Praksis i lektorutdanningen i språkfag

I løpet av studiet skal du som student ha minst 100 dager praksis fordelt over fem år. 

Mannlig lærer sitter og leser for elever

Praksisopplæringen skal være knyttet til profesjonsfaget, fag I og fag II, og gjennomføres både på ungdomsskoler og i videregående opplæring.  For å sikre kontinuitet, progresjon og sammenheng i praksisperiodene, organiseres praksisperiodene som hele, sammenhengende uker (fem praksisdager), med unntak av fjerde studieår hvor avtale om tidspunkt for gjennomføring av praksisdager gjøres mellom student og praksissted i en gitt periode. 

Å være ute i praksis

Praksisopplæringen 1. og 3. studieår skal gjennomføres i en partnerskole i grunnskolen. Praksisopplæring 2.,4. og 5. studieår gjennomføres fortrinnsvis i en partnerskole i videregående opplæring.  
Det gis ikke anledning til å gjennomføre praksis ved en skole hvor man har et ansettelsesforhold. Som student må du påregne reisekostnader i praksisperiodene. 
Praksisopplæringen organiseres gjennom formelle avtaler mellom HINN, skoleeier og rektor.  Du kan med andre ord ikke skaffe deg praksisplass selv.

Hva innebærer det å være i praksis?

Praksisopplæring i ungdomsskole – 1. og 3. studieår:

En normal arbeidsdag i praksisperioden er i tidsrommet fra kl. 08.00 til kl. 16.00, men det må påregnes å måtte delta på møter på ettermiddags- og kveldstid. Praksislærer skal til vanlig sikre at dere er til stede i 3-4 undervisningstimer (ca. ¾ av elevenes undervisningstid) hver praksisdag og at dere deltar i veiledningssamtaler hver dag. Å være til stede i undervisning kan innebære observasjon av praksislærers eller medstudenters undervisning, å være medhjelper i klassen/gruppen, å ha undervisning sammen med medstudenter eller alene eller delta på andre skolefaglige aktiviteter med elever og lærere.
Hver praksisperiode har, i tillegg til undervisning, ulike innholdskrav. Praksislærer og praksisskolens rektor har ansvar for at studentene får kunnskaper om og erfaringer i tråd med de faglige innholdskravene til hver praksisperiode. Som student har du selv også et medansvar for dette.
Praksisopplæringen skal i hovedsak være i de fag som inngår i studentenes egne fagporteføljer (dvs. obligatoriske og valgfrie studiefag). Studentene skal, i tillegg til undervisning og veiledning, også delta i kontaktlærerarbeid, teamsamarbeid, skolens felles samarbeidstid, vurderingsarbeid, elevsamtaler, foreldresamarbeid, læreplanarbeid med mer. Totalt sett skal praksisopplæringen gi deg som student et realistisk bilde av lærerens arbeidsoppgaver. Samtidig er du under opplæring, og praksisopplæringen skal gi rom til refleksjon, forberedelser, etterarbeid, samarbeid og faglig fordypning, - dette tilsvarer ca. ¼ av elevenes undervisningstid hver praksisdag.

Praksisopplæring i videregående skole – 2., 4. og 5. studieår

Studentene skal være til stede ved praksisskolen hver dag, tilsvarende en lærer i 100 % stilling. Dette inkluderer også at studentene må delta på ettermiddags- og kveldsmøter. 
Praksisopplæringen skal være i studentenes masterfag (fag l) og samfunnsfag (noen studenter har det andre språkfaget som fag ll) Det er fint om studentene kan få møte elever på ulike studieretninger, samt få erfaring med yrkesretting av fagene i løpet av praksisopplæringen. Praksisopplæringen skal bestå av aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag, som inkluderer undervisning, forberedelse- og etterarbeid, vurderingsarbeid, elevsamtaler, foreldresamarbeid, møte- og samarbeidstid samt tid til faglig utviklingsarbeid. I tillegg inngår veiledning som en sentral del av praksisopplæringen. Praksislærer skal sikre at studentene deltar i veiledningssamtaler.  Det skal legges til rette for at studentene får observere andre lærere og medstudenter og at de får anledning til å reflektere over egen og andres undervisningspraksis og elevers læring.
Det er ønskelig at praksisukene våren i fjerde studieår og høsten i femte studieår gjennomføres på samme praksisskole for å sikre at studentene får erfaringer med læreplanarbeid, læringsfremmende vurderingspraksiser, gjennomføre tilpasset opplæring, drive tilfredsstillende klasseledelse og bygge gode relasjoner. Den lengere praksisperioden skal gi studentene øvelse i å jobbe selvstendig og bidra til en god overgang til læreryrket jamfør Nasjonale retningslinjer for lektorutdanning 8-13.

Kontakt oss

Studieprogramansvarlig
Bilde av Vigdis Eriksen
Praksiskoordinator