English version of this page
Håvard Vibeto

Håvard Vibeto

Førsteamanuensis

E-post
havard.vibeto@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 77 54
Mobilnummer
+47 97 73 60 55

Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt for spillutdanninger – Spillskolen
Studiested Hamar, Rom 2N3318

Kort om

Håvard Vibeto er utdannet filmviter fra Høgskolen i Lillehammer og NTNU. Han skrev sin masteroppgave om dataspill- og filmestetikk med tittelen "Gameplay – Coming to a Cinema near you! Dataspillets estetiske virkemidler i film." i 2006. Han har jobbet på Høgskolen i Lillehammer som høgskolelektor på TVF - Avdeling for TV-utdanning og filmvitenskap fra 2006 til 2009. I 2009 startet han å jobbe som doktorgradstipendiat på Høgskolen i Hedmark. Doktorgraden hans heter "Dataspillets spillverdener: En undersøkelse av audiovisuelle virkemidler som innganger til spillopplevelser". Han ble ansatt som førsteamanuensis i 2015. Han har undervist i en rekke temaer tilknyttet film, dataspill, VR og digitale medier på flere bachelor- og mastergrader både på Lillehammer og i Hamar.   

Ekspertområder

Håvard Vibeto er både filmviter og spillforsker som primært er opptatt av estetikk og hvordan dette former den opplevelsesmessige dimensjonen av mediebruk. Han er interessert i spilldesign, brukergrensesnitt, film- og dataspillestetikk, spillopplevelser, spillifisering, VR og historiefortelling. Det er særlig fagområdene gamestudies og filmvitenskap han jobber med til daglig, både i forskning og undervisning. Men de siste årene har han også jobbet med digitale ferdigheter og læring, da særlig knyttet til digital mediebruk og dataspill i norsk skole. Han har forsket og utviklet VR løsninger til bruk i undervisning. Han er også opptatt av digital estetikk og internettkultur tilknyttet virale videoer, mashup og remix videoer og memes. Han er tilknyttet prosjektene CERiTE, og Unge Gamere som er finansiert av Norges Forskingsråd (NFR). Han har også jobbet på INN bygger kapasitet prosjektet med å utvikle en VR Pitch Simulato. 

I tillegg er han forskingsleder for forskningsgruppen BAM!  

Publikasjoner

  • Vibeto, Håvard Andreas; Nordby, Anders; Sverdrup, Harald Ulrik & Mobbs, Sophie Anne (2024). System Thinking in Gamification. SN Computer Science. ISSN 2662-995X. 5(3), s. 1–16. doi: 10.1007/s42979-023-02579-2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Tan, Tiow Wee; Mobbs, Sophie Anne; Vibeto, Håvard Andreas & Taheri, Seyyed meisam (2022). Understanding the advantages of Hybrid setting over Virtual setting in Serious Games Application . Lecture Notes in Computer Science (LNCS). ISSN 0302-9743. doi: 10.1007/978-3-031-22124-8.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2022). Slow Motion in Videogames—Gameplay Over Style? Games and Culture. ISSN 1555-4120. doi: 10.1177/15554120221090974.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2019). The Spectacular Design of First-person Shooters: Remediating Cinematic Spectacle in Call of Duty: Advanced Warfare and Battlefield 4. I Fuchs, Michael & Thoss, Jeff (Red.), Intermedia games--games inter media : video games and intermediality. Bloomsbury Academic. ISSN 9781501330490. s. 15–36. doi: 10.5040/9781501330520.ch-001.
  • Lien, Gunhild; Meyer, Wendy Lathrop; Nordby, Anders & Vibeto, Håvard Andreas (2017). Press start: Hvordan utvikle en ny utdanning og fagtradisjon innen dataspillutvikling. I Løtveit, Morten (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år. Oplandske Bokforlag. ISSN 9788275182515. s. 389–413.
  • Moseng, Jo Sondre & Vibeto, Håvard (2012). Double allegiance : Digital natives as filmmakers. Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN 1891-943X. s. 236–252.
  • Moseng, Jo Sondre & Vibeto, Håvard (2011). Hunting High and Low : notes on Nazi Zombies, Francophiles and National Cinema(s). Film International. ISSN 1651-6826. 9(2), s. 30–41. doi: 10.1386/fiin.9.2.30.

Se alle arbeider i Cristin

  • Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2024). "Globale perspektiver i skole og utdanning": Presentasjon av CERiTE - VR-studien.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2024). Tester om gaming­ferdigheter kan hjelpe unge voksne inn i jobb. [Internett]. NRK.no.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2024). Paneldebatt: Hvor hører leken hjemme? .
  • Vibeto, Håvard Andreas (2024). Generasjon dataspill – er leken død? .
  • Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2024). Profesjonsdag 19. mars 2024 ved Høgskolen i Innlandet: Presentasjon av CERiTE - VR-studien.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2023). Framtiden er nå! AI-s mulig transformasjon av film, TV og dataspill bransjen .
  • Vibeto, Håvard Andreas (2023). Den norske dataspillbransjen historie: Fra scene til Indie. .
  • Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2023). How can VR be used in teacher education to train student teachers to handle racism and discrimination in school?
  • Vibeto, Håvard Andreas (2023). Innføring i dataspillforståelse.
  • Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost (2023). VR-scenario 5: Foreldresamtale 2-del.
  • Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost (2023). VR-scenario 4: Foreldresamtale 1-del.
  • Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost (2023). VR-scenario 3: Lærerrommet.
  • Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost (2023). VR-scenario 2: Korridoren.
  • Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost (2023). VR-scenario 1: Klasserommet.
  • Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2023). CERiTE seminar (WP3) about VR, racism and ethics.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2023). Innføring i dataspillforståelse.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2023). Etiske problemer med interaktive produkter.
  • Gunnerud, Bård R.; Taheri, Seyyed Meisam; Vamanchery Mana, Sanu; Vibeto, Håvard Andreas; Tan, Tiow Wee & Kennedy, Dorthe (2022). The Pitch Simulator .
  • Engelstad, Audun; Grünfeld, Nina & Vibeto, Håvard Andreas (2022). Forskning på egen kreativ praksis. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 29(4), s. 1–5. doi: 10.18261/nmt.29.4.1.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2022). Innføring i dataspillforståelse Del 2.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2022). Innføring i dataspillforståelse Del 1.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2022). Spillutvikling i høyere utdanning.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2022). Hvordan ivareta personvernet ved behandling med VR? [Internett]. NKROP.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2022). What is good enough when designing VR-scenarios .
  • Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2022). Presentasjon av VR-studien/WP3 i Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE).
  • Vibeto, Håvard Andreas (2022). Gameplay is not the only king: Superfluous space and spectacular vistas in videogames .
  • Vibeto, Håvard Andreas (2022). Kamferhjemmet -et læringsspill. [Internett]. Informasjonsvideo.
  • Haug, Inger Mokkelbost ; Vibeto, Håvard Andreas & Klausen, Siri Wieberg (2022). Using Virtual Reality (VR) as a Tool to create Knowledge and Reflection about Race and Racism in Norwegian Teacher Education (NTE).
  • Vibeto, Håvard Andreas (2021). Arcane - fra spill til serie. [Radio]. NRK P2 - Studio 2.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2021). Flåklypa: Hvorfor relanseres et 21 år gammelt spill? [Avis]. Aftenposten.
  • Kennedy, Dorthe & Vibeto, Håvard Andreas (2021). Helhetlige læringsdesign og det digitales plass.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2021). Playing movies – how videogames changed the film experience.
  • Massao, Prisca Bruno; Andersen, Camilla Eline; Fylkesnes, Sandra; Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Det er på høy tid å forske på rase og rasisme i lærerutdanningene, Søberg. Nettavisen.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2021). Develop an article - a journey.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2021). 8 informasjonsvideoer over E-sport spill og intervju.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2021). Slow Motion i Spill.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2021). Spille filmen – hvordan dataspill forandret filmopplevelsen.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2020). Oskar (22) investerte 250 000 kr i Pokémon-kort. [Internett]. Journalen.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2020). Gaming: Makt og ansvar. [Internett]. nrk.no.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2020). Hvorfor har Høgskolen et eget institutt for spill? Utdannelse og samfunnsperspektiv .
  • Vibeto, Håvard Andreas (2020). Fungerer spillisering? En feltstudie av spillifiserings-appen “Kamferhjemmet” i den norske helsetjenesten.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2019). Hva nå for den norske spillbransjen? (Ledet paneldebatt).
  • Vibeto, Håvard Andreas (2019). Prosjektledelse i norsk spillindustri: En casestudie .
  • Vibeto, Håvard Andreas & Strandvik, Marit Christine Berg (2019). Trender og tendenser innen dataspillutvikling.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2019). Lost Dev Scrolls: Micro talks 2019: “Cinematic games and interactive films - intersections in emerging trends” .
  • Vibeto, Håvard Andreas (2018). Norsk spelselskap vann «spelbransjens Oscar» . [Radio]. NRK P2 Nyhetslunjs.
  • Ringlund, Ole Martin & Vibeto, Håvard Andreas (2018). Distriktsnyheter Østnytt. [TV]. NRK - Hedmark og Oppland.
  • Johanne, Landsverk & Vibeto, Håvard Andreas (2018). Langt mellom liv og læring. [Tidsskrift]. Forskerforum.
  • Nordby, Anders & Vibeto, Håvard Andreas (2018). Games are systems! -teaching Game Design with System Thinking.
  • Nordby, Anders & Vibeto, Håvard Andreas (2018). System Thinking for Gamification Design.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2017). Retrospill gjør gamle TV-er attraktive. [Radio]. NRK - Hedmark og Oppland.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2017). Historiefortelling i spill 13:40-14:25 lørdag 25. mars i.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2016). Jurymedlem Medieforskerlagets pris til beste masterarbeid.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2016). Gruppeleder på arbeidsgruppen: Dataspill.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2016). Slow motion in video games – gameplay over style?
  • Vibeto, Håvard Andreas (2014). Gruppeleder for arbeidsgruppen: Dataspill.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2014). Episodiske dataspill - Kulturhuset. [Radio]. NRK P2.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2014). Fem typer spillopplevelser.
  • Lajord, Marit & Vibeto, Håvard Andreas (2013). Meir vaksne enn dei vaksne. [Internett]. Framtida.no.
  • Vibeto, Håvard (2013). Unge og filmproduksjon.
  • Vibeto, Håvard (2012). Sosiale medier.
  • Vibeto, Håvard (2012). Det spektakulære og kroppslige i dataspill.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2011). Kroppslighet i dataspill.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2010). Prosjektskisse til phd.
  • Vibeto, Håvard Andreas (2010). The Spectacular Game Design of First-Person Shooter (FPS) games”.
  • Hoff, Anne & Vibeto, Håvard Andreas (2010). Mørkets opplevelse. [Radio]. NRK P2.
  • Vibeto, Håvard Andreas (1980). Jeg er grådig glad for det de gjør i Hamar. [Avis]. Hamar arbeiderblad.
  • Vibeto, Håvard Andreas; Brinch, Sara & Rustad, Hans Kristian Strandstuen (2022). Dataspillets spillverdener: En undersøkelse av audiovisuelle virkemidler som innganger til spillopplevelser. NTNU. ISSN 978-82-326-5170-2. 2022(200).

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Biohuset
Holsetgata 22, N-2317 Hamar
Rom 2N3318
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum