Praksis i barnehagelærerutdanningen

I løpet av studiet skal du som student ha minst 100 dager praksis fordelt over tre år, med 75 dager i løpet av de to første årene og 25 dager i løpet av det siste året.

Barn ser på kjøkkenhage sammen med voksne

Praksisopplæringen skal være i barnehagen. For å sikre kontinuitet, progresjon og sammenheng i praksisperiodene, organiseres praksisperiodene som hele, sammenhengende uker (fem praksisdager). Du skal i løpet av studiet gjennomføre praksis i ulike praksisbarnehager.

Å være ute i praksis

Praksisopplæringen skal gjennomføres ved en av de 51 barnehagene HINN har partneravtale med. Barnehagene ligger i kommunene Eidsvoll, Elverum, Gjøvik, Hamar, Lillehammer, Ringsaker, Stange, Ullensaker og Østre Toten.

For deg som er student på samlingsbasert barnehagelærerutdanning tilrettelegges praksisplasser i hovedsak i Innlandet, Akershus og Oslo. Hvis du bor utenfor disse områdene, kan du etter nærmere avtale få tilrettelagt praksis i nærheten av din bostedsadresse. 

Det gis ikke anledning til å gjennomføre praksis ved en barnehage hvor man har et ansettelsesforhold eller nære relasjon til. Som student må du påregne reisekostnader i praksisperiodene. 

Er du student på arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning skal du i første og fjerde studieår gjennomføre praksis i den barnehagen du har et ansettelsesforhold til. I andre og tredje studieår har du praksis i en partner- eller praksisbarnehage som høgskolen inngår avtale med.

Praksisopplæringen organiseres gjennom formelle avtaler mellom HINN, barnehageeier og styrer. Du kan med andre ord ikke skaffe deg praksisplass selv.

Hva innebærer det å være i praksis?

All praksis, herunder praksisforberedelser, innhold i praksis og etterarbeid, er obligatorisk. Arbeidstiden følger primært praksislærer sine vakter og er beregnet til 6,5 time pr dag, inklusiv pause.  Arbeidsdagen vil være innenfor tidsrommet mellom kl. 06.30 – 17.00. I tillegg kommer planlagt veiledning og deltakelse på foreldremøter, personalmøter, planleggingsdager og lignende.
Studentene må ha fullført og bestått hvert studieårs praksisemne for å kunne gå videre i studiet. 

Du som student skal først og fremst delta i det daglige arbeidet med barna, i forberedelser, planlegging, foreldresamarbeid, personalsamarbeid, og i samarbeid med eksterne partnere. 

Du som student må se på praksislærer som en rollemodell. Dette gjelder både hvordan praksislærer løser her-og-nå-situasjoner og hvordan hun/han forbereder planlagte aktiviteter som en del av det pedagogiske arbeidet. Du skal samtidig reflektere og undre deg over hvordan praksislærer løser disse oppgavene og bringe refleksjonene inn i veiledningene.

Du som student benytter didaktiske verktøy når ulike aktiviteter skal planlegges, enten enkeltaktiviteter eller hele dager. Det anbefales å prøve ulike didaktiske verktøy/planleggingsmodeller i løpet av studietiden.

Pedagogisk ledelse

En forutsetning for at du som student skal få utbytte av å lede pedagogiske prosesser i barnehagen, er at du har hatt mulighet til å observere praksislærer i det daglige arbeidet, og gjennom dette blitt gjort kjent med hvilke lederoppgaver en pedagogisk leder har. 

Du som student skal få erfaringer med pedagogisk ledelse av barn og personalet i barnehagen. I barnehagen innebærer dette å legge til rette for og lede barns læringsprosesser sammen med resten av personalet, foreldre/foresatte og eksterne samarbeidspartnere. Hovedansvaret for at disse prosessene kommer i gang, ledes og evalueres ligger hos praksislærer. 

Det er helt sentralt at pedagogisk ledelse har et sterkt fokus på å utøve ledelse av barna i hverdagsaktiviteter og her-og-nå-situasjoner. Utvikling av pedagogisk blikk og evne til å se det enkelte barn og dets læringspotensial må være sentralt. Pedagogisk ledelse skal også inneholde faglig ledelse av personalet og av barnehagehverdagen.

For deg som student er det nødvendig å observere og stille spørsmål ved den pedagogiske ledelsen som kommer til syne i praksis. Du skal også synliggjøre din didaktiske tenkning ved å planlegge mål, innhold og arbeidsmåter, begrunne valgene og evaluere gjennomført aktivitet. Dette skal gjøres skriftlig og brukes i før - og etterveiledning med praksislærer. 

Oversikt over praktiske arbeidsoppgaver

  • Planlegge, gjennomføre og vurdere samlingsstunder og andre pedagogiske aktiviteter ute og inne
  • Delta i daglige rutinesituasjoner som stell, omsorg, måltider, av- og påkledning m.m.
  • Få erfaring med ledelse av barn, f.eks. ved å lede flere pedagogiske opplegg med barna, primært med utgangspunkt i det som er fokus for praksisperioden (se studieplan/emneplan)
  • Få erfaring med helheten i barnehagens drift gjennom deltagelse på tidlig- og senvakter, personalmøter, foreldremøter, avdelingsmøter, ledermøter m.m.
  • Få varierte erfaringer med det daglige arbeidet i barnehagen, slik som oversikt over ulike former for pedagogisk materiell, planleggingsverktøy, innkjøp, dokumentasjon m.m.
  • Få erfaring med ledelse av personalet, f.eks. lede et avdelingsmøte
  • Få erfaring med kontakt og samarbeid med foreldre

Planleggingsdager i barnehagen

I tilfeller der praksisperioden sammenfaller med planleggingsdager i barnehagen, er det styrer som har ansvar for at dagen(e) fylles med praksisrelevante arbeidsoppgaver for deg som student, som eksempel:

  • Delta på planleggingsdagen
  • Få i oppgave å lage et pedagogisk opplegg (ikke oppgave gitt av høgskolen)
  • Skaffe seg oversikt over pedagogisk materiell i barnehagen
  • Planlegge et avdelingsmøte/personalmøte

Du som student skal ikke gis fri på slike dager.

Kontakt oss

Bilde av Andreas Engh Seland
Studieprogramansvarlig
Bilde av Linda Sonefeldt Ballo
Praksiskoordinator BLUS
Bilde av Vigdis Eriksen
Praksiskoordinator BLU og ABLU