English version of this page

Undervisningsressurser til støtte for LK20

CCL og partnere utvikler undervisningsmetoder og materiell innenfor en rekke temaer som klimaendringer, ansvarlige levesett og forbruk.

Materiellet er utviklet for å kunne tilpasses formell og uformell utdanning fra barnehagenivå til universitetsnivå.

Det fokuserer på studentaktive læringsmetoder, som adresserer verdier, holdninger, ferdigheter og kunnskap.

Ta kontakt med CCL om du ønsker tilsendt en kopi av materiellet kostnadsfritt: CCL@inn.no

Verktøykasser for aktiv læring

Serien er utviklet for lærerutdannere og lærere og er for bruk i ungdomsskole og videregående opplæring. Barnehagelærere og lærere i barneskolen, så vel som i høyere utdanning, kan tilpasse noen av aktivitetene og innholdet til bruk for deres elev- og studentgrupper.

Animasjonsvideoer

Skoler og lærere har etterspurt læringsressurser for bruk i undervisning om komplekse bærekraftemaer som er tverrfaglig. CCL har derfor produsert to animasjonsvideoer om matsystemer og hvordan vi kan gjøre de mer bærekraftig. Videoene er beregnet for elever i ungdomsskoler.

Bildet av et matsystem på norsk.

Matsystemmodellen er laget av CCL og er basert på modell fra ISFS ved Kwantlen Polytechnic University.

Undervisningsvideoer

Videoene gir støtte og veiledning i arbeidet med bærekraftig utvikling i skolen. Innføringsvideoene utdyper det pedagogiske og didaktiske rammeverket og viser hvordan man kan planlegge egen tverrfaglig undervisning og elevmedvirkning. Instruksjonsvideoene viser konkrete aktiviteter man kan benytte i undervisningssituasjoner samt peker på hvordan man kan utdype og differensiere dem i klasserommet.

Norske inspirasjonsvideoer

CCL er involvert i forskningsprosjektet SustainAll. Prosjektet støtter en helhetligskoletilnærming for utdanning for bærekraftig utvikling. Prosjektet har samlet gode eksempler på denne tilnærmingen fra barne,- og videregåendeskole.

SustainAll logo

Gode eksempler serie

Serien inneholder hefter som fokusere på formelle utdanningssytemer samt uformell utdanning og gir en oversikt over utdanningspolitikk og praktiske eksempler fra land over hele verden for å inspirere til videre handling for bærekraftig utvikling.

Verdi-basert læring

Serien har som mål å inspirere mennesker til å forstå "oppnåelse" og "suksess" på nye måter, ikke bare i forhold til eksamens karakterer, men i forhold til å tilegne seg verdier og kompetanser man trenger for å utvikle og handle meningsfullt. Tilknyttet forskningsprosjekt har utviklet nye metoder og indikatorer som viser hvordan verdier uttrykkes og kan måles.

Here & Now

Publikasjonene gir anbefalinger og retningslinjer rettet mot beslutningstakere og lærere om hvordan man best integrerer og implementerer utdanning for bærekraftig forbruk i formelle utdanningssystemer.

Looking for Likely Alternatives

LOLA er et pedagogisk verktøy for lærere som hjelper elever i prosessen med å identifisere, evaluere og dokumentere tilfeller av sosial innovasjon for bærekraftige levesett. Prosessen bringer elever i direkte kontakt med lokale interessenter. Man kan også koble arbeidet til flere skoler i en kollektiv søk etter eksempler på universelle verdier og setter dermed FNs bærekraftsmål ut i livet.