Så mye tjener en grunnskolelærer

Som lærer er du sikret en variert og viktig jobb med mening der du vil bety mye for mange elever. Men hvordan er lønnsnivået og betingelsene knyttet til studielån?

Portrettfoto Nora Rønsen.

Om drøyt ett år har Nora fullført lærerutdanningen ved HINN. Foto: Privat.

Som utdannet lærer blir du kvalifisert til et av verdens viktigste yrker. Men før du eventuelt velger lærerutdanning er det naturlig å lese seg opp på lønn, hvilken tittel du får, hva du kan gjøre for å redusere studielånet raskere enn normalt og hvilke tilleggsordninger som eksisterer.

Søk lærerutdanning ved Høgskolen i Innlandet

– Jeg tenkte ikke på lønn i det hele tatt da jeg valgte lærerutdanning. Jeg jobbet litt som assistent på en skole i forkant av studietiden, og synes det var magisk å støtte ungene i å lære ting. Om noen få måneder er jeg ferdigutdannet med lektortittel, og det sikrer meg en startlønn jeg er fornøyd med, sier Eloisa Fernandes Andrade Michaelsen, som studerer grunnskolelærerutdanning trinn 1-7.

Lærerstudent Eloisa som jobber på en PC.
Våren 2023 vil Eloisa ha fullført grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Innlandet. Foto: Privat.

Også Nora Rønsen er lærerstudent på Hamar. Hun vil være ferdigutdannet våren 2024. Som Michaelsen var det andre ting enn lønn som fikk henne til å velge lærerutdanning.

– Personlig så var ikke lønn en veldig viktig faktor da jeg skulle søke studier. Jeg vektla heller hva jeg ønsket at min fremtidige arbeidshverdag skulle inneholde og valgte læreryrket fordi jeg mener det er et yrke jeg kommer til å trives med. Men det er klart at lønn har noe å si når man skal ut i jobb. Jeg tror likevel ikke lønn alene holder som motivasjon når man skal arbeide som lærer, sier Rønsen.

Portrettfoto Nora Rønsen.
Om drøyt ett år har Nora fullført lærerutdanningen ved HINN. Foto : Privat.

Fastsatt startlønn

Statistikken viser at om du tar grunnskolelærerutdanning vil du få en startlønn på minimum 592 100 kroner i året. Utdanningen er femårig, og sikrer deg også mastergrad og lektortittel. Som erfaren lektor kan du på sikt tjene rundt 750.000 kroner i året

Her finner du alle fakta om lønn og studielån for grunnskolelærere.

– Jeg synes startlønnen for en nyutdannet lærer er god, og gleder meg til å ta fatt på læreryrket om drøye to år, sier Rønsen.

Michaelsen har allerede begynte å søke på jobber som barneskolelærer siden hun er ferdigutdannet til sommeren. Hun trives så godt i Innlandet at hun ønsker å fortsette å bo i Hamar etter fullførte studier.

– Jeg ønsker å være en dagsaktuell og fremtidsrettet lærer med en morsom tilnærming til opplæring. Får elevene gode opplevelser i skolen, vil sjansen øke for at de selv vil bli lærere i fremtiden, tror Michaelsen.

I rapporten «Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole»  kommer det fram at lønn kan være en faktor for å rekruttere lærere. Rapporten består av over 420 norske og internasjonale studier, og det kommer blant annet fram at de som har valgt å ta lærerstudier mener lønna må være rettferdig, med det menes sammenlignbar med andre yrker med tilsvarende utdanning, og at lønna må svare til arbeidsinnsatsen.

Du kan få slettet deler av studielånet

De aller fleste studenter er avhengig av studielån for å finansiere studenttilværelsen. Som lærerstudent er du imidlertid i en posisjon der du kan få slettet deler av studielånet ditt om du oppfyller ulike kriterier.

Når du fullfører grunnskolelærerutdanning trinn 1-7 kan du få slettet 106.000 kroner av studielånet ditt, mens du kan få slettet 51.000 kroner om du har grunnskolelærerutdanning 5-10. Betingelsene er at du fullfører studiene på normert tid og jobber som lærer i minst tre av de første seks årene etter fullført utdanning.

Det er også mulig å få redusert en enda større sum av studielånet. Begynner du å jobbe som grunnskolelærer i Nord-Norge finnes det nemlig tilleggsordninger som gjør at du kan få redusert studielånet med ytterligere 50.000 kroner per år om du er yrkesaktiv lærer i Finnmark eller Nord-Troms. I tillegg kan du få slettet 55.000 kroner av studielånet ditt om du fullfører grunnskolelærer- eller lektorutdanning, og jobber som lærer i Nordland eller Troms og Finnmark, i minst tre år.

Her kan du se flere eksempler fra Lånekassen på hvor mye gjeld lærerutdannede kan få slettet.

Et opphold i Nord-Norge etter fullførte lærerstudier på Hamar er noe Rønsen vurderer.

– Vi får slettet en betydelig sum av studielånet om vi jobber som lærer i minst tre av de seks første årene etter endt utdanning. Dette er noe jeg absolutt kommer til å gjøre. Å flytte til Nord-Norge for å jobbe der er også noe jeg vurderer og har snakket med flere studievenner om. De økonomiske fordelene er medvirkende til at jeg vurderer å flytte nordover etter fullført master, men jeg tar ikke det valget kun basert på muligheten for å få slettet studielån, sier Rønsen.

Gode karrieremuligheter

Som nyutdannet grunnskolelærer vil du ha ervervet deg viktig og etterspurt kompetanse innenfor blant annet kunnskapsformidling, relasjonsbygging og ledelse. Dette åpner for gode karrieremuligheter i skolesystemet, men også i arbeidsmarkedet utenfor skolen. Godt arbeidsmiljø og gode karrieremuligheter nevnes også i rapporten som avgjørende for at lærere blir værende i yrket.

– Mitt største bidrag som lærer vil forhåpentligvis være å ha mye fokus på inkludering i undervisningen. Digitale medier, bruk av dataspill og VR i skolen er eksempler på verktøy som kan brukes til å modernisere skolen i tråd med elevenes hverdag, sier Michaelsen.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 21. mars 2023 15:26 - Sist endret 24. jan. 2024 14:14