English version of this page
Synnøve Markeng

Synnøve Markeng

Høgskolelektor

Høgskolelektor med doktorgrad i RLE

E-post
synnove.markeng@inn.no

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for samfunnsfag, religion og etikk
Studiested Hamar, Rom 2M11-2

Kort om

Jeg er utdannet grunnskolelærer fra Høgskolen i Innlandet, med mastergrad i religion og samfunn fra Universitet i Oslo. Våren 2024 forsvarte jeg doktorgradsavhandlingen min, Koranen "her inne" og "der ute": En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell opplæring. I prosjektet undersøkte jeg didaktiske tilnærminger til religiøse skrifter i lærerutdanning, religiøs islam-opplæring og KRLE-faget, gjennom analyser av lærerintervjuer og lærebøker. Jeg har vært tilknyttet PROFF-programmet (Profesjonsrettede lærerutdanningsfag) med spesiell innretning mot (K)RLE-faget i grunnskole og lærerutdanning. Artiklene fra avhandlingsprosjektet finnes lenger på siden (via cristin) eller her.

 

Forskningsprosjekter

Som stipendiat, men særlig i tiden etter, har jeg vært med i FAITHED-prosjektet. Her bidrar jeg i undersøkelsene av hvordan unge muslimer i Norge opplever å delta i både formell og ikke-formell opplæring, hvordan islamopplæringen foregår, og hva lærerne tenker omkring undervisningen sin. 

 

Undervisning

Jeg har undervisningserfaring fra småskole- og mellomtrinnet, samt UH-sektoren. Skoleåret 2024/2025 er jeg ansatt i en undervisningsstilling ved INN. Jeg underviser blant annet KRLE og PEL-emner på grunnskolelærerutdanning, samt SRLE og mangfold-fordypning i barnehagelærerutdanningen. Mine forskningsinteresser og temaer jeg underviser i er:

- Islamsk mangfold i Norge 

- Religion, ungdom og populær-kultur

- Profesjonsutøvelse i en flerkulturell skole

- Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tematikk i religionsfaget

 

Andre erfaringer

Våren 2024 var jeg ansatt på gjennomføringsstipend ved HINN.

Våren 2023 var jeg et semester ved Stockholms Universitet på utveksling som stipendiat.

Publikasjoner

  • Markeng, Synnøve & Berglund, Annika Jenny Viktoria (2023). In the Child’s Best Interest: Analyzing Pedagogical Approaches among Teachers of the Qur’an in Norway. Religion & Education. ISSN 1550-7394. s. 1–21. doi: 10.1080/15507394.2023.2286166.
  • Markeng, Synnøve (2023). Teaching about the Qur’ān in public schools in Norway. Tidsskrift for Islamforskning (TIFO). ISSN 1901-9580. 18(2), s. 62–87. doi: 10.7146/tifo.v17i2.142372.
  • Markeng, Synnøve (2023). Arbeid med religiøse skrifter i mangfoldige klasserom. En undersøkelse av religionsdidaktiske innføringsbøker. Prismet. ISSN 0032-8847. 74(1-2), s. 5–19. doi: 10.5617/pri.10360.
  • Stubø, Ingebjørg & Markeng, Synnøve (2016). Dialoger om verdier i grunnskolens formålsparagraf : med minnematerialet fra 22. juli som læremiddel. Prismet. ISSN 0032-8847. 67(3), s. 171–184. doi: 10.5617/pri.4492.

Se alle arbeider i Cristin

  • Markeng, Synnøve (2024). The Qur’an in formal and non-formal religious education in Norway: Comparing a teachers’ perspective through ‘mirroring’.
  • Markeng, Synnøve (2024). Ramadan i klasserommet: Dette må du som lærer vite. https://forskning.no/.
  • Kleive, Hildegunn Valen; Markeng, Synnøve & Kjelling, Anne Grethe (2024). Fasten før festen - mer enn mindre mat. . Utdanningsnytt.no.
  • Kleive, Hildegunn Valen; Markeng, Synnøve & Kjelling, Anne Grethe (2024). Fasten før festen, mer enn mindre mat. Utdanningsnytt.no.
  • Markeng, Synnøve (2024). Religiøs identitet i skolen: Utfordringer og muligheter fra elev- og lærerperspektiv.
  • Markeng, Synnøve (2024). Koranen "her inne" og "der ute": KRLE- og koranlæreres perspektiv på undervisning.
  • Markeng, Synnøve & Berglund, Annika Jenny Viktoria (2023). What is best for the child? Educational strategies among teachers of the Qur’an in Norway .
  • Markeng, Synnøve (2023). Religiøse skrifter i religionsfaget i Norge: Koranen i komplekse undervisningskontekster.
  • Markeng, Synnøve (2023). Teaching about the Qur’ān in public schools in Norway.
  • Markeng, Synnøve (2022). KRLE-læreres oppfatninger om undervisning om Koranen.
  • Markeng, Synnøve (2022). The negotiation of text practices in non-formal Quranic education in rural parts of Norway.
  • Markeng, Synnøve (2022). Sacred texts and practices in RE: What approaches are found in teacher training textbooks from 1997-2021?
  • Markeng, Synnøve (2021). Tekstpraksis og religiøse skrifter.
  • Markeng, Synnøve (2021). Utforsking av religiøse skrifter: Religionsdidaktiske innføringsbøker om konkurrerende tekstpraksiser.
  • Markeng, Synnøve (2019). Approaching Sacred Scripture: RE-teachers and Christian and Muslim Parents.
  • Markeng, Synnøve (2024). Koranen "her inne" og "der ute": En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell opplæring» . Høgskolen i Innlandet. ISSN 9788283804843.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Kirsten Flagstads Hus (Midtbyen skole)
Skolegata 1, N-2317 Hamar
Rom 2M11-2
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum