Siri Wieberg Klausen
Førsteamanuensis
Utdanningspolitikk, digitale læringsverktøy, virtual reality, didaktikk, kritisk diskursanalyse.
- E-post
- siri.klausen@inn.no
- Telefonnummer
- +47 62 51 72 49
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for samfunnsfag, religion og etikk
Studiested Hamar,
Rom 2P210
Kort om
Bakgrunn
- Siri Wieberg Klausen forsvarte i 2020 sin doktoravhandling ved Høgskolen i Innlandet. Avhandlingens tittel var:
- Fra kritt til programmering: En kritisk diskursanalyse av begrepet ‘digitale ferdigheter’ i norsk utdanningspolitikk og i norsk videregående opplæring.
- I denne studien gjøres en Fairclough-inspirert kritisk diskursanalyse av over tyve utdanningspolitiske dokumenter, samt en kritisk diskursanalyse av dybdeintervjuer med lærere og pedagogisk ledelse ved en videregående skole i Norge.
- Hun har også en mastergrad i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo (2005) og en tre-årig TV-journalistikk- og dokumentarfilmutdanning fra Høgskolen i Volda (1999).
- I tillegg har hun praktisk pedagogisk utdanning (PPU) fra Universitetet i Oslo (2013).
- Hun har siden 2011 undervist i samfunnsfag- og samfunnsfagdidaktikk ved ulike lærerutdanninger ved Høgskolen i Innlandet (PPU, lektorprogrammet, GLU og masteremne GLU 5-10).
- Hun veileder masterstudenter ved studieprogrammene MGLU 5-10 og DigKom.
- Hun har også undervist i kritisk diskursanalyse for ph.d.-studenter ved PROFF, Høgskolen i Innlandet.
- Hun er medlem av følgende forskergrupper:
- Studies in Professional Development, Learning and Policy (SPLP) ved Høgskolen i Innlandet:
- https://eng.inn.no/research/research-areas/upbringing-and-education/studies-in-professional-development-learning-and-policy
- Studies of the teaching profession, teacher education and education policy (TEPEE) ved OsloMet:
- https://www.oslomet.no/en/research/research-groups/teaching-profession-teacher-education-education-policy
- Hun er assosiert medlem av forskergruppen:
- Mediepedagogisk forskergruppe (MedPed) ved Høgskolen i Innlandet:
- https://www.inn.no/forskning/var-forskning/mediepedagogikk/index.html
Ekspertområder
- Samfunnsfagdidaktikk
- Digitale ferdigheter i skolen
- Pedagogiske teorier knyttet til digital epistemologi
- Utdanningspolitikk
Publikasjoner og prosjekter
Person #821800 - Siri Wieberg Klausen - Cristin
Se publikasjoner og prosjekter i Cristin
Prosjekter:
Deltar som forsker i studien: Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE).
https://www.inn.no/forskning/forskningsnyheter/skal-forske-pa-rasisme-i-lererutdanningen/
Tilknyttet studieprogram
Forskningsområder
- Oppvekst og utdanning
- Pedagogikk og didaktikk
- Politikk og samfunn - utdanningspolitikk
- Film, TV, VR, digitale medier
Forskergrupper
Publikasjoner
-
Klausen, Siri Wieberg (2023). Why Are Norwegian Education Authorities Digitising Education? An Analysis of Political Arguments in Policy Documents. Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN 1891-943X. 18(4), s. 246–264. doi: 10.18261/NJDL.18.4.4. Vis sammendrag
-
Lennert Da Silva, Ana Lucia & Klausen, Siri Wieberg (2023). Convergence and divergence: Depictions of indigenous peoples in secondary school history textbooks from Brazil and Norway. Research in Comparative and International Education. ISSN 1745-4999. s. 1–20. doi: 10.1177/17454999231216653. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Klausen, Siri Wieberg (2022). Digitale ferdigheter i skolens grunnlagsdokumenter. I Letnes, Mari-Ann & Røkenes, Fredrik Mørk (Red.), Digital teknologi for læring og undervisning i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 9788215053974. s. 32–56. Vis sammendrag
-
Haugsbakk, Geir Olav & Klausen, Siri Wieberg (2024). Adaptiv læring – det nye mantraet? Forestillinger om bruk av ny teknologi i morgendagens skole (kapittel 6) i Mediepedagogikk - Kritiske refleksjoner om medier i undervisning og samfunn. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-4633-5. 26 s. Vis sammendrag
-
Klausen, Siri Wieberg & Massao , Prisca Bruno (2024). TeachMeet: Presentasjon av CERiTE og VR-studien.
-
Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2024). Presentasjon av CERiTE - VR-studien.
-
Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2024). Profesjonsdag 19. mars 2024 ved Høgskolen i Innlandet: Presentasjon av CERiTE - VR-studien.
-
Klausen, Siri Wieberg (2024). Midtveisseminar for ph.d.-kandidat. Rolle: Midtveisleser. Fakultet for helse- og sosialvitenskap. Seksjon for idrett og kroppsøving. Høgskolen i Innlandet. .
-
Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2023). Designing VR-scenarios and presentation of preliminary results: Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE).
-
Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2023). How can VR be used in teacher education to train student teachers to handle racism and discrimination in school?
-
Haugsbakk, Geir Olav & Klausen, Siri Wieberg (2023). Adaptive Learning - the New Mantra? Ideas About the Use of New Technology in Tomorrow's School. Vis sammendrag
-
Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost (2023). VR-scenario 5: Foreldresamtale 2-del.
-
Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost (2023). VR-scenario 4: Foreldresamtale 1-del.
-
Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost (2023). VR-scenario 3: Lærerrommet.
-
Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost (2023). VR-scenario 2: Korridoren.
-
Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost (2023). VR-scenario 1: Klasserommet.
-
Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2023). CERiTE seminar (WP3) about VR, racism and ethics.
-
Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2023). How can use of VR in learning situations influence student teachers’ awareness of racialisation and racism and promote social justice in pedagogical practices?
-
Klausen, Siri Wieberg (2022). Deltager i paneldebatt - PROFF feirer 10 år. https://www.inn.no/om-hogskolen/fakultet-for-lererutdanning-og-pedagogikk/arrangementer-fra-lup/proff-10-ar/index.html.
-
Klausen, Siri Wieberg; Vibeto, Håvard Andreas & Haug, Inger Mokkelbost (2022). Presentasjon av VR-studien/WP3 i Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE).
-
Klausen, Siri Wieberg (2022). Post-Korona: Tilbake til normalen eller en ny hverdag? Om digitaliseringen under- og etter pandemien.
-
Klausen, Siri Wieberg (2022). Videoredigering og digital historiefortelling.
-
Klausen, Siri Wieberg; Fjeld, Wenche; Martinsen, Marianne & Holen, Matilde Mengkrog (2022). Lærerstudenter vil ha mer seksualundervisning i utdanningen sin. Hamar arbeiderblad. Vis sammendrag
-
Klausen, Siri Wieberg (2022). From chalk to programming - a study of digital skills in Norwegian upper secondary school.
-
Haug, Inger Mokkelbost ; Vibeto, Håvard Andreas & Klausen, Siri Wieberg (2022). Using Virtual Reality (VR) as a Tool to create Knowledge and Reflection about Race and Racism in Norwegian Teacher Education (NTE).
-
Klausen, Siri Wieberg (2022). Fra kritt til programmering.
-
Klausen, Siri Wieberg (2021). Podcastgjest hos 'Spillpedagogene' - En samtale mellom pragmatiske teknologioptimister. [Internett]. https://soundcloud.com/spillpedagogene/intervjuspesial-digit.
-
Massao, Prisca Bruno; Andersen, Camilla Eline; Fylkesnes, Sandra; Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Det er på høy tid å forske på rase og rasisme i lærerutdanningene, Søberg. Nettavisen. Vis sammendrag
-
Klausen, Siri Wieberg (2021). Faircloughs kritiske diskursanalyse (CDA). .
-
Klausen, Siri Wieberg (2021). Digitale fortellinger som metode for å trene studenters digitale ferdigheter.
-
Klausen, Siri Wieberg (2021). Digital historiefortelling.
-
Klausen, Siri Wieberg (2021). ‘Lærerutdanningens møte med digital teknologi. Kunnskapsgrunnlag, utfordringer og muligheter’. .
-
Klausen, Siri Wieberg (2021). Å skrive en monografi.
-
Klausen, Siri Wieberg (2020). Å skrive en artikkel basert på en monografi.
-
Klausen, Siri Wieberg (2020). Fra kritt til programmering - Faglig foredrag.
-
Klausen, Siri Wieberg (2020). Utdatert undervisning? - Kronikk i Klassekampen. [Avis]. Klassekampen.
-
Klausen, Siri Wieberg (2020). Siri ble den første som forsvarte doktorgraden på denne måten. . [Internett]. Hamar Arbeiderblad.
-
Klausen, Siri Wieberg (2020). Kreative praksisløsninger for Hamars lærerstudenter. [Internett]. Høgskolen i Innlandet.
-
Klausen, Siri Wieberg (2020). "Lærerutdanningens møte med digital teknologi. Kunnskapsgrunnlaget, utfordringer og muligheter".
-
Klausen, Siri Wieberg (2015). Reflections on a Dedicated Partnership - An Interview with Victoria W. Thoresen. [Tidsskrift]. Springer International Publishing Switzerland.
-
Klausen, Siri Wieberg (2006). I motvind og høye bølger i 150 år - Dokumentarfilm - Produsent: NRK - Rolle: Etterarbeidsregi/dramaturg. Vis sammendrag
-
Klausen, Siri Wieberg (2006). Et liv med HIV - Dokumentarfilm - Produsent NRK - Rolle: Programskaper;research, journalist og delregi. Vis sammendrag
-
Klausen, Siri Wieberg (2004). Suksess i striper - Fakta på lørdag - Dokumentarfilm - Produsent: NRK - Rolle: Research, journalist & regi. Vis sammendrag
-
Klausen, Siri Wieberg (2001). Femten - En film om ungdom & press - Undervisningsfilm for Human - Etisk Forbund, Hedmark - Rolle: Regi, journalist, redigerer og produsent.
-
Klausen, Siri Wieberg (2000). Mennesket, engelen & katedralen - Dokumentasjonsfilm for Hedmark Teater - Rolle: Produsent og regi. Vis sammendrag
-
Klausen, Siri Wieberg (2000). Fallet - En historie - Dokumentarfilm vist på NRK - Produsent: Høgskolen i Volda - Rolle: Programskaper og regi. Vis sammendrag
-
Klausen, Siri Wieberg (2020). Periodisk evaluering av PPU-studiet ved Høgskolen i Innlandet høsten 2020 - Rapport. Høgskolen i Hedmark.
Adresser
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum