Praksis i lærerutdanning i praktisk og estetiske fag for trinn 1-13 musikk

I løpet av studiet skal du ha 130 dager praksis fordelt over fem år. Praksisstudiet skal fordeles med minst 90 dager i løpet av de tre første årene og minst 40 dager i løpet av de to siste årene. Minst 100 dager skal være i grunnopplæringen, både på grunnskolens barnetrinn, ungdomstrinn og i videregående opplæring. 

Bilde av et band av studenter i musikksal som får instruksjoner av lærer.

Praksisopplæringen skal være i grunnskole, videregående opplæring, samt kulturskole, folkehøgskole og/eller hos relevante institusjoner eller kunst- og kultursektoren hvor opplæring og formidling knyttet til faglig og kulturelt arbeid med barn, unge og voksne foregår.

For å sikre kontinuitet og sammenheng i praksisperiodene, organiseres praksisperiodene som hele, sammenhengende uker (fem praksisdager). 

Å være ute i praksis

Praksisopplæringen skal gjennomføres ved en av de 43 grunnskolene HINN har partneravtale med. I tillegg inngår høgskolen korttidsavtaler om praksisopplæring med skoler og praksissteder dersom det er hensiktsmessig. 
Som student må du søke permisjon fra arbeidsforhold i perioden hvor praksis avvikles. Du må også regne med reisekostnader og reisetid i praksisperioden. 

Praksisopplæringen organiseres gjennom formelle avtaler mellom HINN, skoleeier og rektor. Du kan med andre ord ikke skaffe deg praksisplass selv.

Hva innebærer det å være i praksis?

Praksisopplæringen skal være i tråd med læringsutbyttene for den aktuelle praksisperioden. Praksisopplæringen skal gi deg som student innføring i ulike sider av lærerprofesjonen og styrke din utvikling av profesjonsidentitet. 

Å være til stede i undervisning kan innebære observasjon av praksislærers eller medstudenters undervisning, å være medhjelper i klassen/gruppen, å ha undervisning sammen med medstudenter eller alene eller delta på andre skolefaglige aktiviteter med elever og lærere.

Hver praksisperiode har, i tillegg til undervisning, ulike innholdskrav. Praksislærer og praksisskolens rektor har ansvar for at studentene får kunnskaper om og erfaringer i tråd med de faglige innholdskravene til hver praksisperiode. Som student har du selv også et medansvar for dette.

Praksisopplæringen skal i hovedsak være i de fag som inngår i studentenes egne fagporteføljer (dvs. obligatoriske og valgfrie studiefag). Studentene skal, i tillegg til undervisning og veiledning, også delta i kontaktlærerarbeid, teamsamarbeid, skolens felles samarbeidstid, vurderingsarbeid, elevsamtaler, foreldresamarbeid, læreplanarbeid med mer. Totalt sett skal praksisopplæringen gi deg som student et realistisk bilde av lærerens arbeidsoppgaver. Samtidig er du under opplæring, og praksisopplæringen skal gi rom til refleksjon, forberedelser, etterarbeid, samarbeid og faglig fordypning.

En normal arbeidsdag i praksisperioden i grunnskolen er i tidsrommet fra kl. 08.00 til kl. 16.00. Praksislærer skal til vanlig sikre at dere er til stede i 3-4 undervisningstimer (ca. ¾ av elevenes undervisningstid) hver praksisdag og at de deltar i veiledningssamtaler hver dag. I videregående skole følger studentene arbeidstiden tilsvarende lærer i 100% stilling. 

Praksis i kulturskole og folkehøgskole kan gjennomføres som enkeltdager/punktpraksis tilpasset skolens musikkundervisning, så lenge det totale antall dager, eller tilsvarende gjennomføres i løpet av praksisperioden. Praksisopplæring i kulturskole og folkehøgskole kan bli lagt til både dag, ettermiddag og kveld. 

Observasjon i kulturskole 1. studieår er tenkt som en slags jobbskygging, der du som student følger en eller flere lærere gjennom en arbeidshverdag. Målet er at studentene skal bli kjent med det som foregår i en kulturskole, og hvordan en kulturskolelærers hverdag kan arte seg ved å observere ulike aktiviteter. 

Det må påregnes å måtte delta på møter på ettermiddags- og kveldstid. 

Hvem har jeg praksis sammen med?

Et praksisparti består av inntil fire studenter. HINN legger opp til at sammensetningen av praksispartiene endres noe fra år til år. I enkelte tilfeller kan det likevel, blant annet av geografiske hensyn, være hensiktsmessig at studentene er på samme praksisparti i flere studieår. Hvilke studiefag studentene velger vil få innvirkning på sammensetning av praksispartier. 
 

 

Kontakt oss

Bilde av Stian Vestby
Studieprogramansvarlig
Praksiskoordinator