I løpet av studiet skal du som student ha minst 100 dager praksis fordelt over tre år, med 75 dager i løpet av de to første årene og 25 dager i løpet av det siste året.
![Barn ser på kjøkkenhage sammen med voksne](https://www.inn.no/for-studenter/praksis-i-studiene/praksis-i-barnehagelererutdanningen/bhg.jpg)
Praksisopplæringen skal være i barnehagen. For å sikre kontinuitet, progresjon og sammenheng i praksisperiodene, organiseres praksisperiodene som hele, sammenhengende uker (fem praksisdager). Du skal i løpet av studiet gjennomføre praksis i ulike praksisbarnehager.
Å være ute i praksis
Praksisopplæringen skal gjennomføres ved en av de 51 barnehagene HINN har partneravtale med. Barnehagene ligger i kommunene Eidsvoll, Elverum, Gjøvik, Hamar, Lillehammer, Ringsaker, Stange, Ullensaker og Østre Toten.
For deg som er student på samlingsbasert barnehagelærerutdanning tilrettelegges praksisplasser i hovedsak i Innlandet, Akershus og Oslo. Hvis du bor utenfor disse områdene, kan du etter nærmere avtale få tilrettelagt praksis i nærheten av din bostedsadresse.
Det gis ikke anledning til å gjennomføre praksis ved en barnehage hvor man har et ansettelsesforhold eller nære relasjon til. Som student må du påregne reisekostnader i praksisperiodene.
Er du student på arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning skal du i første og fjerde studieår gjennomføre praksis i den barnehagen du har et ansettelsesforhold til. I andre og tredje studieår har du praksis i en partner- eller praksisbarnehage som høgskolen inngår avtale med.
Praksisopplæringen organiseres gjennom formelle avtaler mellom HINN, barnehageeier og styrer. Du kan med andre ord ikke skaffe deg praksisplass selv.
Hva innebærer det å være i praksis?
All praksis, herunder praksisforberedelser, innhold i praksis og etterarbeid, er obligatorisk. Arbeidstiden følger primært praksislærer sine vakter og er beregnet til 6,5 time pr dag, inklusiv pause. Arbeidsdagen vil være innenfor tidsrommet mellom kl. 06.30 – 17.00. I tillegg kommer planlagt veiledning og deltakelse på foreldremøter, personalmøter, planleggingsdager og lignende.
Studentene må ha fullført og bestått hvert studieårs praksisemne for å kunne gå videre i studiet.
Du som student skal først og fremst delta i det daglige arbeidet med barna, i forberedelser, planlegging, foreldresamarbeid, personalsamarbeid, og i samarbeid med eksterne partnere.
Du som student må se på praksislærer som en rollemodell. Dette gjelder både hvordan praksislærer løser her-og-nå-situasjoner og hvordan hun/han forbereder planlagte aktiviteter som en del av det pedagogiske arbeidet. Du skal samtidig reflektere og undre deg over hvordan praksislærer løser disse oppgavene og bringe refleksjonene inn i veiledningene.
Du som student benytter didaktiske verktøy når ulike aktiviteter skal planlegges, enten enkeltaktiviteter eller hele dager. Det anbefales å prøve ulike didaktiske verktøy/planleggingsmodeller i løpet av studietiden.
Pedagogisk ledelse
En forutsetning for at du som student skal få utbytte av å lede pedagogiske prosesser i barnehagen, er at du har hatt mulighet til å observere praksislærer i det daglige arbeidet, og gjennom dette blitt gjort kjent med hvilke lederoppgaver en pedagogisk leder har.
Du som student skal få erfaringer med pedagogisk ledelse av barn og personalet i barnehagen. I barnehagen innebærer dette å legge til rette for og lede barns læringsprosesser sammen med resten av personalet, foreldre/foresatte og eksterne samarbeidspartnere. Hovedansvaret for at disse prosessene kommer i gang, ledes og evalueres ligger hos praksislærer.
Det er helt sentralt at pedagogisk ledelse har et sterkt fokus på å utøve ledelse av barna i hverdagsaktiviteter og her-og-nå-situasjoner. Utvikling av pedagogisk blikk og evne til å se det enkelte barn og dets læringspotensial må være sentralt. Pedagogisk ledelse skal også inneholde faglig ledelse av personalet og av barnehagehverdagen.
For deg som student er det nødvendig å observere og stille spørsmål ved den pedagogiske ledelsen som kommer til syne i praksis. Du skal også synliggjøre din didaktiske tenkning ved å planlegge mål, innhold og arbeidsmåter, begrunne valgene og evaluere gjennomført aktivitet. Dette skal gjøres skriftlig og brukes i før - og etterveiledning med praksislærer.
Oversikt over praktiske arbeidsoppgaver
- Planlegge, gjennomføre og vurdere samlingsstunder og andre pedagogiske aktiviteter ute og inne
- Delta i daglige rutinesituasjoner som stell, omsorg, måltider, av- og påkledning m.m.
- Få erfaring med ledelse av barn, f.eks. ved å lede flere pedagogiske opplegg med barna, primært med utgangspunkt i det som er fokus for praksisperioden (se studieplan/emneplan)
- Få erfaring med helheten i barnehagens drift gjennom deltagelse på tidlig- og senvakter, personalmøter, foreldremøter, avdelingsmøter, ledermøter m.m.
- Få varierte erfaringer med det daglige arbeidet i barnehagen, slik som oversikt over ulike former for pedagogisk materiell, planleggingsverktøy, innkjøp, dokumentasjon m.m.
- Få erfaring med ledelse av personalet, f.eks. lede et avdelingsmøte
- Få erfaring med kontakt og samarbeid med foreldre
Planleggingsdager i barnehagen
I tilfeller der praksisperioden sammenfaller med planleggingsdager i barnehagen, er det styrer som har ansvar for at dagen(e) fylles med praksisrelevante arbeidsoppgaver for deg som student, som eksempel:
- Delta på planleggingsdagen
- Få i oppgave å lage et pedagogisk opplegg (ikke oppgave gitt av høgskolen)
- Skaffe seg oversikt over pedagogisk materiell i barnehagen
- Planlegge et avdelingsmøte/personalmøte
Du som student skal ikke gis fri på slike dager.