Norsk versjon av denne siden
Gry Sagmo Aglen

Gry Sagmo Aglen

Associate Professor

Email
gry.aglen@inn.no
Phone number
+47 62 51 72 29
Mobile number
+47 90 62 49 60

Faculty of education
Department of Arts and Cultural Studies
Campus Hamar, Room 2M112C

Short description

Gry Sagmo Aglen is Associate Professor at the Department of Arts and Cultural Studies. She is a trained flautist and music teacher from the Barratt Due Institute of Music and has a master degree in choral conducting from the Norwegian Academy of Music. Aglen defended her dissertation in 2022 with the thesis Kulturskolelæreryrket i bevegelse – en framvekst av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen, where she examines how universities seek to qualify their students for kulturskole teaching and how the link between the university and the practice field works through the education's practical training. Her research interests concern music teacher education, mentoring, practical education, learning strategies and professional understanding. Aglen teaches and supervises students in various music didactic subjects at bachelor's and master's degrees. Aglen is head of the Nordic network for kulturskole-related research.

Publications

  • Aglen, Gry Sagmo (2021). Praksissamtalen i kulturskolelærerutdanninger. En arena for utvikling av studenters profesjonsforståelse. Nordic Research in Music Education. 2(1), p. 134–160. doi: 10.23865/nrme.v2.3020. Full text in Research Archive
  • Björk, Cecilia; Di Lorenzo Tillborg, Adriana; Heimonen, Marja; Holst, Finn; Jordhus-Lier, Anne & Rønningen, Anders [Show all 8 contributors for this article] (2018). Music education policy in schools of music and performing arts in four Nordic countries: the potential of multi-actor processes. Finnish Journal of Music Education. ISSN 1239-3908. 21(2), p. 10–37.
  • Aglen, Gry Sagmo (2018). Kulturskolen og kulturskolelæreryrket: fenomener i endring. En intervjuundersøkelse av kulturskolelærerutdanneres forståelse av kulturskolefeltet. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. ISSN 1893-2479. 7(1). doi: 10.7577/information.v7i1.2828. Full text in Research Archive
  • Knudsen, Jan Sverre; Aglen, Gry Sagmo; Danbolt, Ingrid Anette & Engesnes, Nina (2018). Musical pathfinders of the kindergarten. Contemporary Issues in Early Childhood. ISSN 1463-9491. p. 1–14. doi: 10.1177/1463949118756369.
  • Aglen, Gry Sagmo & Karlsen, Sidsel (2017). ”Jeg vil bli kulturskolelærer når jeg blir stor – hva innebærer det?” En undersøkelse av kvalifiseringsveier innenfor musikkfeltet. In Angelo, Elin; Rønningen, Anders & Rønning, Rut Jorunn (Ed.), Research and development in the field of 'kulturskolen': IRIS - the double rainbow. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202550028. p. 157–184.
  • Knudsen, Jan Sverre; Aglen, Gry Sagmo; Danbolt, Ingrid Anette & Engesnes, Nina (2015). Barnehagens musikalske veivisere. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 99(3-4), p. 294–306.

View all works in Cristin

  • Aglen, Gry Sagmo (2024). Kulturskolen som praksisarena og kulturskolelæreren som praksisveileder.
  • Aglen, Gry Sagmo (2024). Om forskning på feltet: Kulturskolen som praksisarena og kulturskolelæreren som praksisveileder.
  • Fretheim, Bjørg Solveig & Aglen, Gry Sagmo (2024). ‘Re-visiting performing fragments from the past’. A research study beyond music education.
  • Bjelkerud, Agnes Westgaard; Aglen, Gry Sagmo; Bern, Linn-Terese & Kennedy, Dorthe (2024). Hva mer kan veiledning være og bli? En utforskning av tverrfaglige undervisningspraksiser i veilederutdanning.
  • Aglen, Gry Sagmo; Kampmann-Jensen, Trine; Bern, Linn-Terese & Merkelbach, Friederike (2023). DKS i INN-GLU. Erfaringer om implementering av DKS i grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Innlandet.
  • Aglen, Gry Sagmo; Vestby, Stian; Bjälesjö, Jonas & Løvlid, Unni (2023). Fremtidens musikkutdanning.
  • Aglen, Gry Sagmo (2023). The practicum teacher in the kulturskole: A lonesome rider?
  • Aglen, Gry Sagmo (2023). The kulturskole as a teacher training arena: Professionality in practicum training.
  • Persson Aronson, Mona & Aglen, Gry Sagmo (2022). Why are music activities in preschools so impersonal?
  • Aglen, Gry Sagmo (2022). Praksisveilederens doble profesjonsrolle: Kulturskolelærer òg lærerutdanner.
  • Aglen, Gry Sagmo & Aronson, Mona Elisabeth Persson (2022). Why are music activities in preschools so impersonal?
  • Aglen, Gry Sagmo (2022). Kulturskolelæreryrket i bevegelse – en framvekst av nye profesjoner?
  • Aglen, Gry Sagmo (2022). Du må ha en uendelig kapasitet og være sinnsykt god for å være kulturskolelærer! [Internet]. Heia Kulturskolen!.
  • Aglen, Gry Sagmo (2022). Praksissamtalen i kulturskolelærerutdanninger - utfordringer og muligheter .
  • Aglen, Gry Sagmo (2022). Kulturskole teaching profession in motion – an emergence of new professions? A qualitative study of the field of education´s understandings of the kulturskole and the kulturskole teaching profession.
  • Aglen, Gry Sagmo (2019). Kulturskolelæreryrket – framveksten av nye profesjoner. En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen.
  • Aglen, Gry Sagmo (2019). Kulturskolelæreryrket - framveksten av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen.
  • Jordhus-Lier, Anne; Aglen, Gry Sagmo; Rønningen, Anders; Di Lorenzo Tillborg, Adriana; Björk, Cecilia & Heimonen, Marja [Show all 7 contributors for this article] (2017). Nordic perspectives on the aims of schools of music and arts.
  • Aglen, Gry Sagmo (2017). Kulturskolelærerutdanning - hva er det, og hvorfor er det viktig å forske på det, da?
  • Aglen, Gry Sagmo (2017). Kulturskolelæreryrket - framveksten av en ny profesjon?
  • Aglen, Gry Sagmo (2017). Nordic perspectives on the aims of schools of music and arts.
  • Aglen, Gry Sagmo (2017). The Norwegian School of Music and Performing Arts teacher profession (kulturskole teacher profession): Educational, economic and financial challenges.
  • Aglen, Gry Sagmo (2017). Teaching in the School of Music and Performing Arts – the emergence of a new profession?
  • Lundh, Lise; Rønning, Rut Jorunn; Aglen, Gry Sagmo; Angelo, Elin; Rønningen, Anders & Westby, Inger Anne [Show all 8 contributors for this article] (2017). IRISforsk - a pilot for Nordic Research School for School Development In and Around the School of Music and Arts.
  • Aglen, Gry Sagmo (2016). Ve no velkomne med æra - jubileumskonsert.
  • Aglen, Gry Sagmo (2016). Ein Deutsches Requiem.
  • Aglen, Gry Sagmo (2016). Lær å dirigere på 4-5-6.
  • Aglen, Gry Sagmo (2015). Høgtidsrom - Julekonsert med Beate S. Lech.
  • Aglen, Gry Sagmo (2015). Vårkonsert i norsk tonespråk.
  • Aglen, Gry Sagmo (2015). Coro Choriolis una piazza a Firenze.
  • Aglen, Gry Sagmo (2015). Musica norvegese in Italia.
  • Aglen, Gry Sagmo (2015). Voci norvegesi in Italia.
  • Knudsen, Jan Sverre; Danbolt, Ingrid Anette; Aglen, Gry Sagmo & Engesnes, Nina (2015). "Musikalske veivisere i barnehagen".
  • Aglen, Gry Sagmo (2015). Lær å dirigere på 1-2-3.
  • Aglen, Gry Sagmo (2014). Julekonsert i Haslum kirke.
  • Aglen, Gry Sagmo & Danbolt, Ingrid Anette (2014). Fra Sibelius til Piazolla - en vårkonsert med kammerkorene Fermate Vokal og Choriolis.
  • Aglen, Gry Sagmo (2013). Let it snow! Let it snow! Let it snow! Julekonsert med Kammerkoret Choriolis.
  • Aglen, Gry Sagmo & Greger, Hallgeir (2013). Løvfall - en konsert til ettertanke.
  • Nyhagen-Hansen, Grete & Aglen, Gry Sagmo (2013). Toddleren som veileder.
  • Nyhagen-Hansen, Grete & Aglen, Gry Sagmo (2013). Toddlers as supervisors.
  • Aglen, Gry Sagmo (2012). Fra vinter til vår.
  • Aglen, Gry Sagmo (2011). In jubilo!
  • Aglen, Gry Sagmo (2011). Navidad Nuestra - en julekonsert.
  • Aglen, Gry Sagmo (2011). Vinterbilder - en jubileumskonsert.
  • Aglen, Gry Sagmo (2010). Kafekonsert i Symposium.
  • Aglen, Gry Sagmo (2010). Kirkekonsert.
  • Aglen, Gry Sagmo (2009). Luciakonsert En lys-konsert i mørketida.
  • Aglen, Gry Sagmo (2009). Julesang og jubelklang En julekonsert med 1 kammerkor, 1 organist og 4 tromboner.
  • Aglen, Gry Sagmo (2009). En Munther aften Forsommerkonsert med svingende og veloppdragne toner til mat og drikke.
  • Aglen, Gry Sagmo (2009). Johannes Brahms: Ein Deutsches Requiem.
  • Aglen, Gry Sagmo (2009). Julekonsert.
  • Aglen, Gry Sagmo (2008). Novemberlys.
  • Aglen, Gry Sagmo (2008). Méli-Mélo boréal.
  • Aglen, Gry Sagmo (2008). Messe for en såret jord.
  • Aglen, Gry Sagmo (2008). Høstkonsert i Holmenkollen Kapell.
  • Aglen, Gry Sagmo (2008). Folketoner i oktober Et konsertsamarbeid mellom kor fra Norge og Sveits.
  • Aglen, Gry Sagmo (2008). Musikk til midnatt.
  • Aglen, Gry Sagmo (2007). In paradisum - en reise opp fra dypet En evig stund til barnlig glede og moden ettertanke med sterke musikkopplevelser fra barnekor og kammerkor i samklang.
  • Aglen, Gry Sagmo (2022). Kulturskolelæreryrket i bevegelse – en framvekst av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen . Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-329-7.

View all works in Cristin

Addresses

Postal Address

Inland Norway University of Applied Sciences
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum
Norway