Tilrettelegging av studiesituasjonen

 

Har du en funksjonsnedsettelse, særskilt behov eller sykdom som påvirker din studiehverdag? Da kan du søke om tilrettelegging. Informasjon om gjeldende bestemmelser finner du på denne nettsiden. 

Ved Høgskolen i Innlandet ønsker vi å legge forholdene til rette for en god studiehverdag for alle. Studenter som har funksjonsnedsettelse av midlertidig eller varig art, nedsatt syn eller hørsel, kronisk sykdom, dysleksi eller plager som medfører en ulempe i studiesituasjonen kan få individuell tilrettelegging i studiehverdagen og til eksamen. 

Individuell tilrettelegging skal ta utgangspunkt i din situasjon og hva som kan være til hjelp for deg. Tilretteleggingen kan ikke gå på bekostning av faglige krav som stilles i den utdanningen du tar, men vurderes ut ifra hva som er mulige løsninger for deg i ditt studium. 

Tilrettelegging kan omfatte både fysiske og andre forhold ved lærestedet,
undervisningsopplegget, læremidlene (inkludert lærebøker og IKT) og eksamen.

Det finnes ingen uttømmende liste over hvilke tilretteleggingstiltak som er aktuelle, men nedenfor finner du noen eksempler.

Søknad, frister og saksbehandlingstid

Søknad om tilrettelegging knyttes til det studiet du går på, og sendes med vedlegg til høgskolen via nettskjema. Du benytter skjema: Søknad om tilrettelegging av studiesituasjonen. Dersom du bytter studieprogram, må du søke på nytt om tilrettelegging knyttet til nytt studium. Dette gjelder også dersom du har vedtak som er gyldig frem i tid.

Søknadsskjema skal kun benyttes dersom du søker om tilrettelegging gjennom høgskolen. Trenger du tilrettelegging gjennom NAV eller andre eksterne tar du direkte kontakt med de. Studieveileder på ditt fakultet kan være behjelpelig dersom du har spørsmål knyttet til søknaden. 

Det er ingen bestemt frist for å søke om tilrettelegging av studiesituasjonen, men det anbefales å søke så tidlig som mulig i studieåret.  Det skal som hovedregel søkes for hvert studieår, med mindre behovet for tilrettelegging er varig. Trenger du tilrettelegging på eksamen gjelder egne frister.

Saksbehandler vurderer om søknaden har tilstrekkelig med informasjon, eller om det er nødvendig med samtale med deg i tillegg til skriftlig søknad. 

En samtale mellom deg og fakultet har til hensikt å avklare ditt behov, se på mulige løsninger og tiltak som vil kunne fungere for deg og bidra til at det iverksettes hensiktsmessige tiltak. Samtale erstatter ikke skriftlig søknad eller krav til dokumentasjon.

Det må påregnes en saksbehandlingstid på inntil en måned, jf. forvaltningslovens § 11.

Du kan ta kontakt med studieveileder på ditt fakultet dersom du har behov for tilrettelegging og har spørsmål. Vi anbefaler at du tar kontakt så tidlig som mulig i studieåret. 

Krav til dokumentasjon

Behovet for tilrettelegging skal være dokumentert med attest fra lege eller annen sakkyndig instans og dokumentasjonen må være datert.  

Følgende krav gjelder for dokumentasjonen:

  • Dokumentasjonen skal bekrefte din helsetilstand, og må inneholde ditt navn og fødselsnummer.
  • Dokumentasjonen må angi hvilke spesifikke vansker du vil ha i studiehverdagen/undervisningen.
  • Dokumentasjonen må være av nyere dato med mindre den gjelder varig fysisk nedsatt funksjonsevne og kroniske lidelser. 
  • For søknad om tilrettelegging på grunn av lese- og skrivevansker, dysleksi eller dyskalkuli må behovet dokumenteres med rapport, utredning eller lignende fra sakkyndig på fagområdet.