Norsk versjon av denne siden
Synnøve Markeng

Synnøve Markeng

Assistant Professor

Email
synnove.markeng@inn.no

Faculty of education
Department of Social Sciences, Religion and Ethics
Campus Hamar, Room 2M11-2

Short description

I have a degree in teaching from Inland Norway University of Applied Sciences and a master’s degree from the University of Oslo. I have been teaching in elementary school and at the University.

I am now a PhD student at the Teaching and Teacher Education program (PROFF), entering the final stages of my project. My PhD is related to Religious Education (RE) in Norway, and more specifically how teachers approach religious scriptures. Comparing through contrast, I try to understand what approaches are given in teacher education, (non-formal) Islamic religious education and the non-confessional RE-subject in public school (KRLE).

Research groups

Publications

  • Markeng, Synnøve & Berglund, Annika Jenny Viktoria (2023). In the Child’s Best Interest: Analyzing Pedagogical Approaches among Teachers of the Qur’an in Norway. Religion & Education. ISSN 1550-7394. p. 1–21. doi: 10.1080/15507394.2023.2286166.
  • Markeng, Synnøve (2023). Teaching about the Qur’ān in public schools in Norway. Tidsskrift for Islamforskning (TIFO). ISSN 1901-9580. 18(2), p. 62–87. doi: 10.7146/tifo.v17i2.142372.
  • Markeng, Synnøve (2023). Arbeid med religiøse skrifter i mangfoldige klasserom. En undersøkelse av religionsdidaktiske innføringsbøker. Prismet. ISSN 0032-8847. 74(1-2), p. 5–19. doi: 10.5617/pri.10360.
  • Stubø, Ingebjørg & Markeng, Synnøve (2016). Dialoger om verdier i grunnskolens formålsparagraf : med minnematerialet fra 22. juli som læremiddel. Prismet. ISSN 0032-8847. 67(3), p. 171–184. doi: 10.5617/pri.4492.

View all works in Cristin

  • Markeng, Synnøve (2024). The Qur’an in formal and non-formal religious education in Norway: Comparing a teachers’ perspective through ‘mirroring’.
  • Markeng, Synnøve (2024). Ramadan i klasserommet: Dette må du som lærer vite. https://forskning.no/.
  • Kleive, Hildegunn Valen; Markeng, Synnøve & Kjelling, Anne Grethe (2024). Fasten før festen - mer enn mindre mat. . Utdanningsnytt.no.
  • Kleive, Hildegunn Valen; Markeng, Synnøve & Kjelling, Anne Grethe (2024). Fasten før festen, mer enn mindre mat. Utdanningsnytt.no.
  • Markeng, Synnøve (2024). Religiøs identitet i skolen: Utfordringer og muligheter fra elev- og lærerperspektiv.
  • Markeng, Synnøve (2024). Koranen "her inne" og "der ute": KRLE- og koranlæreres perspektiv på undervisning.
  • Markeng, Synnøve & Berglund, Annika Jenny Viktoria (2023). What is best for the child? Educational strategies among teachers of the Qur’an in Norway .
  • Markeng, Synnøve (2023). Religiøse skrifter i religionsfaget i Norge: Koranen i komplekse undervisningskontekster.
  • Markeng, Synnøve (2023). Teaching about the Qur’ān in public schools in Norway.
  • Markeng, Synnøve (2022). KRLE-læreres oppfatninger om undervisning om Koranen.
  • Markeng, Synnøve (2022). The negotiation of text practices in non-formal Quranic education in rural parts of Norway.
  • Markeng, Synnøve (2022). Sacred texts and practices in RE: What approaches are found in teacher training textbooks from 1997-2021?
  • Markeng, Synnøve (2021). Tekstpraksis og religiøse skrifter.
  • Markeng, Synnøve (2021). Utforsking av religiøse skrifter: Religionsdidaktiske innføringsbøker om konkurrerende tekstpraksiser.
  • Markeng, Synnøve (2019). Approaching Sacred Scripture: RE-teachers and Christian and Muslim Parents.
  • Markeng, Synnøve (2024). Koranen "her inne" og "der ute": En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell opplæring» . Høgskolen i Innlandet. ISSN 9788283804843.

View all works in Cristin

Addresses

Visiting Address

Kirsten Flagstads Hus (Midtbyen skole)
Skolegata 1, N-2317 Hamar
Room 2M11-2
Show on map

Postal Address

Inland Norway University of Applied Sciences
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum
Norway