Marte Nordanger
Førsteamanuensis
- E-post
- marte.nordanger@inn.no
- Telefonnummer
- +47 62 59 79 71
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for nordisk språk og litteratur
Studiested Hamar,
Rom 2C257-1
Kort om
2018- (currently on leave) : Associate professor in Norwegian language, Faculty of teacher education and pedagogics, Inland Norway University of Applied Sciences
2016 - 2017: Assistant professor in Norwegian as a second language, University of Oslo, Norway
2012 - 2016: Ph.D. scholar, Department of linguistic, literary and aesthetic studies, University of Bergen, Norway
2011 - 2012: Assistant professor in Norwegian as a second language, University of Bergen, Norway
2009 - 2011: Visiting Norwegian lecturer at Moscow State University, Russia
Research interests: Norsk som andrespråk/Norwegian as a second language, mulitlingual / second language / additional language development, usage-based and sociocultural approaches to language learning, language testing, complexity theory and dynamic systems theory in applied linguistics
Research projects:
- IMPECT: Linguistic Integration of Adult Migrants with Poor Eduacation and the Consequences of Migration Tests (project manager Edit Bugge, HVL)
- The development of linguistic constructions in Norwegian as a second language: A usage-based perspective (Utvikling av språklige konstruksjoner i norsk som andrespråk: Et bruksbasert perspektiv) (project manager)
- Digital deltakelse og sjenanse i koronaens tid (Såkornprosjekt med Nefise Özkal Lorentzen og Linn Terese Bern) (completed)
- Language across time and space: Following UN-refugees from the Democratic Republic of Congo to Norway (project manager Guri Bordal Steien)
- Language contact and language change across three generations in Turkish families in Norway and France (completed)
Editorial experience:
- Co-editor of Nordand - Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning (Nordand: Nordic journal of second language research) from Jan. 2020
Research groups:
IMPECT (Linguistic integration of adult migrants with poor education and the consequences of migration tests), HVL
Språkdidaktikk i flerspråklige kontekster, HINN (Language teaching and learning in multilingual contexts)
Språk og samfunn, HINN (Language and Society) - associated member
Publications:
Horbowicz, P. & Nordanger, N. (2024). Managing the flow of talk: A longitudinal case study of the multiword expression “det er sant” in L2 Norwegian interactions. Applied Linguistics. https://doi.org/10.1093/applin/amae006
Nordanger, M., Carlsen, C. H., & Bugge, E. (2023). Forskning på samtidig andrespråks- og litterasitetstilegnelse hos voksne: En sonderende oversikt over LESLLA-nettverkets konferansepublikasjoner. I E. Bugge & C. H. Carlsen (Red.), Norsk som andrespråk – voksne innvandrere som utvikler skriftkyndinghet på et andrespråk (s. 21–48). Cappelen Damm Akademisk.
Nordanger, M. (2022). A year goes by: A longitudinal study of verb-locative constructions in AL Norwegian. In M. Monsen & G. B. Steien (Eds.), Language learning and forced migration (pp. 190–209), Multilingual Matters.
Bern, L-T., Lorentzen, N.Ö. & Nordanger, M. (2021). Fortellinger om tid og synlighet: En studie av studenters deltakelse i digital undervisning under covid-19-pandemien. Uniped, 44(4), 248–261.
Nordanger, M. & Horbowicz, P. (2021). Ustabilt og uhåndgripelig? En metodologisk diskusjon om dynamisk systemteori som tilnærming til variabilitet i andrespråksutvikling. NOA Norsk som andrespråk, 37(1-2), 209-235.
Horbowicz, P. & Nordanger, M. (2021). Epistemic constructions in L2 Norwegian: A longitudinal study of formulaic and productive patterns. Language & Cognition, 13(3), 438–466.
Kulbrandstad, L. I, Ljung Egeland, B., Nordanger, M. & Olin-Scheller, C. (2020). Forskning på andrespråkslæreres oppfatninger. NOA Norsk som andrespråk, 36(2), 5-20.
Horbowicz, P., Nordanger, M. & Randen, G. T. (2020). Variabilitet og endring i utviklingen av epistemiske konstruksjoner i norsk som andrespråk: et dynamisk bruksbasert perspektiv. NOA Norsk som andrespråk 36(1), 5–38.
Mannsåker, H., Nistov, I. & Nordanger, M. (2020). Andrespråkslæring - med vinkling frå kognitiv lingvistikk. & G. B. Steien (Red.). Språkreiser - festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen 14. juli 2020. Oslo: Novus.
Nordanger, M. & Tonne, I. (2018). Eksplisitt og implisitt kunnskap, læring og undervisning. Fra Krashenslæring og tilegnelse til avveiningen mellom det eksplisitte og det implisitte i moderne andrespråksopplæring. I A-K. H. Gujord & G. T. Randen (Ed.). Norsk som andrespråk – perspektiver på læring og utvikling (pp. 164–189). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Nistov, I. & Nordanger, M. (2018). Kva er mellomspråk? Gjensyn med eit sentralt omgrep iandrespråksforskinga. I A-K. H. Gujord & G. T. Randen (Ed.). Norsk som andrespråk – perspektiver på læring og utvikling (pp. 261–288). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Nordanger, Marte. (2017). The encoding of definiteness in L2 Norwegian. A study of L1 effects and universals in narratives written by L1 Russian and L1 English learners. Upublisert doktoravhandling. Universitetet i Bergen, Bergen.
Nordanger, Marte, Ragnhildstveit, Silje & Vikøy, Aasne (Ed.). (2013). Fra grammatikk til språkpologikk. Utdrag fra Jon Erik Hagens forfatterskap. Oslo: Novus.
Nordanger, Marte. (2012). Ferdighetsnivå og definitt referanse. I C. Carlsen (Ed.), Norsk profil: Det felles europeiske rammeverket spesifisert for norsk. Et første steg, (pp. 45–72). Oslo: Novus
Forskergrupper
Adresser
Besøksadresse
Alf Prøysens Hus (Hovedbygg fløy C nyeste del)Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2C257-1
Vis i kart
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum