Norsk versjon av denne siden
Håvard Åsvoll

Håvard Åsvoll

Professor

Email
havard.asvoll@inn.no
Phone number
+47 62 43 04 16

Faculty of education
Department of educational studies in teacher education
Campus Hamar, Room 2P4313

Short description

Interessen for forskning startet med hovedfagsoppgaven «Bjørn Hansen som talentutvikler i Rosenborg Ballklubb», som i bearbeidet form ble utgitt som bok (2002). Fra 2003-2008 var Ph.d avhandlingens fokus på en profesjonell fotballtrener som utøver, distributør og skaper av kunnskap, der den tause kunnskapingen står i fokus. Mine første faglige arbeider dreier seg om fotballtrenerens kunnskapspraksis, samt arbeider om læring og kunnskap i ulike sammenhenger (se Christin om Bakhtins dialog, bokkapitler om mesterlære, statistikkunnskap, samt en bok om teoretiske perspektiver på taus kunnskap). Særlig Ph. D. avhandlingen kan empirisk og teoretisk representere prosessorientert kunnskapsledelse med et dypdykk i filosofiske og epistemologiske perspektiv. I post-doc tiden ved NTNU fra 2009-2011 er det forskningsmessige fokus rettet mot (taus)kunnskapsledelse/innovasjons/entreprenørskap. Denne perioden ble starten på å utvikle relativt originale bidrag om «Nothing» og "Nothingness i innovasjonspraksis, blant mastergradstudenter  og abduksjon i kvalitativ metode. Fra 2011 2021 har jeg som førsteamanuensis og professor ved Nord Universitet (tidligere Hint) fortsatt forskningen på entreprenørielle muligheter og praksis, samt publikasjoner innen kvalitativ metode og synteser av (teoretiske/empiriske) begrep. For tiden dreier forskningen seg blant annet om en videreutvikling av tidligere vitenskapelige arbeider, det vil si «Desire in Education" basert på intervju av lærere i et Lacaniansk perspektiv. Min forskningskompetanse og faglige profil kan sies å falle innenfor fire nedslagsfelt eller perspektiver: 1) taus kunnskapsledelse, 2) entreprenørskap/innovasjon og 3) kvalitativ metode og analyse/syntese av begrep 4) empiriske filosofisk forskning på utdanning og lærerpraksis. Jeg vil definere min forskningskompetanse som betydningsfull i taus kunnskapsledelse, innenfor innovasjon/entreprenørskap, analyse av begrepsmessige muligheter og begrensinger i forskningen, samt pedagogisk empirisk filosofi.

Publications

  • Rennemo, Øystein & Åsvoll, Håvard (2019). Existential learning: dialogues and places to be(come) in entrepreneurial Ba practice. Journal of Innovation and Entrepreneurship. ISSN 2192-5372. p. 1–29. doi: 10.1186/s13731-019-0103-1. Full text in Research Archive
  • Åsvoll, Håvard (2017). Developing a framework of reflective, intuitive knowing in innovation management. Academy of Strategic Management Journal (ASMJ). ISSN 1544-1458. 16(2).
  • Åsvoll, Håvard (2017). Developing a Framework of Reflective Intuitive Knowing in Innovation Management. Academy of Strategic Management Journal (ASMJ). ISSN 1544-1458. 16(2). Full text in Research Archive
  • Åsvoll, Håvard & Rennemo, Øystein (2015). On the micro dynamics of entrepreneurial learning and existence. Dialogues and places to be(come) in entrepreneurial ba practices. . In Vranešević, Tihomir (Eds.), 2015 M-SPHERE Book of Papers. Selected Papers presented at 4th International M-Sphere Conference for Multidisciplinarity in Science and Business. ISSUU. ISSN 978-953-7930-08-0. p. 56–66. doi: 10.1186/s13731-019-0103-1.
  • Rennemo, Øystein & Åsvoll, Håvard (2014). Abduction, Deduction and Induction as Concepts for Understanding Entrepreneurial Opportunities. A Meta-Perspective based on Three Views of the Market Process. Academy of Entrepreneurship Journal. ISSN 1087-9595. 20(2), p. 164–188.
  • Åsvoll, Håvard (2013). Abduction, Deduction and Induction: Can these concepts be used for an understanding of methodological processes in interpretative case studies? International Journal of Qualitative Studies in Education. ISSN 0951-8398. p. 1–19. doi: 10.1080/09518398.2012.759296.
  • Åsvoll, Håvard (2012). Perspectives on reflection and intuition in teacher practice: a comparison and possible integration of the cognitive constructivist and the Dreyfusian intuitive perspectives. Reflective Practice. ISSN 1462-3943. p. 1–16. doi: 10.1080/14623943.2012.697883.
  • Åsvoll, Håvard (2012). On Heidegger, 'Theory of Nothing' and Entrepreneurship. A prologue to an entrepreneurial philosophy of nothing. Academy of Entrepreneurship Journal. ISSN 1087-9595. 18(1), p. 55–76. doi: 10.4324/9780429431142-3.
  • Arman, Rebecka; Vie, Ola Edvin & Åsvoll, Håvard (2012). Refining Shadowing Methods for Studying Managerial Work. In Tengblad, Stefan (Eds.), The Work of ManagersTowards a Practice Theory of Management. Oxford University Press. ISSN 978-0-19-963972-4. p. 301–317. doi: 10.1093/acprof:oso/9780199639724.003.0016.
  • Åsvoll, Håvard & Jacobsen, Petter Jacob (2012). A Case Study: Action-based Entrepreneurship Education - How Experience Problems Can Be Overcome and Collaboration Problems Mitigated. Journal of Entrepreneurship Education. ISSN 1098-8394. 15(SI), p. 75–98.
  • Svensrud, Erik & Åsvoll, Håvard (2012). INNOVATION IN LARGE CORPORATIONS: A DEVELOPMENT OF THE RUDIMENTARY THEORY OF EFFECTUATION. Academy of Strategic Management Journal (ASMJ). ISSN 1544-1458. 11(1), p. 59–89.
  • Åsvoll, Håvard & Widding, Lars Øystein (2011). Perspectives on knowledge in innovation management — Some steps toward developing a framework for tacit knowing. International Journal of Management Concepts and Philosophy. ISSN 1478-1484. 5(4), p. 389–402. doi: 10.1504/IJMCP.2011.044984.
  • Åsvoll, Håvard (2009). Pedagogikken og dens vesen er begynnelsen. Perfeksjonisme og fotballtreneren som perfeksjonist. In Steinsholt, Kjetil & Dobson, Stephen (Ed.), Verden satt ut av spill : postmoderne pedagogiske perspektiver. Tapir Akademisk Forlag. ISSN 978-82-519-2355-2. p. 165–180.
  • Åsvoll, Håvard (2007). Et kritisk blikk på mesterlærerteorier ut fra et postmoderne perspektiv. In Karlsdottir, Ragnheidur (Eds.), Læring, kommunikasjon og ledelse i organisasjoner. Tapir Akademisk Forlag. ISSN 978-82519-2201-2. p. 193–214.
  • Åsvoll, Håvard (2007). Hva kreves for å bli dyktig til å bruke statistikk. In Eikemo, Terje Andreas & Clausen, Tommy Høyvarde (Ed.), Kvantitativ analyse med SPSS. En praktisk innføring i kvantitative analyseteknikker. Tapir Akademisk Forlag. ISSN 9788251921787. p. 300–310.
  • Åsvoll, Håvard (2006). Hvordan tolke Bakhtins dialog? Om to mulige forklaringer. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. p. 445–455.

View all works in Cristin

  • Åsvoll, Håvard (2022). A Praxis of Nothingness in Education. On Heidegger and Wittgenstein. Routledge. ISBN 9781032119380. 106 p.
  • Åsvoll, Håvard (2018). Heidegger and Entrepreneurship: A Phenomenological Approach. Routledge. ISBN 9781138364776. 108 p.
  • Åsvoll, Håvard (2009). Teoretiske perspektiver på taus kunnskap.Muligheter for en taus pedagogikk. Tapir Akademisk Forlag. ISBN 9788251925013. 117 p.
  • Åsvoll, Håvard; Gudmundsdottir, Sigrun & Karlsdottir, Ragnheidur (2002). Den femte faktor. En kasusstudie av Bjørn Hansen som talentutvikler i Rosenborg Ballklubb. Tapir Akademisk Forlag. ISBN 1502-2358.

View all works in Cristin

  • Åsvoll, Håvard (2023). Beyond competence, knowledge and learning in educational institutionalized practices - On Heidegger, Bakhtin and phenomena of nothing.
  • Åsvoll, Håvard (2022). Meditations on Nothing and Educational Leadership.
  • Åsvoll, Håvard (2019). On process and nothing in process theory.
  • Åsvoll, Håvard (2018). Teorien om ingenting.
  • Rennemo, Øystein & Åsvoll, Håvard (2016). Dialogues and Places to be(come)in entrepreneurial ba practices. The difference between epistemological learning and ontological dialogue.
  • Rennemo, Øystein & Åsvoll, Håvard (2015). On the micro dynamics of entrepreneurial learning and existence Dialogues and places to be(come) in entrepreneurial ba practices .
  • Åsvoll, Håvard (2014). On reflection and intuition in management research.
  • Åsvoll, Håvard (2013). Kognitiv teori. Piaget - kunnskapsutvikling og læring. In Karlsdottir, Ragnheidur & Lysø, Ingunn Hybertsen (Ed.), Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi. Akademika forlag. ISSN 978-82-321-0009-5. p. 231–250.
  • Åsvoll, Håvard (2013). Perspectives on reflection and intuition in management research - Towards developing a framework of reflective-intuition knowing. Full text in Research Archive
  • Åsvoll, Håvard & Jacobsen, Petter Jacob (2011). A Case Study: Action-based Entrepreneurship Education - How Experience Problems Can Be Overcome and Collaboration Problems Mitigated.
  • Svensrud, Erik & Åsvoll, Håvard (2011). INNOVATION IN LARGE CORPORATIONS: A DEVELOPMENT OF THE RUDIMENTARY THEORY OF EFFECTUATION.
  • Åsvoll, Håvard & Widding, Lars Øystein (2010). Perspectives on knowledge in innovation management-Some steps toward developing a framework for tacit knowing.
  • Åsvoll, Håvard (2009). Verdibasert ledelse - en ny trend i idrettens organisasjoner? Om ledelse av verdier i lys av den reflektive og erfaringsbaserte treneren.
  • Rolfsen, Rolf & Åsvoll, Håvard (2008). Doktorgrad på fotballtrener. [Newspaper]. Adresseavisen.
  • Åsvoll, Håvard (2005). `I`m an Autodidact`. The Coaching Behaviours of a Professional Norwegian Soccer coach.
  • Åsvoll, Håvard (2005). What happened to M. Bakhtin?
  • Rolfsen, Rolf & Åsvoll, Håvard (2004). Doktorgrad på fotalltreneren. [Newspaper]. Adresseavisen.
  • Åsvoll, Håvard (2004). Dialogical Horizon. Bakhtins concepts of dialogue is used to focus upon the relation between Harald Aabrekks identity as a professional soccer coach and as a human being.
  • Åsvoll, Håvard (2008). Den 'tause' pedagogikken. Analyser av en profesjonell fotballtreners praksis. Doktoravhandlinger ved NTNU. ISSN 978-82-471-8382-3.

View all works in Cristin

Addresses

Visiting Address

Midtbyen Park
Skoleveien 4, 2318 Hamar
Room 2P4313
Show on map

Postal Address

Inland Norway University of Applied Sciences
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum
Norway