Lillian Gran
Førsteamanuensis
Førsteamanuensis
- E-post
- lillian.gran@inn.no
- Telefonnummer
- +47 62 51 72 83
Utdanningsavdelingen
Studiested Elverum
Kort om
Jeg arbeider i Seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet og skal bidra til å sikre høgskolepedagogisk kontinuerlige kompetanseutvikling av vitenskapelig ansatte, i samarbeid med fakulteter og HR-avdeling. Jeg har undervist i og med IKT siden 1997 da jeg fullførte allmennlærerutdanning i Elverum. Jeg har mange års erfaring som lærer i grunnskolen, rektor i grunnskolen, lærer i grunnskolelærerutdanningen i Høgskolen Innlandet og lang erfaring med kompetanseutvikling av kommuner, fylker og private organisasjoner både for Sell og Sepu. De siste årene har jeg engasjert meg spesielt i temaet digital dannelse, personverntematikk, vurdering for læring i høyere utdanning, feedback og digital vurdering. Jeg er førsteamanuensis og forsker på vurdering i høyere utdanning, vurdering i fag- og yrkesopplæring, digital dannelse og utdanningsfaglig digital kompetanse. Jeg er en del av gruppen som startet Profpedpodden og her kan du høre noen av våre podkaster.
Arbeidsoppgaver
- Fremme pedagogisk bruk av IKT og utforskning av bruk av digitale verktøy i undervisning, læring og vurdering for å utvikle nye, relevante og innovative undervisningsformer
- Utvikler og gjennomføre Ph.d/førstelektor veiledning
- utvikle og gjennomføre kurs i praksisnær FOU
- Bidra innenfor UH-ped, FOU arbeid
- Utvikling av kurs og kompetansehevings tiltak rettet mot bruk av Microsoft 365 eksempelvis bruk av power apps og teams.
- Utvikling og gjennomføring av akademiske skrivekurs
- Utvikling og gjennomføring av kurs i vurdering, tilbakemeldinger og feedback
- Administrativt ansvarlig for utdannings-kvalitetsprisen
- Ekstern finansiert arbeid i samarbeid med Fafo på oppdrag for Udir innen fag- og yrkesopplæring
- Samarbeid med Sell og Sepu og kompetanseheving innen fagområder som Utdanningsfaglig digital kompetanse
- Samarbeid med andre fakultet ved Hinn om gjennomføring av konferanser som for eksempel ICDE - konferansen i samarbeid med Sell
Primære kompetanseområder
- Pedagogisk bruk av digitale verktøy i undervisningen
- Utvikling av podkast, video og andre medier i undervisningen
- Nettpedaogikk
- Hybrid læring og undervisning
- Kompetanseheving i universitet- og høgskolepedagogikk
- Endring-, utvikling- og dialog arbeid innenfor kompetanseheving
- Samarbeidslæring
- Utdanningsfaglig digital kompetanse
Bakgrunn
Master i pedagogikk fra Høgskolen i Innlandet. Doktorgrad fra BUK, Høgskolen i Innlandet og lang erfaring fra grunnskole og høyere utdanning. Disputerte til doktorgraden ved Hinn 30.9.2020. Disputasen ble filmet og kan ses her.
Publisering
Lillian Gran i Cristin
Gran, L. & B. H. Gloppen (2023). Prøvenemnderstolkningsfellesskap og vurderingav fag- og svenneprøven. Norsk pedagogisk tidsskrift 107(2): 166-178.
Gran, L. (2022). A conceptualization of digital bullying: a study on teacher´and pupils´perceptions of digital bullying, in : Kergel,D. Paulsen, M. Garsdal J., & Heidkamp-Kergel, B. (2022). Bildung in the digital age: exploring bildung through digial media in education (1st ed.)
Jenssen, M.F., Nordahl S.Ø & Gran, L. (2022) Utvikling av undervisning i profesjonelle læringsfellesskap. I Nordahl, & Gustavsen. (2022). Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehage og skole - tilnærmingsmåter ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning. Høgskolen i Innlandet. https://hdl.handle.net/11250/2996227
Engh, R., & Gran, L. (2021). Vurdering for læring i skolen : på vei mot en bærekraftig og demokratisk vurderingskultur (2. utgave.). Cappelen Damm akademisk.
Gran, L. (2020). Digital dannelse: en kvalitativ studie av digitalisering og identitetsarbeid i skolen. Doktorgrad .Høgskolen i Innlandet. https://hdl.handle.net/11250/26782
Gran, L., Petterson, D., & Mølstad, C. E. (2019). Digital Bildung: Norwegian Students’ Understandingof Teaching and Learning with ICT. Nordic journal of digital literacy, 14(1-2), 23–36. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2019-01-02-03
Gran, L. (2019). Digital Bildung from a teacher´s perspective. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 5(2), 104–113. https://doi.org/10.1080/20020317.2019.1615368
Gran, L. (2016). Sammenhengen mellom dannelse og kompetanse - elevens metakognitive læringsprosess. Læring Og Medier, 9(15). https://doi.org/10.7146/lom.v9i15.23367
Hartberg, E. W., Dobson, S., & Gran, L. (2012). Feedback i skolen (p. 158). Gyldendal akademisk. Under revidering
For full CV, se LinkedIn-profil.
For orchid nummer (connecting research and researchers)
Prosjekter
Ingen pågående prosjekter
Forskergrupper
Adresser
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum