English version of this page
Live W. Ellefsen

Live W. Ellefsen

Professor

E-post
live.ellefsen@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 76 97

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for kunstfag og kulturstudier
Studiested Hamar, Rom 2K224

Kort om

Live Weider Ellefsen er ved Institutt for kunstfag og kulturstudier. Hun har en doktorgrad i musikkpedagogikk fra Norges Musikkhøgskole (2014). Ellefsen har ledet instituttets forskergruppe for Kulturorientert Musikkpedagogikk siden 2018, og fra 2022 er hun også medleder for forskningsnettverket Nordic Network for Research in Music Education. Ellefsens fremste forskningsinteresse har vært å undersøke hvordan musikkpedagogiske praksiser utgjør arenaer for subjektivering så vel som diskursiv forhandling av kunnskap og makt. I dette arbeidet har hun trukket veksler på fag- og forskningsområder som diskursanalyse, policy- og curriculum theory, gender studies, kulturteori og kultursosiologi. 2018-2022 var hun medlem av forskningsprosjektet The social dynamics of musical upbringing and schooling in the Norwegian welfare state (støttet av Norges forskningsråd). Ellefsen veileder studenter og underviser i musikkdidaktikk, vitenskapsteori og metode, musikkvitenskapelige perspektiver, kulturteori og musikkformidling på bachelor, master og ph.d-nivå, og er ellers  pianist og kordirigent.

Publikasjoner:

2022: Ellefsen, L. W. Genre and genring in music education. Action, Criticism and Theory for Music Education

2021: Ellefsen, L. W. Sjangring som musikkdidaktisk praksisNordic Research in Music Education

2021: Di Lorenzo Tillborg, A. & Ellefsen, L. W. Policy and leadership discourses in Sweden’s art and music schools: the inclusion of refugee children. Music Education Research

2021: Blix, H. & Ellefsen, L. W. On breaking the ‘citational chains of gender normativity’ in Norwegian art and music schools. IH. Blix, S. V. Onsrud og I. L. Vestad (red.), Gender Issues in Scandinavian Music Education: From Stereotypes to Multiple Possibilities. Routledge Publisher, ISME-series.

2019: Ellefsen, L. W. & Karlsen, S. Discourses of diversity in music education: The curriculum framework of the Norwegian Schools of Music and Performing Arts as a case. Research Studies in Music Education

2017: Ellefsen, L. W. Musikalsk kompetanse som ”Mangfold og fordypning”: Kunnskapsdiskurser i Rammeplan for kulturskolen. InFormation – Nordic Journal of Art and Research

2014: Ellefsen, L. W. Negotiating musicianship. The constitution of student subjectivities in and through discursive practices of musicianship in "Musikklinja". Oslo: NMH-publikasjoner (Doktorgradsavhandling)

2011: Dyndahl, P. & Ellefsen, L. W. Kulturteoretiske perspektiver på musikkdidaktisk forskning. I P. Dyndahl, T. O. Engen og L. Iversen (red.), Lærerutdanningsfag, forskning og forskerutdanning. Bidrag til kunnskapsområder i endring. Oplandske Bokforlag, 2011 ISBN 978-82-7518-195-2. s. 185-221

2009: Dyndahl, P. & Ellefsen, L. W. Music didactics as a multifaceted field of cultural didactic studies. I F. V. Nielsen, S-E. Holgersen & S. G. Nielsen (red.), Nordic Research in Music Education Yearbook 

Adresser

Besøksadresse

Elias Hofgaards Hus (Kontorbygget)
Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2K224
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum