Preben er en nøkkelperson i barnas liv

Hver dag i praksisoppholdet ble barnehagelærerstudenten Preben møtt av begeistrede barn.  – Det gjør det utrolig lett å stå opp morgenen når du vet at så mange setter pris på deg og jobben du gjør, sier Preben.

Tre barn i uteklær med en barnehagelærer.

Preben tilbragte deler av høsten 2023 i praksis i Suttestad barnehage. Foto: Høgskolen i Innlandet. 

Preben Albrigtsen er førsteårsstudent på bachelor i barnehagelærerutdanning – samlingsbasert. Deler av høsten 2023 hadde han praksis i Suttestad barnehage i Lillehammer, der hverdagen preges av smil, lek og aktiviteter både innendørs og utendørs.

– Jeg synes det er utrolig koselig å bli møtt med klemmer av smilende barn og få navnet mitt ropt til meg når jeg kommer til barnehagen. Ingen annen jobb kan gi meg en så god start på dagen, sier Preben.

Barn som leker innendørs.
Barnehagelærerstudent Preben har blitt en populær mann under praksisoppholdet. Foto: Høgskolen i Innlandet. 

En positiv forandring

Han beskriver det å jobbe i barnehage som en stor positiv forandring i eget liv. Preben mener mange oppfatter yrket som mer slitsomt enn det faktisk er, og personlig finner han det spesielt givende å få muligheten til å være med å utvikle andre mennesker, noe han ser på som inspirerende i arbeidshverdagen.

De beste dagene for barnehagelærerstudenten er når han sammen med barna får små seiere på utfordringene de møter.

– Som barnehagelærer får jeg ta del i mange fine opplevelser, men jeg har et spesielt øye for barn som skiller seg litt ut og for eksempel sliter med konsentrasjons- eller adferdsproblemer. Jeg kjenner meg igjen i disse, og tar med meg de konkrete situasjonene hjem. Kunne jeg ha løst hendelsen på en bedre måte? De aller beste dagene er når vi får seiere på de tingene jeg tenker spesielt mye på, sier Preben.

Mannlig barnehagelærer som holder opp en liten jente.
Å kunne bidra i utviklingen til barna beskriver Preben som inspirerende i arbeidshverdagen. Foto: Høgskolen i Innlandet. 

Testet yrket før han startet med studier

Men det var ikke gitt at det var nettopp barnehagelærer Preben skulle utdanne seg til å bli. Han har tidligere jobbet i utelivsbransjen. I 2022 var tanken å prøve seg som barnehagelærer i en begrenset periode som tilkallingsvikar før han skulle starte med studier innen vernepleie.

– Jeg følte da at jeg passet svært godt inn i rollen som barnehagelærer, og tilbakemeldingene fra både barna selv og kolleger var positive. Vi må ha slike som deg fikk jeg høre fra flere. Jeg fikk spørsmål om hvorfor jeg ikke skulle studere barnehagelærer, og siden jeg ikke klarte å argumentere imot ble det slik at jeg startet på barnehagelærerutdanning samlingsbasert, sier Preben.

Nå kombinerer han jobben som barnehagelærer ved Øversveen barnehage i Lillehammer med studier på Hamar. Hvert studieår har han åtte samlinger, i tillegg til praksis som han høsten 2023 har hatt i Suttestad barnehage.

– Da jeg skulle søke var det helt avgjørende at studiet var samlingsbasert slik at jeg kunne jobbe ved siden av, sier Preben.

Så hvordan er det å være i praksis i en barnehage?

Klokken 10 og 14 hver dag er det felles måltider i barnehagen. Tiden før, mellom og etter beskriver Preben som magiske timer der han etter beste evne ønsker å inspirere barna til lek og læring.

– Det er utrolig variert å være barnehagelærer. Vi kan leke med modellbiler, tegne noe sammen, plukke blomster eller gå på skøyter på Sportsplassen, forklarer Preben.

Barn som leker i snøen ute.
Spesielt utendørsaktiviteter faller i smak for både Preben og barna i barnehagen. Foto: Høgskolen i Innlandet. 

Verdsetter utendørsaktiviteter

Preben, som selv gikk på en naturskole i Mesnali da han var barn, er opptatt av å skape interesse for naturen blant barna. Det er mye man kan oppdage, lære og erfare utendørs, og det å lære fremtidige generasjoner å ta vare på naturen er noe han brenner for.

– Den ultimate barnehagedagen for meg er når jeg får muligheten til å ta med barna ut. Vi går jevnlig på turer i skogen, noen ganger tenner vi bål og har et leirsted, i kombinasjon med uteleker. God mat, trygge rammer og utendørsaktiviteter er en perfekt kombinasjon for barna, mener Preben.

Han tror også barna selv ønsker varierte dager med mye tid utendørs.

– Hver gang vi er ute i skogen ser eller hører de noe nytt. En gang var det et ekko, en annen gang et nytt dyr. Å observere barna og deres reaksjoner på nye opplevelser er like magisk hver gang, sier Preben.

Det første praksisoppholdet for Preben i Suttestad barnehage går mot slutten. Mens han under dette oppholdet i stor grad har fulgt en praksislærer og deltatt i foreldresamtaler og ledelsesmøter, skal han i neste praksisperiode ved samme barnehage få et litt større ansvar for planleggingen og gjennomføringen av ulike aktiviteter.

– Allerede har jeg fått bruk for og justert måten jeg jobber på som følge av det jeg har lært på studiet. For eksempel at barn oppfatter ting saktere enn oss, noe jeg må ta hensyn. Er du som voksen stresset og har det travelt med å gi beskjeder, så risikerer du at barna ikke oppfatter budskapet ditt, sier Preben. 

To ansatte i barnehagen og mange barn som aker i snøen.
Morten (til venstre) har tidligere vært barnehagelærer for nettopp Preben, som han nå er  praksisveileder for i Suttestad barnehage. Foto: Høgskolen i Innlandet. 

Ifølge tall fra SSB er kun 10,8 prosent av alle ansatte i barnehager i Norge menn. I Suttestad barnehage derimot anser Preben at fordelingen er mer jevnt fordelt, med noen flere kvinner enn menn. Selv har han en mannlig praksislærer som han tilfeldigvis selv hadde som barnehagelærer for rundt tjue år siden. 

– Morten inspirerer meg og kommer med konstruktiv kritikk slik at jeg kan utvikle meg som barnehagelærer. Han har vært i bransjen siden jeg var barn, og jeg har mange gode minner fra min egen tid i barnehagen. Jeg husker blant annet at vi hentet juletre sammen og at han hisset seg litt opp da jeg kastet en snøball på han, erindrer Preben.

Da tilknytningen mellom de to ble kjent i et førpraksismøte ble det etter hvert et samtaleemne som også barna synes var gøy. 

– Det er viktig med menn i barnehagen for å sikre en god kjønnsbalanse. Jeg liker å se på meg selv som en omsorgsperson som liker å ha det godt rundt meg. Vi skal ha det koselig i barnehagen, og jeg føler at jeg er en person barna er trygge på og kommer til når de trenger det, avslutter Preben. 

Nyttige lenker

Emneord: Studieveiledning, Studier Av Håkon Boye Bergum
Publisert 11. jan. 2024 10:38 - Sist endret 7. mars 2024 10:55