Praksis i praktisk pedagogisk utdanning

I løpet av studiet skal du ha minst 60 dager praksis fordelt over ett år, med 30 dager i høstsemesteret og 30 dager i vårsemesteret. For studenter som velger deltid lages det individuelle tilpasninger for praksisgjennomføring. 

Mannlig lærer peker på kart foran elever i klasserom.

Praksisopplæringen skal være knyttet til fagdidaktikk studenten har ved høgskolen og gjennomføres i grunnskolen (5.-10. trinn) og i videregående opplæring. For å sikre kontinuitet, progresjon og sammenheng i praksisperioden, organiseres praksisperiodene som hele, sammenhengende uker (fem praksisdager).

Å være ute i praksis

Praksisopplæringen 1. semester gjennomføres i grunnskolen (5.-10. trinn). Praksisopplæringen 2. semester gjennomføres i videregående opplæring. Det gis anledning til å søke om gjennomføring av praksis på egen arbeidsplass i 2. semester. 

Studenter som er bosatt i Innlandet eller nordre Akershus får tildelt praksisplass. Studenter som er bosatt utenfor dette området må selv gjøre henvendelse til skoler etter avtale med praksiskoordinator. Praksisopplæringen organiseres gjennom formelle avtaler mellom HINN, skoleeier og rektor. 

Som student må du søke permisjon fra arbeidsforhold i perioden hvor praksis avvikles. Du må også regne med reisekostnader og reisetid i praksisperioden.

Hva innebærer det å være i praksis?

Praksisopplæringen skal være i tråd med læringsutbyttene for den aktuelle praksisperioden. Praksisopplæringen skal gi deg som student innføring i ulike sider av lærerprofesjonen og styrke din utvikling av profesjonsidentitet. Det må regnes med at man deltar på møter ettermiddags- og kveldstid. 

Praksisopplæringen skal være variert og knyttet til ulike sider av læreryrket:

•    Observasjon av praksislærers, andre lærere eller medstudenters undervisning
•    Delta i vurderingsarbeid og faglig utviklingsarbeid
•    Forberede og gjennomføre undervisning
•    Være medhjelper i klassen/gruppen
•    Delta på andre skolefaglige aktiviteter med elever og lærere
•    Delta i elevsamtaler og interne/eksterne samarbeidsmøter
•    Det er ønskelig at studentene får innsikt i arbeidet til spesialpedagog, sosiallærer og rådgiver/elevtjenesten m.fl. 


En normal arbeidsdag i praksisperioden i grunnskolen er i tidsrommet fra kl. 08.00 til kl. 16.00. Praksislærer skal til vanlig sikre at dere er til stede i 3-4 undervisningstimer (ca. ¾ av elevenes undervisningstid) hver praksisdag og at de deltar i veiledningssamtaler hver dag. I videregående skole følger studentene arbeidstiden tilsvarende lærer i 100% stilling. Det må påregnes å måtte delta på møter på ettermiddags- og kveldstid. 

Hvem har jeg praksis sammen med?

Praksis gjennomføres fortrinnsvis som gruppepraksis (2-4 studenter) og gruppene settes primært sammen med utgangspunkt i fagbakgrunn og ut fra geografiske hensyn. Praksisskolenes kapasitet inneværende praksisperiode er også styrende for hvor studentene gjennomfører sin praksis. 

Gjennomføring av praksis på egen arbeidsplass

Har du en ansettelse ved en skole og ønsker å gjennomføre praksis der?

Da kan du søke om å gjennomføre 2. praksisperiode på egen arbeidsplass. Minimum 50% av praksis må gjennomføres på annen skole enn egen arbeidsplass, og i en annen skoletype enn studenten har tilsetting i (grunnskole og videregående opplæring). Føringene om veiledet, vurdert og variert praksis skal følges. 

For å få innvilget praksis på egen arbeidsplass benyttes eget skjema og skoleleder/praksislærer skal gjøre seg orientert med kriteriene for praksis på egen arbeidsplass. I tillegg må følgende kriterier oppfylles:

•    Praksis 1. periode må gjennomføres på en annen skole enn egen arbeidsplass
•    Skolens navn og kontaktperson til ledelsen må skrives inn i ønskeskjemaet ved studiestart
•    Skolen må kunne ta imot en annen student fra samme studieprogram, med samme fagkombinasjon, dersom høgskolen har behov for det
•    Det forutsettes at den som skal veilede studenten ikke jobber sammen med vedkommende i team til daglig
•    Studenter som gjennomfører praksis på egen arbeidsplass, skal sammen med skoleleder og praksislærer sette seg inn i de aktuelle ansvarsoppgavene. 
•    Skillet mellom eget arbeid og praksisopplæringen må være tydelig. Studenten skal avklare med skoleleder og praksislærer hva som inngår i ordinært arbeid og praksis i forkant av praksisperioden

Kontakt oss

Studieprogramansvarlig

 

Praksiskoordinator