English version of this page
Ellen Nesset Mælan

Ellen Nesset Mælan

Førsteamanuensis

Interesseområder: Inkludering, helsefremmende læringsmiljø, tverrfaglig samarbeid

E-post
ellen.malan@inn.no
Telefonnummer
+47 62 43 02 72
Mobilnummer
+47 95 76 73 62

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene
Studiested Hamar, Rom 2M32-1

Kort om

Ellen Nesset Mælan er førsteamanuensis i pedagogikk. Hennes utdanning omfatter profesjonsstudium i pedagogikk ved UiO og spesialisering i klinisk pedagogikk ved NTNU, samt en doktorgrad i profesjonsrettede lærerutdanningsfag ved Hinn. Mælan var i sitt doktorgradsarbeid tilknyttet forskningsprosjektet “Schools, learning, physical activity and mental health" og disputerte over avhandlingen Læreres praksis og elevers psykiske helse: en eksplorerende studie i ungdomsskolen. Hun har omfattende erfaring fra arbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste og fra barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk, og har deltatt i og ledet en rekke utviklingsprosjekter i skole og barnehage. Mælan er studieprogramansvarlig for master i tilpasset opplæring, og har undervisningspraksis som spenner seg fra pedagogiske emner i lærerutdanninger til undervisning på studier i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring. 

Mælan er opptatt av læringsmiljøets betydning for barn og unges læring og utvikling, trivsel og helse. Hun underviser i tema knyttet til inkludering i barnehage og skole. Hun forsker på tverrfaglig samarbeid for å fremme livsmestring og hindre utenforskap, på helhetlig seksualitetsundervisning og -veiledning i barnehage, skole og lærerutdanninger, og sårbare elever i kjølvannet av pandemien. 

 

Publikasjoner

  • Sønderskov, Mette; Connolley, Steven Patrick; Hagaseth, Ingjerd Thon; Myklebø, Sigrid; Nyhus, Lene & Mælan, Ellen Nesset (2024). Kjennetegn ved positivt avvikende samarbeidsprosesser. Tidsskrift for velferdsforskning. ISSN 0809-2052. 27(1), s. 1–14. doi: 10.18261/tfv.27.1.4.
  • Mælan, Ellen Nesset & Fjeld, Wenche (2024). Barnehagelærere og læreres kompetanse i helhetlig seksualitetsveiledning og -undervisning . Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 108(1), s. 65–77. doi: 10.18261/npt.108.1.7.
  • Mælan, Ellen Nesset; Gustavsen, Ann Margareth; Stranger-Johannessen, Espen & Nordahl, Thomas (2021). Norwegian students’ experiences of homeschooling during the COVID-19 pandemic. European Journal of Special Needs Education. ISSN 0885-6257. 36(1), s. 5–19. doi: 10.1080/08856257.2021.1872843. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mælan, Ellen Nesset; Tjomsland, Hege Eikeland; Samdal, Oddrun & Thurston, Miranda (2019). Pupils' perceptions of how teachers' everyday practices support their mental health: a qualitative study of pupils aged 14-15 in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2019.1639819.
  • Mælan, Ellen Nesset; Tjomsland, Hege Eikeland; Baklien, Børge & Thurston, Miranda (2019). Helping Teachers Support Pupils with Mental Health Problems Through Inter-professional Collaboration: A Qualitative Study of Teachers and School Prinsipals. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. s. 1–15. doi: 10.1080/00313831.2019.1570548.
  • Knudsmoen, Hege; Mælan, Ellen Nesset & Løken, Gro (2018). Pedagogisk systemarbeid med bruk av pedagogisk analyse. I Fasting, Rolf Bjarne (Red.), Pedagogisk systemarbeid: endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og i PP-tjenesten. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202567309. s. 119–132.
  • Mælan, Ellen Nesset; Tjomsland, Hege Eikeland; Baklien, Børge; Samdal, Oddrun & Thurston, Miranda (2018). Supporting pupils' mental health through everyday practices: a qualitative study of teachers and head teachers. Pastoral Care in Education: An International Journal of Personal, Social and Emotional Development. ISSN 0264-3944. 36(1), s. 16–28. doi: 10.1080/02643944.2017.1422005.

Se alle arbeider i Cristin

  • Mælan, Ellen Nesset & Drugli, May Britt (2022). Gode relasjoner i barnehagen. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205578678. 74 s.
  • Mælan, Ellen Nesset & Drugli, May Britt (2022). Gode relationer i dagtilbud. Dafolo. ISBN 9788772341873. 80 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Sønderskov, Mette & Mælan, Ellen Nesset (2023). Positivt avvikende samarbeidsprosesser i oppfølging av unge med risiko for utenforskap.
  • Mælan, Ellen Nesset (2022). Psykisk helse hos barn og unge. .
  • Mælan, Ellen Nesset & Fjeld, Wenche (2022). Kompetanse på barn og unges identitet, kroppsbilde og seksuelle helse i barnehager og skoler .
  • Mælan, Ellen Nesset & Fjeld, Wenche (2022). Teachers’ competence in holistic sexual Education .
  • Mælan, Ellen Nesset (2022). Norwegian students' experiences of homeschooling during the COVID-19 pandemic.
  • Mælan, Ellen Nesset & Tjomsland, Hege Eikeland (2021). Tverrfaglig samarbeid. I Tjomsland, Hege Eikeland; Viig, Nina Grieg & Resaland, Geir Kåre (Red.), Folkehelse og livsmestring i skolen; i fag, på tvers av fag og som en helhetlig tilnærming. Fagbokforlaget. ISSN 9788245034592. s. 71–79.
  • Gustavsen, Ann Margareth; Stranger-Johannessen, Espen & Mælan, Ellen Nesset (2021). Slik gikk det med svake og sterke elever i året med koronaskole. Forskersonen.no.
  • Mælan, Ellen Nesset (2020). Lokalt læreplanarbeid med rammeplanen og fagfornyelsen.
  • Mælan, Ellen Nesset (2020). Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen.
  • Sund, Steinar Steinkopf & Mælan, Ellen Nesset (2019). Lærere trenger mer støtte. Skolelederen. ISSN 0802-2062. s. 16–17.
  • Thurston, Miranda; Vedøy, Ingeborg Barth; Røset, Linda & Mælan, Ellen Nesset (2018). Skole, læring og psykisk helse: erfaringer med fysisk aktivitet og kroppsøving.
  • Mælan, Ellen Nesset; Tjomsland, Hege Eikeland; Baklien, Børge & Thurston, Miranda (2018). Læreres og rektorers erfaringer med å støtte ungdommers psykiske helse. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Mælan, Ellen Nesset (2017). Supporting pupils’ mental health through everyday practices: A qualitative study of teachers and head teachers .
  • Mælan, Ellen Nesset (2016). Lærere og skolelederes forståelse av læreres rolle i å fremme skoleelevers psykiske helse.
  • Mælan, Ellen Nesset (2014). Kvalitet i barnehagen.
  • Mælan, Ellen Nesset (2019). Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-109-5.
  • Mælan, Ellen Nesset (2015). Gutter og jenter i skolen: Faktorer knyttet til skolens læringskultur som er viktige for gutter og jenters læring og trivsel i skolen. Høgskolen i Hedmark. ISSN 978-82-7671-966-6.
  • Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Mælan, Ellen Nesset; Drugli, May Britt & Myhr, Lars Arild (2014). Relasjonsbasert klasseledelse : et komplekst fenomen. Høgskolen i Hedmark. ISSN 978-82-7671-956-7.
  • Mælan, Ellen Nesset; Nordahl, Thomas & Håland, Kjersti Sørmoen (2014). Prinsipper og prosedyrer for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning – Telemark fylke. Høgskolen i Hedmark. ISSN 978-82-7671-929-1.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Kirsten Flagstads Hus (Midtbyen skole)
Skolegata 1, N-2317 Hamar
Rom 2M32-1
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum