Kjersti Ree Skrefsrud
Stipendiat
- E-post
- kjersti.skrefsrud@inn.no
- Telefonnummer
- +47 62 43 08 49
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for nordisk språk og litteratur
Studiested Hamar,
Rom 2B243
Kort om
Kjersti Ree Skrefsrud er stipendiat i andrespråksdidaktikk på doktorgradsprogrammet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF). Hun er tilknyttet fakultetets forskergruppe Språkdidaktikk i flerspråklige kontekster.
Kjersti Ree Skrefsrud er utdannet allmennlærer fra Høgskolen i Hedmark (1998) og har mastergrad i Kultur- og språkfagenes didaktikk fra INN (2021). Hun har 23 års lærererfaring fra barnetrinnet, hvorav de siste 12 årene som lærer i en mottaksklasse for nyankomne elever. Studieåret 2021-2022 arbeidet hun som høgskolelektor i norsk ved Høgskolen i Innlandet der hun underviste lærer- og barnehagelærerstudenter i emner knyttet til andrespråksdidaktikk, flerspråklig opplæring og nyankomne i skole og barnehage.
Kjersti Ree Skrefsrud forsker på nyankomne elever som skal lære norsk i barneskolealder. I doktorgradsprosjektet undersøker hun hvordan elever som er nye i Norge opplever skolegangen, og hvordan de erfarer tilgangen til taletid og talerom i skolehverdagen. Hun er opptatt av hva som skal til for at nyankomne elever vil og får delta i det nye språkmiljøet, og hva en slik deltakelse kan ha å si for språklæring og personlig utvikling.
Forskergrupper
Publikasjoner
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2022). Investering i andrespråkslæring – tidligere nyankomne elever ser tilbake på den første norskopplæringen . NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 38(2), s. 5–33.
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2024). Nyankomne elevers opplevelse av å ha taletid og talerom i skolehverdagen.
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2024). Hvordan øke nyankomne elevers deltakelse?
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2024). «Jeg liker å snakke i mottak fordi jeg kjenner alle og jeg er ikke redd … for noe» Nyankomne elevers opplevelse av å ha taletid og talerom i skolehverdagen.
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2023). «Å ha en stemme som blir hørt» Om læreres tilrettelegging for nyankomne elevers deltakelse .
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2023). Creating spaces of participation for newly arrived students.
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2023). "Stemme" er ikke nok - nyankomne elevers talerom og taletid sett ut fra Lundys modell om barns deltakelse.
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2023). Taletid og talerom for nyankomne elever. En studie av nyankomne elevers opplevelse av den første tiden med norskopplæring.
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2022). Creating spaces for newly arrived immigrant learners: Exploring agency and investment in second language learning in Norwegian upper-primary classrooms .
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2022). Tidlig flerspråklighet.
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2022). Flerspråklige barn som skolestartere.
-
Skrefsrud, Kjersti Ree (2022). Flerspråklighet i overgangen barnehage - skole.
Adresser
Besøksadresse
Peder Balkes Hus (Hovedbygg fløy B midterste del)Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2B243
Vis i kart
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum