse fikk han til å bli værende i Hamar.

– For meg var det et helt naturlig valg å starte på lærerutdanningen her på Hamar, med matte og naturfag som fordypning. Nå har jeg fullført to lærerike år, og skal fordype meg i samfunnsfag, sier han.

Har toppidrettsstatus

Refsås beskriver en skolehverdag der samholdet i klassen og de relativt små forholdene gir et stort læringsutbytte. Studentene er tett på forleserne, våger og får muligheten til å stille spørsmål og er aktive i undervisningen, og sosialt er det mange muligheter i det han beskriver som en akkurat passe stor by som Hamar.

Skøyteløper Birk Refsås som trener utendørs i en blå og hvit drakt.
Birk Refsaass kombinerer lærerstudier med karrieren som skøyteløper. Foto: Torbjørn Wiik. 

Han er en av mange studenter ved HINN som har såkalt toppidrettsstatus, som gjør at han får tilrettelagt studiet slik at han kan kombinere utdanningen med satsing på idrett. Flere andre lærerstudenter har også glede av denne ordningen. Toppidrettsstatusen er for han helt avgjørende for at han klarer å kombinere idretten med lærerutdanning.  

– Nå har jeg et treningsopplegg som i praksis tilsvarer to økter om dagen og flere fellestreninger med Wang. Det er mye trening, men jeg føler at jeg ikke går glipp av noe på skolen. Jeg får praksisplass så nærme Hamar som mulig og i tilfeller der jeg ikke får til fysisk oppmøte på skolen har emneansvarlig vært veldig samarbeidsvillig med å legge opp til andre arbeidskrav for å kompensere for oppmøte, sier han.

Gode resultater fra ulike mesterskap

I tillegg til skole, praksis og treninger har Birk de siste årene også gjort seg bemerket på skøyter.

I januar var han med i Student-OL i Lake Placid i USA, der han kom på 6.plass på 5000 meter. Forrige sesong fikk han sølv på lagtempo og 5.plass på fellesstart under Student-VM. I tillegg har han utmerket seg i en rekke nasjonale løp, og kjemper om å være med på internasjonale løp på seniornivå.

– Jeg prioriterer skøyter veldig høyt, men samtidig er det godt å koble helt av med skole, sier han.

Han er fulltidsstudent på Hamar, og planen er å fullføre lærerstudiene våren 2026. Han har ikke latt seg skremme av den sviktende rekrutteringen til læreryrket, og er klar på at han skal jobbe i klasserommet når han er ferdigutdannet grunnskolelærer.  

– Jeg er motivert for å bruke det jeg lærer i klasserommet, aller helst som realfagslærer. Om det blir her på Hamar eller et annet sted er for tidlig å si. Men jeg har en liten drøm om å komme hjem igjen til Trøndelag igjen for å jobbe som lærer, sier han.

Med en fot innenfor idretten kan det være naturlig å se for seg at han staker seg ut en karriere som lærer innenfor idretten.

– Det er mulig å bygge på studiet med mer idrett, så det er absolutt en mulig vei å gå. Jeg har mange tanker om fremtiden, men nå i første omgang fokuserer jeg på nåtiden og fulltidsstudiene på Hamar, sier lærerstudenten.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 30. aug. 2023 12:51 - Sist endret 30. aug. 2023 16:41