English version of this page

Asbjørn Kårstein

Forsker

E-post
asbjorn.karstein@inn.no
Telefonnummer
+47 61 28 84 42
Mobilnummer
+47 91 55 13 25

Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Østlandsforskning
Studiested Lillehammer

Kort om

Asbjørn Kårstein har hovedfag i pedagogikk og doktorgrad i tverrfaglige kulturstudier fra Senter for teknologi og samfunn, begge NTNU. Hans doktoravhandling, med tittelen «HyNor, den norske hydrogenveien? En studie av en stor teknopolitisk hybrid», handler om forsøk på å introdusere hydrogen som energibærer i transportsektoren. Kårstein har bl.a. også medie- og medietekniske fag i fagkretsen. Han har undervisningserfaring fra ulike skoleslag, inkludert høgskole og universitet, og forskererfaring fra bl.a. NORUT og NIFU, i tillegg til Østlandsforskning. Kårstein har omfattende erfaring med både kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode.

Sentrale forskningsinteresser er utdanning, digitalisering, bærekraftig utvikling og folkehelse.

Publikasjoner

  • Tømte, Cathrine Edelhard; Enochsson, Ann-Britt; Buskqvist, Ulf & Kårstein, Asbjørn (2015). Educating online student teachers to master professional digital competence: The TPACK-framework goes online. Computers & Education. ISSN 0360-1315. 84, s. 26–35. doi: 10.1016/j.compedu.2015.01.005.
  • Kårstein, Asbjørn (2010). Stumbling blocks on the Hydrogen road in Norway. Proceedings of the Institution of Civil Engineers : Urban Design and Planning. ISSN 1755-0793. 163(DP4), s. 177–184.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bakken, Bjørn T.; Hole, Åse Storhaug; Kårstein, Asbjørn; Malasevska, Iveta & Lund, Per Olav (2020). Evaluering av krisehåndteringen i HINN under Covid-19-krisen våren 2020.
  • Lauritzen, Tonje & Kårstein, Asbjørn (2019). Slipp kvinnene til i idretten! GD Gudbrandsølen Dagningen.
  • Lauritzen, Tonje & Kårstein, Asbjørn (2019). Slipp kvinnene til i idretten! Hamar arbeiderblad.
  • Tømte, Cathrine Edelhard; Kårstein, Asbjørn & Olsen, Dorothy Sutherland (2013). En lærer må kjenne sin IKT! Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Kårstein, Asbjørn & Carlsten, Tone Cecilie (2013). Evaluering av internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø. Presentasjon av hovedfunn.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Kårstein, Asbjørn (2012). Muligheter og utfordringer for dialog i nettbasert undervisning.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Kårstein, Asbjørn (2012). Presentasjon av foreløpige funn: Nettskolen Nordland.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Kårstein, Asbjørn (2012). Presentasjon av foreløpige funn: Følgeevaluering av nettstøttet grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark.
  • Kårstein, Asbjørn (2009). Stumbling blocks on “the Hydrogen road in Norway”.
  • Kårstein, Asbjørn (2008). Lager vei - mangler biler. [Internett]. Forskning.no.
  • Kårstein, Asbjørn (2008). Fra utopi til realitet: Drøft i hvilken grad HyNor var en suksess i forhold til å identifisere kritiske læringsfaktorer for teknologipolitikk i Norge.
  • Kårstein, Asbjørn (2005). Down "The Hydrogen Road": Social learning in the Hydrogen Economy.
  • Kårstein, Asbjørn; Tholstrup, Line Marie & Lauritzen, Tonje (2023). Samskaping og sosial innovasjon i Program for folkehelsearbeid – Evaluering av Vestfold og Telemark fylkeskommunes rolle. Høgskolen i Innlandet.
  • Kårstein, Asbjørn; Sønderskov, Mette; Olsvik, Vigdis Mathisen & Lauritzen, Tonje (2020). Menn i helse. En statusoppdatering. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-190-3.
  • Lauritzen, Tonje & Kårstein, Asbjørn (2019). Kunnskapsgrunnlag om likestilling i idretten i Innlandet. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-140-8.
  • Alnes, Per Kristian; Kårstein, Asbjørn & Lundhaug, Kristine (2019). Folkehelse og levekår i Oppland - resultater fra folkehelseundersøkelsen 2018. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-116-3.
  • Stokke, Mona Helene; Kårstein, Asbjørn & Ellingsen, Winfried (2018). Entreprenørskap i de videregående skoler i Trøndelag. En kartlegging av forståelser, organisering og samhandling. Østlandsforskning. ISSN 978-82-7356-781-9.
  • Jenssen, Eirik S.; Haara, Frode Olav & Kårstein, Asbjørn (2018). Læring gjennom pedagogisk entreprenørskap. KS.
  • Stokke, Mona Helene; Kårstein, Asbjørn; Lundhaug, Kristine; Olsvik, Vigdis Mathisen & Willumsen, Tord (2017). Kartlegging og analyse av UH-institusjonenes organisering for digitalisering av utdanningene. Østlandsforskning. ISSN 0808-4653.
  • Lauritzen, Tonje & Kårstein, Asbjørn (2017). Evaluering av sosialpedagogisk rådgivningstjeneste. Videregående skoler i Oppland. Østlandsforskning.
  • Halvorsen, Lars Julius; Kårstein, Asbjørn & Bergem, Randi (2016). Fylkeskommunens ansvar og oppgaver i regionalt folkehelsearbeid. Møreforsking. ISSN 978-82-7692-350-6.
  • Helgesen, Marit Kristine; Olsen, Dorothy Sutherland; Johannessen, Katja; Kvinge, Torunn; Skålholt, Asgeir & Kårstein, Asbjørn [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2014). Kompetanse og rekruttering i kommunale helse- og omsorgstjenester: Kompetanseløftets effekter i kommunene. NIBR-notat 2014:110. ISSN 978-82-8309-036-9.
  • Vabø, Agnete & Kårstein, Asbjørn (2014). Robuste fagmiljøer. En litteraturgjennomgang. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-327-0021-9.
  • Kårstein, Asbjørn & Caspersen, Joakim (2014). Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-998-2.
  • Gjerustad, Cay & Kårstein, Asbjørn (2013). Deltakerundersøkelsen 2013: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien «Kompetanse for kvalitet». NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-951-7.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Kårstein, Asbjørn (2013). Nettbasert grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark: Rapport fra følgeforskning. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-953-1.
  • Kårstein, Asbjørn & Carlsten, Tone Cecilie (2013). Evaluering av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-931-9.
  • Kårstein, Asbjørn (2013). Grønn kompetanse i tjenesteyting. NIFU. ISSN 1894-8200.
  • Tømte, Cathrine Edelhard; Kårstein, Asbjørn & Olsen, Dorothy Sutherland (2013). IKT i lærerutdanningen: På vei mot profesjonsfaglig digital kompetanse? Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-919-7.
  • Caspersen, Joakim & Kårstein, Asbjørn (2013). Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-906-7.
  • Kårstein, Asbjørn & Spilling, Olav R (2012). Midtveisevaluering av handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-865-7.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Kårstein, Asbjørn (2012). Nettskolen i Nordland: Evaluering av nettstøttet videregående opplæring for voksne og vurdering av fremtidig organisering av nettundervisningen i Nordland. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-832-9.
  • Kårstein, Asbjørn & Aamodt, Per Olaf (2012). Opptakskrav, vurderingsformer og kvalitet i sykepleierutdanningen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-7218-825-1.
  • Kårstein, Asbjørn & Sørensen, Knut Holtan (2008). HyNor - den norske hydrogenveien? En studie av en stor tekno-politisk hybrid. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. ISSN 978-82-471-1361-5.
  • Kårstein, Asbjørn (2005). Samfunnsvitenskapelig forskning om hydrogen: En bibliografi, STS-arbeidsnotat 4/05. Institutt for tverrfaglige kulturstudier.
  • Kårstein, Asbjørn (2005). Langs "Hydrogenveien i Norge": Om historien bak HyNor og en innledende kartlegging av prosjektet og dets deltakere, STS-arbeidsnotat 1/05. Institutt for tverrfaglige kulturstudier.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum