Master i psykisk helse - 3. og 4. år

Ønsker du en faglig fordypning for å kunne jobbe med psykisk helse? Deltidsstudiet er rettet mot helse- og sosialarbeidere som vil ha praktisk kompetanse.

Studiested
Elverum
Studiet varer
2 år
Studieform
Deltid
Studiepoeng
Undervisningsspråk
NO
Oppstart
August
Semesteravgift
Søknadsfrist
15. apr. 2024

Studiestart

Studiestart er 22. august 2024 klokken 09.00.

NB! Studenter som har fått betinget opptak grunnet manglende studiepoeng i vitenskapelig metode, må ta et forkurs før studiestart.

Om utdanningen

Studiet gir teoretisk og klinisk fordypningskompetanse i psykisk helsearbeid, samt innsikt i og forståelse for forhold som fremmer psykisk helse for enkeltindivider, grupper og lokalsamfunn, og hvilke faktorer som kan medvirke til psykisk uhelse, lidelse og sykdom.

Teoretiske kunnskaper, praktiske ferdigheter og klinisk kompetanse vektlegges for å ivareta studiets erfaringsbaserte karakter. Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer.

Jobbmuligheter

Deltidsstudiet er spesielt rettet mot helse- og sosialarbeidere som ønsker en faglig fordypning innen psykisk helsearbeid, og etter fullført studium har du kompetanse til å inneha stillinger i kommune- og spesialisthelsetjenesten som krever særlig kunnskap om samspillet mellom somatiske og psykiske lidelser.

Master i psykisk helsearbeid kan også gi en plattform for lederroller, undervisning eller forskning innen dette fagområdet.

Samlinger studieåret 2024/2025

Du som starter i 3. år på dette studiet har følgende samlinger:

Høstsemester 2024:

Uke 34: Torsdag 22. og fredag 23.august

Uke 37: Torsdag 12. og fredag 13.september

Uke 40: Tirsdag 1. og onsdag 02. oktober

Uke 43: Tirsdag 22. onsdag 23.oktober

Uke 46: Torsdag 14. og fredag 15. november

Uke 48: Tirsdag 26. og onsdag 27. november

Skoleeksamen fredag 6. desember

Vårsemester 2025

Uke 3: Tirsdag 14., onsdag 15. og torsdag 16. januar

Uke 7: Tirsdag 11., onsdag 12. og torsdag 13. februar

Uke 11: Tirsdag 11., onsdag 12. og torsdag 13. mars

Uke 14: Tirsdag 1. og onsdag 2. april

Uke 17: Tirsdag 22. og onsdag 23. april

Søknadsfrist og opptak

15. april er søknadsfristen for deg med norsk, nordisk og utenlandsk utdanning.

Opptakskravet er bachelor eller tilsvarende avsluttet utdanning på 180 stp som gir yrkestittel sosionom, vernepleier, barnevernspedagog, sykepleier, fysioterapeut eller ergoterapeut  + videreutdanning på 60stp i psykisk helsearbeid, rus, eldreomsorg, rehabilitering, samhandling og ledelse eller tilsvarende videreutdanninger.

Eller bachelorgrad innen helse- og sosialfag, pedagogiske fag eller 3-årig politiutdanning  + videreutdanning på 60stp i psykisk helsearbeid, rus, eldreomsorg, rehabilitering, samhandling og ledelse eller tilsvarende videreutdanninger, + 1 års relevant arbeidspraksis etter endt grunnutdanning.

Les mer om søknad og opptak

Mer om opptak

I søknaden din må du laste opp dokumentasjon på praksis, arbeidsattest eller tjenestebevis som viser stillingsprosent eller antall timer, samt fra og eventuelt -til dato. Deltidsstillinger blir regnet om til heltid av opptakskontoret.

Hva koster det?

Du må betale semesteravgift hvert semester. Mer om semesteravgift.

Studieplaner og emner

I studieplanen finner du informasjon om studiet med blant annet oversikt over emner, læringsmål og vurderingsformer. Velg studieplanen for det året du begynte på studiet for å finne informasjonen som gjelder for deg.

Så du etter en annen studieplan? Søk etter den i studieplan- og emnesøket.

Videre utdanningsmuligheter

Mastergrad kvalifiserer for videre studier på doktorgradsnivå.

Dette studiet tilhører: Fakultet for helse- og sosialvitenskap

Ta kontakt

Har du spørsmål om søknad og opptakskrav kan du kontakte vårt opptakskontor på opptak@inn.no eller telefon 62 43 00 04.

For andre spørsmål om dette studiet kan du ta kontakt med studieadministrasjonen på hsv-studieadm-l@inn.no, eller ta kontakt med noen av våre ansatte.

Studieprogramansvarlig
Bilde av Ingrid Kjærnet Hagen