English version of this page
Lars Anders Kulbrandstad

Lars Anders Kulbrandstad

Professor emeritus

Norsk språk, andrespråk, flerspråklighet, språkholdninger

E-post
lars.kulbrandstad@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 76 42
Mobilnummer
+47 90 89 33 83

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Eksterne
Studiested Hamar, Rom 2B243

Kort om

Lars Anders Kulbrandstad er pensjonert, men stadig aktiv som professor emeritus ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, og som seniorprofessor ved Karlstads universitet. Han forsker hovedsakelig innen områdene andrespråk og andrespråkstilegnelse, språkholdninger, norsk språkstruktur og fagdidaktikk. Han underviser i fagdidaktisk teori på ph.d.-programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag og er medlem av forskergruppen Språkdidaktikk i flerspråklige utdanningskontekster.

Han sitter i styret for Nansenskolen på Lillehammer og for Nambiaforeningen på Elverum. Han har et langvarig utdannings- og forskningssamarbeid med  University of Namibia og University of Zambia og leder nå referansegruppen for prosjektet Storybooks Namibia. Dessuten veileder han for tiden tre doktorgradsstudenter ved Islands Universitet.

Publikasjoner

  • Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2023). Tverrspråklig innflytelse i skriftlige innlærertekster. I Golden, Anne & Selj, Elisabeth (Red.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-79538-2. s. 222–244.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Kulbrandstad, Lars Anders (2022). Tyskspråklig andrespråksforskning – en ressurs for norsk som andrespråk? I Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne & Gujord, Ann-Kristin Helland (Red.), Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. Alvheim og Eide Akademisk forlag. ISSN 978-82-93690-12-2. s. 241–261.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2022). Norsk andrespråksforskning i rettslingvistikkens tjeneste. I Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne & Gujord, Ann-Kristin Helland (Red.), Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. Alvheim og Eide Akademisk forlag. ISSN 978-82-93690-12-2. s. 185–210.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Kulbrandstad, Lars Anders (2022). Reinventing Subject Teaching in Integrated Teacher Education Programmes for Primary School in Norway. I Hudson, Brian; Gericke, Niklas; Olin-Scheller, Christina & Stolare, Martin (Red.), International Perspectives on Knowledge and Quality. Bloomsbury Academic. ISSN 9781350178427. s. 30–39.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2021). When Errors Are Corrected. I Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Zhang, Lawrence (Red.), Crossing Borders, Writing Texts, Being Evaluated: Cultural and Disciplinary Norms in Academic Writing. Multilingual Matters. ISSN 9781788928557. s. 18–37.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2021). Crossing Borders. I Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Zhang, Lawrence (Red.), Crossing Borders, Writing Texts, Being Evaluated: Cultural and Disciplinary Norms in Academic Writing. Multilingual Matters. ISSN 9781788928557. s. 1–17.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2020). «Kanskje for høgt utdanna europearar på spor 3»: lærerkommentarer fra en spørreundersøkelse om "Det felles europeiske rammeverket". NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 36(2), s. 101–127. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2020). Minoritetsspråk i Norge - brukere og bruk. I Kulbrandstad, Lars Anders & Steien, Guri Bordal (Red.), Språkreiser : festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen 14. juli 2020. Novus Forlag. ISSN 9788283900422. s. 200–234.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2019). Læreroppfatninger om Det felles europeiske rammeverket – en nettbasert spørreundersøkelse. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. s. 41–64. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Språkhaldningar i det fleirspråklege Noreg. I Bjørhusdal, Eli; Bugge, Edit; Fretland, Jan Olav & Gujord, Ann-Kristin Helland (Red.), Å skrive nynorsk og bokmål. Nye tverrfaglege perspektiv. Det Norske Samlaget. ISSN 9788252195613. s. 177–193.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Ryen, Else (2018). Hvordan læres et andrespråk? Overordnete perspektiver. I Gujord, Ann-Kristin Helland & Randen, Gunhild Tveit (Red.), Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202584702. s. 27–51.
  • Kulbrandstad, Lars Anders; Leyne, Heidi; Paavola, Heini; Hellman, Anette & Ragnarsdòttir, Hanna (2018). Immigrant students in Nordic educational policy documents. I Ragnarsdòttir, Hanna & Kulbrandstad, Lars Anders (Red.), Learning spaces for inclusion and social justice. Success stories from four Nordic countries. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781527514003. s. 32–68.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Ragnarsdòttir, Hanna (2018). Learning spaces for inclusion and social justice: the project and the book. I Ragnarsdòttir, Hanna & Kulbrandstad, Lars Anders (Red.), Learning spaces for inclusion and social justice. Success stories from four Nordic countries. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781527514003. s. 1–31.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). A1, A2, B1 ... - "den nye tellemåten" på språklæringsfeltet. I Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter & Randen, Gunhild Tveit (Red.), Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2350-3. s. 237–260.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Increased Linguistic Diversity in Norway: Attitudes and Reflections. I Kulbrandstad, Lars Anders; Engen, Thor Ola & Lied, Sidsel (Red.), Norwegian perspectives on education and cultural diversity. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781527505872. s. 142–159.
  • Engen, Thor Ola; Kulbrandstad, Lise Iversen; Kulbrandstad, Lars Anders & Lied, Sidsel (2018). Education and diversity: Introduction of a multidisciplinary research group. I Kulbrandstad, Lars Anders; Engen, Thor Ola & Lied, Sidsel (Red.), Norwegian perspectives on education and cultural diversity. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781527505872. s. 2–37. doi: https:/www.cambridgescholars.com/resources/pdfs/978-1-5275-0587-2-sample.pdf.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Kulbrandstad, Lars Anders (2017). Framveksten av et profesjonsrettet lærerutdanningsfag i norsk - nasjonale linjer og bidrag fra Hedmark. I Løtveit, Morten (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år. Oplandske Bokforlag. ISSN 9788275182515. s. 137–166.
  • Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2017). Evaluation of Texts in Tests, or: Where is the Dog Buried? I Golden, Anne; Jarvis, Scott & Tenfjord, Kari (Red.), Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters. ISSN 978-1-78309-876-7. s. 231–271. doi: 10.21832/9781783098774-011.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Dewilde, Joke (2016). Nyankomne barn og unge i den norske utdanningskonteksten. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. ISSN 0809-9227. 11(2), s. 13–33. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hagen, Karianne & Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Kjær tekst i mange versjoner - en edisjonsfilologisk utredning om Alf Prøysens Matja Madonna. I Hagen, Karianne & Kulbrandstad, Lars Anders (Red.), Et uvanlig godt språkøre - artikler om Alf Prøysen og språket. Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-239-3. s. 29–50.
  • Hagen, Karianne & Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Perspektiver på Prøysens språk. I Hagen, Karianne & Kulbrandstad, Lars Anders (Red.), Et uvanlig godt språkøre - artikler om Alf Prøysen og språket. Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-239-3. s. 9–15.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). "Sjø Vus Æmme" - språkmangfold som motiv hos Prøysen. I Hagen, Karianne & Kulbrandstad, Lars Anders (Red.), Et uvanlig godt språkøre - artikler om Alf Prøysen og språket. Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-239-3. s. 131–149.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Språkholdninger. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 30(1-2), s. 247–283.
  • Ragnarsdòttir, Hanna & Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Læringsrum for integration og social retfærdighed: Succeshistorier fra elever med indvandrerbaggrund og skolesamfund i fire nordiske lande . Språk i Norden. ISSN 2246-1701. s. 61–70.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). "Jeg respekterer intet Grammatik-Norsk, jeg bruger Bryst-Norsk": Bjørnson som språkfornyer og språkpolitisk aktør. I Dobson, Stephen R; Kulbrandstad, Lars Anders; Sand, Sigrun & Skrefsrud, Thor-Andre (Red.), Dobbeltkvalifisering. Perspektiver på kultur, utdanning og identitet. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-321-0313-3. s. 189–206.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kinn, Torodd & Kulbrandstad, Lars Anders (2023). Språkmønster. Innføring i det norske språksystemet. Universitetsforlaget. ISBN 9788215068527. 512 s.
  • Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Zhang, Lawrence (2021). Crossing Borders, Writing Texts, Being Evaluated: Cultural and Disciplinary Norms in Academic Writing. Multilingual Matters. ISBN 9781788928557. 183 s.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Steien, Guri Bordal (2020). Språkreiser : festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen 14. juli 2020. Novus Forlag. ISBN 9788283900422. 364 s.
  • Ragnarsdòttir, Hanna & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Learning spaces for inclusion and social justice. Success stories from four Nordic countries. Cambridge Scholars Publishing. ISBN 9781527514003. 246 s.
  • Kulbrandstad, Lars Anders; Engen, Thor Ola & Lied, Sidsel (2018). Norwegian perspectives on education and cultural diversity. Cambridge Scholars Publishing. ISBN 9781527505872. 309 s.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Kinn, Torodd (2016). Språkets mønstre : Norsk språklære med øvingsoppgaver. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02770-8. 519 s.
  • Hagen, Karianne & Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Et uvanlig godt språkøre - artikler om Alf Prøysen og språket. Oplandske Bokforlag. ISBN 978-82-7518-239-3. 193 s.
  • Dobson, Stephen R; Kulbrandstad, Lars Anders; Sand, Sigrun & Skrefsrud, Thor-Andre (2015). Dobbeltkvalifisering. Perspektiver på kultur, utdanning og identitet. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-321-0313-3. 226 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2024). Kunstig intelligens som verktøy for språkanalyse og tekstgenerering.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2023). Imitasjon av norsk som andrespråk .
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Kulbrandstad, Lise Iversen (2023). Tyskspråklig andrespråksforskning.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Kulbrandstad, Lars Anders (2023). Linguistic and cultural diversity in kindergarten and schools.Adding new knowledge to teaching practices.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen; Alstad, Gunhild Tomter & Kulbrandstad, Lars Anders (2023). Multiple paths to strengthening the knowledge base of teacher education. A study of PhD dissertations defended at Norwegian teacher education institutions 2020 to 2022.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Engen, Thor Ola (2023). Ikke alltid lett å vite hva folk fra et sted kalles: Isenging? Ottestading? Spetdøling? [Avis]. Stangeavisa.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2023). Babels velsignelser - glimt fra oppdagelsesferder i verdens språklige mangfold.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2022). Opposisjon under Sara Snoders disputas.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2022). Norsk andrespråksforskning i ny tapning – studier av imitert andrespråkspreget norsk.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2022). Research publication.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2022). "Tause kriterier" ved evaluering av andrespråkstekster? . Centrum för språk- och litteraturdidaktikk (CSL).
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2022). Imitation of Foreign Accented Norwegian .
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2022). Imitasjon av andrespråkspreget norsk.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2022). Eksotiserende norsk med utenlandsk preg - Arnardos språk i manesjen.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2022). Eksotiserende norsk med utenlandsk preg - Arnardos språk i manesjen.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2022). Dialektene i Innlandet - holdninger og status . [Radio]. MRK Innlandet.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2021). Opposisjon under Brita Høylands ph.d.-disputas.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2020). Collaboration between Norway and Nambia: Some examples of contributions from linguistics in research and education.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2020). Morsmålet - hva betyr det for hvordan vi tenker, og for hvem vi er?
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Steien, Guri Bordal (2020). Om jubilanten og festskriftet. I Kulbrandstad, Lars Anders & Steien, Guri Bordal (Red.), Språkreiser : festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen 14. juli 2020. Novus Forlag. ISSN 9788283900422. s. 9–17.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2019). Theories of second language learning and classroom practice.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Kulbrandstad, Lars Anders (2019). Nyere tysk og norsk andrespråksforskning - temaer og trender.
  • Golden, Anne; Jensen, Bård Uri; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2018). Lange tekster, lange setninger og lange ord – en suksessoppskrift for språkprøver?
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Evaluation of L2 texts when errors have been corrected: What borders are left?
  • Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2018). På spor av en tapt hund – Om samarbeid, dyr og andrespråksskriving .
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Conceptualization of Language Learning in the CEFR.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Kulbrandstad, Lars Anders (2017). Laguage and Literacy in multilingual contexts.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2017). Second language learning and teaching for the workplace in Norway.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2017). Text length and evaluation of text quality.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2017). The tolerance for linguistic diversity in Norway – how far does it extend?
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2017). The Sogn og Fjordane "Mystery" or "Paradox" in Education.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Opposition pendant la défense du thèse: Pratiques stylistiques hétérogènes. Analyse et réception des discours en milieu urbain contemportain norvégion. Doctorante: Sarah Harchaoui. Discipline: Linguistique.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). På sporet etter Løtens største skiløper gjennom tidene. Lautin. Lokalhistorisk årbok for Løten.. ISSN 0333-0893.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Språk i ei endringstid.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2016). Vurdering av teksten eller vurdering av språket? En analyse av innlæreres tekster som er skrevet til Språkprøven.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). En monolingval etos?
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Når språk setter grenser. Hamar arbeiderblad.
  • Skrefsrud, Thor-Andre; Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Engen, Thor Ola; Alstad, Gunhild Tomter & Kulbrandstad, Lars Anders [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2016). Nyankomne elever. Hamar arbeiderblad.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Innslag kalt "Et nytt språk hvert år"i programmet Frokostradio. [Radio]. NRK P1+.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Ny bok om Prøysen - med fokus på språket. PrøysenVennen. 21(1), s. 29–31.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Vurdering av andrespråkstekster - hva skjer når feilene er tatt bort?
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Education and Diversity - a Strategic Research Area.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Flerspråklighet.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Content, text structure and style in the evaluation of a language test.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). What about Norway? Perspectives on Learning Spaces for Inclusion and Social Justice.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Hagen, Karianne (2016). Prøysens språk. [Avis]. HA.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Hagen, Karianne (2016). Ny bok om Alf Prøysens språk. [Radio]. NRK Hedmark og Oppland.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Hedmarken og Hedemarken. Hamar arbeiderblad.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Perspektiver på tospråklighet.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Sidemålsopplæring i et flerspråklighetsperspekiv.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Opposisjon under disputas over Ingri Dommersnes Jølbos ph.d.-avhandling Identitet, stemme og aktørskap i andrespråksskriving.
  • Kulbrandstad, Lars Anders; Alstad, Gunhild Tomter & Hagen, Karianne (2016). Language awareness – achievements and challenges. Language Awareness. ISSN 0965-8416. 25(1-2), s. 1–3. doi: 10.1080/09658416.2015.1122271.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2015). What role do content, text structure and style play in the evaluation of a language test?
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Hvilken rolle spiller tekstinnholdet ved en språktest? .
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Toleranse for språklig variasjon i det flerspråklige Norge.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Learning Spaces for inclusion and social justice.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Organizational models and school success in the Learning Spaces Project - a synthesis of findings.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Linguistic portraits.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Holdninger til muntlig språkvariasjon i Norge. Hvor langt strekker toleransen seg?
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Vitenskapelig publisering.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Språkhaldningar i det fleirspråklege Noreg.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Immigrant Students in Nordic Curricula.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Hvorfor det er blitt så vanskelig å snakke om språket. [Tidsskrift]. Bedre skole.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Opposisjonsinnlegg ved Aina Bigestans offentlige forsvar av avhandlingen "Utmaningar och möjligheter för utländska lärare som återinträder i yrkeslivet i svensk skola".
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Språkholdninger i det flerspråklige Norge.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Skrefsrud, Thor-Andre (2015). Spor av dobbeltkvalifisering - en introduksjon. I Dobson, Stephen R; Kulbrandstad, Lars Anders; Sand, Sigrun & Skrefsrud, Thor-Andre (Red.), Dobbeltkvalifisering. Perspektiver på kultur, utdanning og identitet. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-321-0313-3. s. 9–13.
  • Kulbrandstad, Lars Anders (2014). «Sjø Vus Æmme» - språkmangfold som motiv hos Prøysen.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Peder Balkes Hus (Hovedbygg fløy B – midterste del)
Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2B243
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum