Den fulle tittelen på prosjektet er “Learning Inclusion in a Digital Age. To Belong and Find a Voice in a Changing Europe”, forkortet til LIDA.
Prosjektet er støttet gjennom Erasmus+ strategiske partnerskap for voksnes læring.
I tillegg til HINN (koordinator) består prosjektet av partnerne Lumsa universitetet i Roma (Italia), Universitetet i Porto (Portugal) og Pilgrim Projects (England).
LIDA-prosjektet bygger på to pilarer: Resultatene og erfaringene fra tidligere og relaterte EU-prosjekter, inkludert det topp-evaluerte ReGap-prosjektet, og anbefalingene fra den store, internasjonale konferansen ICDE Lillehammer Lifelong Learning Summit i 2019.
Disse er nedfelt i The Lillehammer Lifelong Learning Road Map for Lifelong Employability.
Prosjektet vil jobbe målrettet med inkluderende læringsfellesskap og styrking av medborgerskap på tre ulike nivåer:
- Transnasjonalt
- Sektor/bransjevis i partnerlandene
- Individuelt (lærere og elever)
De viktigste virkemidlene vil være å skape møteplasser, gjennomføre læringsaktiviteter, bruke potensialet til digitale fortellinger og drive forsknings- og formidlingsarbeid. LIDA har også som ambisjon å løfte fram og å synliggjøre gode initiativ, beste praksis, læringsressurser og FoU-resultater.
Fra SELL deltar Stephen Dobson, Brit Svoen, Gunn Heidi Sorknes Holme og Lars Teppan Johansen i prosjektet, mens Espen Stranger-Johannessen deltar fra Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP) og Anne Stine Bakmann fra Fakultet for helse- og sosialvitenskap (HSV).
Prosjektet avsluttes innen utgangen av 2023.
Dersom du kunne tenke deg å bidra inn i prosjektet eller ønsker mer informasjon, ta kontakt med koordinator for prosjektet, førsteamanuensis Brit Svoen.