Gry Sagmo Aglen
Førsteamanuensis
- E-post
- gry.aglen@inn.no
- Telefonnummer
- +47 62 51 72 29
- Mobilnummer
- +47 90 62 49 60
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for kunstfag og kulturstudier
Studiested Hamar,
Rom 2M112C
Kort om
Gry Sagmo Aglen er førstemanuensis i musikk ved Institutt for kunstfag og kulturstudier. Hun er utdannet fløytist og musikkpedagog fra Barratt Due Musikkinstitutt og har hovedfag i korledelse fra Norges musikkhøgskole. Aglen disputerte i 2022 med avhandlingen Kulturskolelæreryrket i bevegelse - en framvekst av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen, der hun undersøkte hvordan utdanningsinstitusjoner intenderer å kvalifisere sine studenter til kulturskoleundervisning og hvordan koblingen mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt fungerer gjennom utdanningenes praksisopplæring. Hennes forskningsinteresser omhandler musikklærerutdanning, veiledning, praksisutdanning, læringsstrategier og profesjonsforståelse. Aglen underviser og veileder studenter i ulike musikkdidaktiske fagområder på bachelor og master. Aglen er leder for Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning.
Forskergrupper
Publikasjoner
-
Aglen, Gry Sagmo (2021). Praksissamtalen i kulturskolelærerutdanninger. En arena for utvikling av studenters profesjonsforståelse. Nordic Research in Music Education. 2(1), s. 134–160. doi: 10.23865/nrme.v2.3020. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Björk, Cecilia; Di Lorenzo Tillborg, Adriana; Heimonen, Marja; Holst, Finn; Jordhus-Lier, Anne & Rønningen, Anders [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2018). Music education policy in schools of music and performing arts in four Nordic countries: the potential of multi-actor processes. Finnish Journal of Music Education. ISSN 1239-3908. 21(2), s. 10–37.
-
Aglen, Gry Sagmo (2018). Kulturskolen og kulturskolelæreryrket: fenomener i endring. En intervjuundersøkelse av kulturskolelærerutdanneres forståelse av kulturskolefeltet. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. ISSN 1893-2479. 7(1). doi: 10.7577/information.v7i1.2828. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Knudsen, Jan Sverre; Aglen, Gry Sagmo; Danbolt, Ingrid Anette & Engesnes, Nina (2018). Musical pathfinders of the kindergarten. Contemporary Issues in Early Childhood. ISSN 1463-9491. s. 1–14. doi: 10.1177/1463949118756369. Vis sammendrag
-
Aglen, Gry Sagmo & Karlsen, Sidsel (2017). ”Jeg vil bli kulturskolelærer når jeg blir stor – hva innebærer det?” En undersøkelse av kvalifiseringsveier innenfor musikkfeltet. I Angelo, Elin; Rønningen, Anders & Rønning, Rut Jorunn (Red.), Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202550028. s. 157–184. Vis sammendrag
-
Knudsen, Jan Sverre; Aglen, Gry Sagmo; Danbolt, Ingrid Anette & Engesnes, Nina (2015). Barnehagens musikalske veivisere. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 99(3-4), s. 294–306.
-
Aglen, Gry Sagmo (2024). Kulturskolen som praksisarena og kulturskolelæreren som praksisveileder.
-
Aglen, Gry Sagmo (2024). Om forskning på feltet: Kulturskolen som praksisarena og kulturskolelæreren som praksisveileder.
-
Fretheim, Bjørg Solveig & Aglen, Gry Sagmo (2024). ‘Re-visiting performing fragments from the past’. A research study beyond music education.
-
Bjelkerud, Agnes Westgaard; Aglen, Gry Sagmo; Bern, Linn-Terese & Kennedy, Dorthe (2024). Hva mer kan veiledning være og bli? En utforskning av tverrfaglige undervisningspraksiser i veilederutdanning.
-
Aglen, Gry Sagmo; Kampmann-Jensen, Trine; Bern, Linn-Terese & Merkelbach, Friederike (2023). DKS i INN-GLU. Erfaringer om implementering av DKS i grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Innlandet.
-
Aglen, Gry Sagmo; Vestby, Stian; Bjälesjö, Jonas & Løvlid, Unni (2023). Fremtidens musikkutdanning. Vis sammendrag
-
Aglen, Gry Sagmo (2023). The practicum teacher in the kulturskole: A lonesome rider?
-
Aglen, Gry Sagmo (2023). The kulturskole as a teacher training arena: Professionality in practicum training.
-
Persson Aronson, Mona & Aglen, Gry Sagmo (2022). Why are music activities in preschools so impersonal?
-
Aglen, Gry Sagmo (2022). Praksisveilederens doble profesjonsrolle: Kulturskolelærer òg lærerutdanner.
-
Aglen, Gry Sagmo & Aronson, Mona Elisabeth Persson (2022). Why are music activities in preschools so impersonal?
-
Aglen, Gry Sagmo (2022). Kulturskolelæreryrket i bevegelse – en framvekst av nye profesjoner?
-
Aglen, Gry Sagmo (2022). Du må ha en uendelig kapasitet og være sinnsykt god for å være kulturskolelærer! [Internett]. Heia Kulturskolen!.
-
Aglen, Gry Sagmo (2022). Praksissamtalen i kulturskolelærerutdanninger - utfordringer og muligheter .
-
Aglen, Gry Sagmo (2022). Kulturskole teaching profession in motion – an emergence of new professions? A qualitative study of the field of education´s understandings of the kulturskole and the kulturskole teaching profession.
-
Aglen, Gry Sagmo (2019). Kulturskolelæreryrket – framveksten av nye profesjoner. En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen.
-
Aglen, Gry Sagmo (2019). Kulturskolelæreryrket - framveksten av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen.
-
Jordhus-Lier, Anne; Aglen, Gry Sagmo; Rønningen, Anders; Di Lorenzo Tillborg, Adriana; Björk, Cecilia & Heimonen, Marja [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2017). Nordic perspectives on the aims of schools of music and arts.
-
Aglen, Gry Sagmo (2017). Kulturskolelærerutdanning - hva er det, og hvorfor er det viktig å forske på det, da?
-
Aglen, Gry Sagmo (2017). Kulturskolelæreryrket - framveksten av en ny profesjon?
-
Aglen, Gry Sagmo (2017). Nordic perspectives on the aims of schools of music and arts. Vis sammendrag
-
Aglen, Gry Sagmo (2017). The Norwegian School of Music and Performing Arts teacher profession (kulturskole teacher profession): Educational, economic and financial challenges.
-
Aglen, Gry Sagmo (2017). Teaching in the School of Music and Performing Arts – the emergence of a new profession?
-
Lundh, Lise; Rønning, Rut Jorunn; Aglen, Gry Sagmo; Angelo, Elin; Rønningen, Anders & Westby, Inger Anne [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2017). IRISforsk - a pilot for Nordic Research School for School Development In and Around the School of Music and Arts.
-
Aglen, Gry Sagmo (2016). Ein Deutsches Requiem.
-
Aglen, Gry Sagmo (2015). Høgtidsrom - Julekonsert med Beate S. Lech.
-
Aglen, Gry Sagmo (2015). Vårkonsert i norsk tonespråk.
-
Aglen, Gry Sagmo (2015). Coro Choriolis una piazza a Firenze.
-
Aglen, Gry Sagmo (2015). Musica norvegese in Italia.
-
Aglen, Gry Sagmo (2015). Voci norvegesi in Italia.
-
Knudsen, Jan Sverre; Danbolt, Ingrid Anette; Aglen, Gry Sagmo & Engesnes, Nina (2015). "Musikalske veivisere i barnehagen".
-
Aglen, Gry Sagmo & Danbolt, Ingrid Anette (2014). Fra Sibelius til Piazolla - en vårkonsert med kammerkorene Fermate Vokal og Choriolis. Vis sammendrag
-
Aglen, Gry Sagmo (2013). Let it snow! Let it snow! Let it snow! Julekonsert med Kammerkoret Choriolis.
-
Aglen, Gry Sagmo & Greger, Hallgeir (2013). Løvfall - en konsert til ettertanke.
-
Nyhagen-Hansen, Grete & Aglen, Gry Sagmo (2013). Toddleren som veileder.
-
Nyhagen-Hansen, Grete & Aglen, Gry Sagmo (2013). Toddlers as supervisors.
-
Aglen, Gry Sagmo (2009). Julesang og jubelklang En julekonsert med 1 kammerkor, 1 organist og 4 tromboner. Vis sammendrag
-
Aglen, Gry Sagmo (2009). En Munther aften Forsommerkonsert med svingende og veloppdragne toner til mat og drikke. Vis sammendrag
-
Aglen, Gry Sagmo (2008). Folketoner i oktober Et konsertsamarbeid mellom kor fra Norge og Sveits. Vis sammendrag
-
Aglen, Gry Sagmo (2022). Kulturskolelæreryrket i bevegelse – en framvekst av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen . Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-329-7.
Adresser
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum