Norsk versjon av denne siden

Asbjørn Kårstein

Researcher

Email
asbjorn.karstein@inn.no
Phone number
+47 61 28 84 42
Mobile number
+47 91 55 13 25

Inland School of Business and Social Sciences
Eastern Norway Research Institute
Campus Lillehammer

Short description

Asbjørn Kårstein has a major in pedagogy and a doctorate in interdisciplinary cultural studies from the Center for Technology and Society, both at NTNU. His doctoral thesis, entitled "HyNor, the Norwegian hydrogen road? A study of a large technopolitical hybrid", is about attempts to introduce hydrogen as an energy carrier in the transport sector. Kårstein has, among other things, also media and media technology in his subject area. He has teaching experience from various types of schools, including college and university, and research experience from, among others, NORUT and NIFU, in addition to Østlandsforskning. Kårstein has extensive experience with both qualitative and quantitative research methods.

Key research interests are education, digitalisation, sustainable development and public health.

Publications

  • Tømte, Cathrine Edelhard; Enochsson, Ann-Britt; Buskqvist, Ulf & Kårstein, Asbjørn (2015). Educating online student teachers to master professional digital competence: The TPACK-framework goes online. Computers & Education. ISSN 0360-1315. 84, p. 26–35. doi: 10.1016/j.compedu.2015.01.005.
  • Kårstein, Asbjørn (2010). Stumbling blocks on the Hydrogen road in Norway. Proceedings of the Institution of Civil Engineers : Urban Design and Planning. ISSN 1755-0793. 163(DP4), p. 177–184.

View all works in Cristin

  • Bakken, Bjørn T.; Hole, Åse Storhaug; Kårstein, Asbjørn; Malasevska, Iveta & Lund, Per Olav (2020). Evaluering av krisehåndteringen i HINN under Covid-19-krisen våren 2020.
  • Lauritzen, Tonje & Kårstein, Asbjørn (2019). Slipp kvinnene til i idretten! GD Gudbrandsølen Dagningen.
  • Lauritzen, Tonje & Kårstein, Asbjørn (2019). Slipp kvinnene til i idretten! Hamar arbeiderblad.
  • Tømte, Cathrine Edelhard; Kårstein, Asbjørn & Olsen, Dorothy Sutherland (2013). En lærer må kjenne sin IKT! Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Kårstein, Asbjørn & Carlsten, Tone Cecilie (2013). Evaluering av internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø. Presentasjon av hovedfunn.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Kårstein, Asbjørn (2012). Muligheter og utfordringer for dialog i nettbasert undervisning.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Kårstein, Asbjørn (2012). Presentasjon av foreløpige funn: Nettskolen Nordland.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Kårstein, Asbjørn (2012). Presentasjon av foreløpige funn: Følgeevaluering av nettstøttet grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark.
  • Kårstein, Asbjørn (2009). Stumbling blocks on “the Hydrogen road in Norway”.
  • Kårstein, Asbjørn (2008). Lager vei - mangler biler. [Internet]. Forskning.no.
  • Kårstein, Asbjørn (2008). Fra utopi til realitet: Drøft i hvilken grad HyNor var en suksess i forhold til å identifisere kritiske læringsfaktorer for teknologipolitikk i Norge.
  • Kårstein, Asbjørn (2005). Down "The Hydrogen Road": Social learning in the Hydrogen Economy.
  • Kårstein, Asbjørn; Tholstrup, Line Marie & Lauritzen, Tonje (2023). Samskaping og sosial innovasjon i Program for folkehelsearbeid – Evaluering av Vestfold og Telemark fylkeskommunes rolle. Høgskolen i Innlandet.
  • Kårstein, Asbjørn; Sønderskov, Mette; Olsvik, Vigdis Mathisen & Lauritzen, Tonje (2020). Menn i helse. En statusoppdatering. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-190-3.
  • Lauritzen, Tonje & Kårstein, Asbjørn (2019). Kunnskapsgrunnlag om likestilling i idretten i Innlandet. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-140-8.
  • Alnes, Per Kristian; Kårstein, Asbjørn & Lundhaug, Kristine (2019). Folkehelse og levekår i Oppland - resultater fra folkehelseundersøkelsen 2018. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-116-3.
  • Stokke, Mona Helene; Kårstein, Asbjørn & Ellingsen, Winfried (2018). Entreprenørskap i de videregående skoler i Trøndelag. En kartlegging av forståelser, organisering og samhandling. Østlandsforskning. ISSN 978-82-7356-781-9.
  • Jenssen, Eirik S.; Haara, Frode Olav & Kårstein, Asbjørn (2018). Læring gjennom pedagogisk entreprenørskap. KS.
  • Stokke, Mona Helene; Kårstein, Asbjørn; Lundhaug, Kristine; Olsvik, Vigdis Mathisen & Willumsen, Tord (2017). Kartlegging og analyse av UH-institusjonenes organisering for digitalisering av utdanningene. Østlandsforskning. ISSN 0808-4653.
  • Lauritzen, Tonje & Kårstein, Asbjørn (2017). Evaluering av sosialpedagogisk rådgivningstjeneste. Videregående skoler i Oppland. Østlandsforskning.
  • Halvorsen, Lars Julius; Kårstein, Asbjørn & Bergem, Randi (2016). Fylkeskommunens ansvar og oppgaver i regionalt folkehelsearbeid. Møreforsking. ISSN 978-82-7692-350-6.
  • Helgesen, Marit Kristine; Olsen, Dorothy Sutherland; Johannessen, Katja; Kvinge, Torunn; Skålholt, Asgeir & Kårstein, Asbjørn [Show all 7 contributors for this article] (2014). Kompetanse og rekruttering i kommunale helse- og omsorgstjenester: Kompetanseløftets effekter i kommunene. NIBR-notat 2014:110. ISSN 978-82-8309-036-9.
  • Vabø, Agnete & Kårstein, Asbjørn (2014). Robuste fagmiljøer. En litteraturgjennomgang. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-327-0021-9.
  • Kårstein, Asbjørn & Caspersen, Joakim (2014). Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-998-2.
  • Gjerustad, Cay & Kårstein, Asbjørn (2013). Deltakerundersøkelsen 2013: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien «Kompetanse for kvalitet». NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-951-7.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Kårstein, Asbjørn (2013). Nettbasert grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark: Rapport fra følgeforskning. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-953-1.
  • Kårstein, Asbjørn & Carlsten, Tone Cecilie (2013). Evaluering av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-931-9.
  • Kårstein, Asbjørn (2013). Grønn kompetanse i tjenesteyting. NIFU. ISSN 1894-8200.
  • Tømte, Cathrine Edelhard; Kårstein, Asbjørn & Olsen, Dorothy Sutherland (2013). IKT i lærerutdanningen: På vei mot profesjonsfaglig digital kompetanse? Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-919-7.
  • Caspersen, Joakim & Kårstein, Asbjørn (2013). Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-906-7.
  • Kårstein, Asbjørn & Spilling, Olav R (2012). Midtveisevaluering av handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-865-7.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Kårstein, Asbjørn (2012). Nettskolen i Nordland: Evaluering av nettstøttet videregående opplæring for voksne og vurdering av fremtidig organisering av nettundervisningen i Nordland. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-832-9.
  • Kårstein, Asbjørn & Aamodt, Per Olaf (2012). Opptakskrav, vurderingsformer og kvalitet i sykepleierutdanningen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-825-1.
  • Kårstein, Asbjørn & Sørensen, Knut Holtan (2008). HyNor - den norske hydrogenveien? En studie av en stor tekno-politisk hybrid. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. ISSN 978-82-471-1361-5.
  • Kårstein, Asbjørn (2005). Samfunnsvitenskapelig forskning om hydrogen: En bibliografi, STS-arbeidsnotat 4/05. Institutt for tverrfaglige kulturstudier.
  • Kårstein, Asbjørn (2005). Langs "Hydrogenveien i Norge": Om historien bak HyNor og en innledende kartlegging av prosjektet og dets deltakere, STS-arbeidsnotat 1/05. Institutt for tverrfaglige kulturstudier.

View all works in Cristin

Addresses

Postal Address

Inland Norway University of Applied Sciences
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum
Norway