English version of this page
Ann-Cathrin Faldet

Ann-Cathrin Faldet

Førsteamanuensis

inkludering og læringsbarrierer, vold i skolen, barn og unge i risiko, VR

E-post
anncathrin.faldet@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 72 28
Mobilnummer
+47 95 84 56 41

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene
Studiested Hamar, Rom 2P334

Kort om

Ann-Cathrin Faldet er førsteamanuensis i spesialpedagogikk. Faldet har både hovedfag og doktorgrad fra Universitetet i Oslo, hvor hun disputerte over temaet 'jenter, gjenger og vold' i 2013. Siden 2014 har hun vært ansatt på HINN.

Hennes forskningsinteresser fokuserer på barn og ungdom som møter utfordringer og lever i risikofylte miljøer. Hun vektlegger betydningen av barns stemmer i forskningen og tar for seg temaer som inkludering og hvordan man kan overkomme læringsbarrierer. Hennes teoretiske rammeverk er basert på risiko- og beskyttelsesfaktorer, aktørperspektivet og sosiokulturell teori. For tiden er Faldet involvert i et nordisk forskningssamarbeid om vold i skolen og læreres well-being. I tillegg er Faldet knyttet til forsking som undersøker inkluderende arbeidsmåter gjennom simulering og bruk av VR der Vygotskys teorier om læring og utvikling har vært sentralt.

Faldet har lang erfaring fra arbeid med ungdom som dropper ut av skolen, og var i mange år prosjektleder for et kriminalforebyggende tiltak i Oslo kommune. Hennes undervisningspraksis spenner seg fra undoms- og videregående skole til undervisning i pedagogiske emner i lærerutdanninger, spesialpedagogikk og tilpasset opplæring, på master- og phd-nivå. Hun er også veileder for master og phd-studenter.

Faldet er i dag leder av forskningsgruppen  Studier i profesjon, læring og politikk (SPLP).

Publikasjoner

  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Å forberede seg på hjem-skole-samarbeid: Lærerstudenters bruk av virtual reality-teknologi i et Vygotsky-perspektiv. I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 177–195. doi: 10.23865/noasp.191.ch10.
  • Faldet, Ann-Cathrin & Roth, Solveig Iren (2022). Posisjonering som en 'løvemamma': Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. s. 47–58.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege & Nes, Kari (2022). Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 8, s. 171–188. doi: 10.23865/ntpk.v8.3434. Fulltekst i vitenarkiv
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2021). Exploring the pedagogical potential of virtual reality simulations for pre-service teachers from a Vygotskyan perspective. Digital Culture and Education. ISSN 1836-8301. 13(1), s. 67–80. Fulltekst i vitenarkiv
  • Faldet, Ann-Cathrin & Nes, Kari (2021). Valuing vulnerable children's voices in educational research.  . International Journal of Inclusive Education. ISSN 1360-3116. doi: 10.1080/13603116.2021.1956602. Fulltekst i vitenarkiv
  • Faldet, Ann-Cathrin & Skrefsrud, Thor Andre (2020). The reception of Vygotsky in pedagogical literature for Norwegian teacher education. Forum Oświatowe. ISSN 0867-0323. 32(2), s. 11–27. doi: 10.34862/fo.2020.2.0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Roth, Solveig Iren & Faldet, Ann-Cathrin (2020). Being a mother of children with special needs during educational transitions: positioning when ‘fighting against a superpower’ . European Journal of Special Needs Education. ISSN 0885-6257. doi: 10.1080/08856257.2019.1706247. Fulltekst i vitenarkiv
  • Faldet, Ann-Cathrin & Skrefsrud, Thor Andre (2018). The Reception of Vygotsky's Sociocultural Theory in Pedagogical Literature in Norwegian Teacher Education. I Kravtsov, Gennady (Red.), L.S. Vygotsky's Method in Modern Social Practices. Proceedings of the XIX Vygotsky International Readings. Lev Publishing. ISSN 978-5-91914-043-6.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege & Nes, Kari (2017). Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen - med Hamar som eksempel. I Løtveit, Morten (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år. Oplandske Bokforlag. ISSN 9788275182515. s. 335–358.
  • Faldet, Ann-Cathrin & Nordahl, Thomas (2017). Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen. Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis. ISSN 1904-9633. s. 40–54. Fulltekst i vitenarkiv
  • Faldet, Ann-Cathrin & Lekhal, Ratib (2016). Voldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 81(3), s. 51–64.

Se alle arbeider i Cristin

  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202811501. 243 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Faldet, Ann-Cathrin; Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Knudsmoen, Hege & Maunula, Minna (2024). A Nordic concept of wellbeing.
  • Faldet, Ann-Cathrin & Nes, Kari (2024). Inclusion and Sustainability in Education.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Hakvoort, Ilse; Knudsmoen, Hege & Persson, Sofia (2024). Violence against teachers in compulsory school from a policy and union perspective.
  • Sønsthagen, Sigrun & Faldet, Ann-Cathrin (2023). Research on diversity competence in teacher education.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Knudsmoen, Hege & Maunula, Minna (2023). Understanding Teacher Well- being trough Multimethod approach .
  • Faldet, Ann-Cathrin (2023). Research on Diversity Competence in Teacher Education.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Forord. I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 7–8. doi: 10.23865/noasp.191.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Vygotsky i forskning og praksis: Hvorfor rette blikket mot et sosiokulturelt læringssyn? I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 9–18. doi: 10.23865/noasp.191.ch1.
  • Knudsmoen, Hege; Faldet, Ann-Cathrin; Harju-Luukkainen, Heidi; Helleve, Mette Birgitte; Maunula, Minna & Mörk, Svava Björg [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Nordic perspectives as a scoping review on employees’ well- being in kindergartens, schools and teacher education. .
  • Knudsmoen, Hege & Faldet, Ann-Cathrin (2022). A Systematic Review of Violence towards Teachers in School .
  • Faldet, Ann-Cathrin; Somby, Hege Merete; Haug, Peder & Sørensen, Lotte Hedegaard (2022). Leder: Inkluderende utdanning og oppvekstmiljø. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 8, s. 136–140. doi: 10.23865/ntpk.v8.3955.
  • Somby, Hege Merete; Skrefsrud, Thor Andre; Faldet, Ann-Cathrin; Stalheim, Odd Rune & Parish, Karen (2022). VR Simulation as a Learning Method for Pre-Service Teachers.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Iversen, Jonas Yassin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2022). Understandings of ‘Learning Barriers’ in International Research: A Systematic Review.
  • Knudsmoen, Hege & Faldet, Ann-Cathrin (2021). Teachers’ Experience of Violence in School: A Systematic Review .
  • Faldet, Ann-Cathrin; Iversen, Jonas Yassin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2021). Understandings of ‘Learning Barriers’ in International Research: A Systematic Review.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2021). STUDENTS ARTICULATION ABOUT PARTICIPATION IN MATHEMATICS.
  • Skrefsrud, Thor Andre; Faldet, Ann-Cathrin & Somby, Hege Merete (2021). Digital simulation of home-school collaboration - exploring the pedagogical potential of pre-service teachers engagement with virtual-reality technology in a Vygotskyan perspective.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2019). A-Magasinet. Slåss mer enn før: – Det er mye drama blant jenter. Bare et blikk kan være nok. [Avis]. A-Magasinet, Aftenposten.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Pettersson, Daniel & Mølstad, Christina Elde (2019). Jeg, du, meg og deg: Hva kan vi egentlig lære av PISA? Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 103(01), s. 42–52.
  • Faldet, Ann-Cathrin & Skrefsrud, Thor Andre (2018). The reception of Vygotsky's sociocultural theory in pedagogical literature Norwegian teacher education.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2018). Slik avtaler jenter slåsskamper, Dagbladet, 1. nov. 2018. [Avis]. Dagbladet.
  • Roth, Solveig Iren & Faldet, Ann-Cathrin (2018). Being a parent to children with special needs during educational transitions: Parents’ positional identities’ role in home-school cooperation. .
  • Faldet, Ann-Cathrin (2018). Risk And Protective Factors For Women Who Have Exercised Violence In Adolescence.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2018). Risk And Protective Factors For Women Who Have Exercised Violence In Adolescence.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2018). Forsker om vold mellom tenåringsjenter: - Jenter det er grunn til å være bekymret for. [Avis]. Dagbladet.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2018). Både jenter og gutar slåst mindre enn før . [Fagblad]. Kilden - kjønnsforskning.no.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2018). Presentation NERA. Risk and protective factors for girls violent offenders.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2017). Vold blant jenter. [TV]. Nrk Østlandssendingen.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2017). Vold blant jenter. [Radio]. Nrk Østlandssendingen.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2017). Konferansen: Om læringsmiljøet i barnehage og skole: Ny kunnskap i dag - ny praksis i morgen Oponent på paralellsesjoner 19. og 20. sept. 2017.
  • Roth, Solveig & Faldet, Ann-Cathrin (2017). Home-School Cooperation: Being a parent to children with special needs.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2017). Jenter som utøver vold.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2016). Jenter som utøver vold: Deres erfaring med gjengdannelse, familie og skolegang.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2016). Jenter som utøver vold og deres opplevelse av skolen .
  • Faldet, Ann-Cathrin (2016). Risk and protective factors for girls violent offenders .
  • Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege & Nes, Kari (2016). Konferanse om pedagogikkens plass i fremtidens lærerutdanning, Litteraturhuset 2016.
  • Nes, Kari; Knudsmoen, Hege; Faldet, Ann-Cathrin & Haug, Peder (2016). Hvordan ivareta elevmangfoldet i fremtidens lærerutdanning. Utdanningsnytt.no.
  • Faldet, Ann-Cathrin & Aasen, Ann Margareth (2015). Forskjeller og likheter i elevenes opplevelse av ervhervskolen.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2014). – Voldelige jenter hater skolen . [Fagblad]. Utdanningsnytt.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2014). Hvorfor slutter vi aldri å slå? [Radio]. Ekko, NRK, P2.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2010). Flere jenter straffes for voldsbruk. [Internett]. Nrk Hedmark og Oppland.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2010). «Klin gærne» – og veldig sårbare. [Internett]. Forskning.no.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2010). "Klin gæerne" - og veldig sårbare. [Fagblad]. Kilden.no.
  • Faldet, Ann-Cathrin (2008). Vil vite hvorfor jenter slår . [Avis]. Østlendingen.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Tangen, Reidun Synnøve & Bjørnebekk, Ragnhild (2013). Jenter som utøver vold: En empirisk studie av jenters erfaring med gjengaktivitet, familie og skolegang. Universitetet i Oslo. ISSN 1501-8962.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Midtbyen Park
Skoleveien 4, 2318 Hamar
Rom 2P334
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum