English version of this page

Fornyet tillit til UNESCO Chair

UNESCO Chair for utdanning for bærekraftig levesett ved Høgskolen i Innlandet er blitt fornyet for en tredje periode, fram til 2027.

Komitèen avbildet under et arbeidsmøte i Paris tidligere i år. Som nummer fem fra høyre står Victoria Thoresen, deretter UNESCOs kontaktperson Bernhard Combes og senterleder Robert James Didham

Bildet er tatt under et arbeidsmøte i Paris der en ble enige om 6 prioriterte områder. Blant personer finner en som nummer fem fra høyre står tidligere leder Victoria Thoresen, deretter UNESCOs kontaktperson Bernhard Combes og senterleder Robert James Didham.

Foto: HINN

Høgskolen i Innlandet og Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) ble tildelt UNESCO Chair for utdanning for bærekraftig levesett i 2015, nå er posisjonen altså forlenget for 4 nye år.

– Dette gjør at samarbeidet og aktivitetene kan fortsette i ytterligere 4 år til, sier en glad Chair-holder og leder ved Senter for Samarbeidslæring for bærekraftig utvikling, Robert James Didham.

Hva er et UNESCO Chair?

Formålet med en UNESCO Chair er å fremme internasjonalt samarbeid mellom universiteter gjennom kunnskapsdeling og samarbeid. De er kompetansesentre som fungerer som tankesmier og brobyggere mellom akademia, sivilsamfunn, lokalsamfunn, forskning og myndigheter. De informerer politiske beslutningstakere, initierer nye undervisningsområder, bidrar til innovasjon gjennom forskning og politikkutvikling.

Direktøren for UNESCOs Future of Learning and Innovation Division, Sobhi Tawil  på talerstol
Direktøren for UNESCOs Future of Learning and Innovation Division, Sobhi Tawil (Foto: Fabrice Gentile/UNESCO)

Direktøren for UNESCOs Future of Learning and Innovation Division, Sobhi Tawil sier dette i forbindelse med fornyelsen:

– Vi er sikre på at UNESCO Chair ved HINN vil fortsette å spille en avgjørende rolle, drive tverrfaglig forskning, tilby akademiske og opplæringsmuligheter, fremme bevissthet om bærekraftig og ansvarlig levesett, inkludert å ta opp spørsmålene om bærekraftig forbruk og produksjon (SDG 12) samtidig som Sør- Sør samarbeid styrkes.

– Vi er også glade for å merke oss at UNESCO Chair-aktivitetene koordineres av CCL og gjennom dets internasjonale partnernettverk (IPN), et konsortium av 33 partnere, akademiske institusjoner, frivillige organisasjoner, tenke-tanker og forskningsinstitusjoner som kontinuerlig samler ulike perspektiver og kunnskap om komplekse og sammenhengende problemstillinger knyttet til bærekraftig levesett, avslutter Sobhi Tawil.

6 prioriterte arbeidsområder

Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling, i samarbeid med sin internasjonale rådgivende gruppe for HINN ’s UNESCO Chair, har identifisert 6 prioriterte områder.

Disse er:

1. Forskning og konseptutvikling,
  2. Styrke høyere utdanningsinstitusjoner,
  3. Innovative læringsprosesser,
  4. Kapasitetsbygging og kompetanseutvikling,
  5. Partnerskap og samarbeid, og
  6. Rådgivning om utdanningspolitikk og informasjonsdeling.

En blomst som viser du ulike forskningsområder med ulike farge i hver bladGjennom disse områdene ønsker vi å nå ut til et mangfold av interessenter, samtidig som vi fortsetter vår kontinuerlig utvikling av læringsprosesser som fremmer et mer bærekraftig levesett. Forskning, kapasitetsbygging og utdanningsaktiviteter fortsetter å være viktige områder for vår UNESCO Chair, samtidig som vi legger betydelig vekt på vår rolle i å fremme sør-sør- og nord-sør-samarbeid. Videre vil UNESCO Chair fortsette arbeidet med partnerskapsbygging, samarbeidet med UNESCO-programmer, samt rådgivingen om utdanningspolitikk og deling av informasjon.

Nyttige lenker

Leder ved Senter for Samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL)

Bilde av Robert James Didham
Førsteamanuensis