Marit Elise Lyngstad
Førsteamanuensis
- E-post
- marit.lyngstad@inn.no
- Telefonnummer
- +47 62 51 72 94
- Mobilnummer
- +47 97 76 69 63
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for engelsk
Studiested Hamar,
Rom 2C257-5
Kort om
Marit Elise Lyngstad er førsteamanuensis i engelsk. Hun har mastergrad i engelsk litteratur fra NTNU (2012) og doktorgrad i engelsk litteraturdidaktikk fra Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF) ved HINN (2019). Doktorgradsavhandlingen hennes heter English teachers' choices and beliefs about literature in the Norwegian upper secondary classroom.
Lyngstad underviser på alle studieprogrammer hvor engelsk er involvert: MGLU/S, lektor, MIKS, årsstudium i engelsk, og KfK.
Lyngstads forskningsinteresser er knyttet til litteraturdidaktikk i engelskfaget, engelskspråklig ungdomslitteratur og spekulativ fiksjon (særlig fantasy og dystopier). Hun er involvert i et større prosjekt som har arbeidstittelen "Literature, teacher education and climate change". Lyngstad er for tiden en av lederne av forskergruppa Litteratur og litterasitet.
Forskergrupper
Publikasjoner
-
Lyngstad, Marit Elise (2024). Critical literacy and reading in the English subjects in lower secondary school. I Tverbakk, May Line Rotvik & Sommervold, Tove (Red.), Tekster og lesere: Et nærmere blikk på ungdomstrinnet. Fagbokforlaget. ISSN 9788245043532. s. 163–178. Vis sammendrag
-
Lyngstad, Marit Elise (2021). Integrating competence and Bildung through dystopian literature: Teaching Malorie Blackman’s Noughts & Crosses and democracy and citizenship in the English subject. Utbildning & lärande. ISSN 2001-4554. 15(2), s. 11–26. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M. & Lyngstad, Marit Elise (2020). The role of literature in the English classroom . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 163–189.
-
Lyngstad, Marit Elise (2019). Utopian nature and dystopian culture: Ecocritical readings of Julie Bertagna's Exodus and Zenith. Utopian Studies. ISSN 1045-991X. 30(2), s. 238–251. doi: 10.5325/utopianstudies.30.2.0238. Vis sammendrag
-
Lyngstad, Marit Elise (2024). Picturebooks in the climate-ready primary classroom: Preliminary findings and classroom suggestions.
-
Lyngstad, Marit Elise (2024). Creating space for developing environmental awareness by using picturebooks in the primary English classroom.
-
Lyngstad, Marit Elise & Sandhaug, Christina (2023). Literature, Teacher Education and the Climate-ready Classroom (L-TECC): A project in progress.
-
Lyngstad, Marit Elise (2023). Critical literacy, reading and literature in lower secondary English.
-
Lyngstad, Marit Elise (2023). Feminist Discourse in Irish Literature: Gender and Power in Louise O’Neill’s Young Adult Fiction. International Research in Children's Literature (IRCL). ISSN 1755-6198. 16(3), s. 364–365.
-
Lyngstad, Marit Elise (2023). Sustainability and humanity: What young readers can learn from Julie Bertagna’s Exodus. The Bottle Imp.
-
Lyngstad, Marit Elise & Kleppe, Sandra Lee (2022). Literature, teacher education and climate change.
-
Lyngstad, Marit Elise (2022). The importance of teaching beyond the Western literary canon.
-
Lyngstad, Marit Elise (2022). Memory and trauma in Cashore's Bitterblue.
-
Lyngstad, Marit Elise (2019). Bildung and literature in subject English.
-
Lyngstad, Marit Elise (2018). Lesingens verdi: Litteraturens rolle i engelskfaget.
-
Lyngstad, Marit Elise (2017). The Arctic Utopia in Julie Bertagna’s Exodus and Zenith.
-
Lyngstad, Marit Elise (2017). More than a piece in their Games: Music as a tool of agency and rebellion in contemporary young adult dystopian novels.
-
Lyngstad, Marit Elise (2015). The translator as a (failed) cultural interpreter: The Norwegian translation(s) of Zadie Smith's NW.
-
Lyngstad, Marit Elise (2014). Kamau Brathwaite og den karibiske søken etter frihet. RISS : magasin for studentar og tilsette ved Institutt for nordistikk og litteraturvitskap, Universitetet i Trondheim. ISSN 0806-5063.
-
Lyngstad, Marit Elise (2019). English teachers' choices and beliefs about literature in the Norwegian upper secondary classroom. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-130-9.
-
Lyngstad, Marit Elise; Davies, Rebecca & Løfaldli, Eli (2012). Originality, Intertextuality and Subjective Reading: Cormac McCarthy's The Road as an appropriation of J.M. Coetzee's Life & Times of Michael K. Norges Teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Adresser
Besøksadresse
Alf Prøysens Hus (Hovedbygg fløy C nyeste del)Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2C257-5
Vis i kart
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum