English version of this page

Gjennomføring FILMART

Nedenfor finner du informasjon om hva som kreves for å gjennomføre en forskerutdanning i kunstnerisk utviklingsarbeid. 

Forskerutdanning er normert til tre års fulltidsstudier og består av:

  • opplæringsdel på 30 studiepoeng
  • et kunstnerisk doktorgradsprosjekt som foregår under individuell veiledning, tilsvarende 150 studiepoeng

Midtveisevaluering og årlig framdriftsrapportering bidrar til å sikre fremdrift i doktorgradprosjektet.

Opplæringsdelen

Det er Den norske filmskolen som har ansvar for at opplæringsdelen sammen med det kunstneriske utviklingsarbeidet gir utdanning på høyt faglig nivå og i henhold til internasjonal standard.

I tillegg til gjennomføringen av det kunstneriske arbeidet skal opplæringen gi innføring i metode, teori og etikk knyttet til kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaring med formidling av resultater fra kunstnerisk utviklingsarbeid

Ph.d.-utdanningen skal være lagt opp slik at den kan fullføres innenfor normert tidsramme, men det faglige tilbudet i ph.d.-programmene kan variere fra semester til semester. Informasjon om kurs oppdateres fortløpende på nettsiden for alle ph.d.-kurs ved HINN.

Opplæringsdelen består av tre emner, som alle er obligatoriske. Teori, metoder og etikk i kunstnerisk utviklingsarbeid (20 sp) tilbys gjennom Nasjonal forskerskole for kunstnerisk utviklingsarbeid i samarbeid mellom alle institusjoner i Norge med doktorgradsprogram i kunstnerisk utviklingsarbeid.

Kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer (5 sp) gir innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid spesifikt relatert til arbeid med film og beslektede audiovisuelle kunstformer, med vekt på teorier, metoder og praksiser som kjennetegner kunstnerisk utviklingsarbeid i dette spesifikke fagfeltet.

Prosjektspesifikk opplæringsdel (5 sp) skal dekke spesifikke opplæringsbehov knyttet til kandidatens kunstneriske doktorgradsarbeid. Emnet skal sette kandidaten i stand til å gjennomføre sitt kunstneriske doktorgradsarbeid samt formidle forskning og fagstoff til fagfeller.

Det forventes også at ph.d.-kandidater legger fram deler av arbeidet sitt på nasjonale og internasjonale konferanser, og gjennomfører et utenlandsopphold under doktorgradsutdanningen.

Forskerskolen

Emnet Teori, metoder og etikk i kunstnerisk utviklingsarbeid (20 sp) tilbys gjennom Nasjonal forskerskole for kunstnerisk utviklingsarbeid i samarbeid mellom alle institusjoner i Norge med doktorgradsprogram i kunstnerisk utviklingsarbeid.

Nasjonal forskerskole i kunstnerisk utviklingsarbeid gir innføring i metode, teori og etikk knyttet til kunstnerisk utviklingsarbeid, og trening i formidling av resultater fra kunstnerisk utviklingsarbeid. Den fellesfaglige opplæringen skal være til støtte for det kunstneriske doktorgradsprosjektet, samt bidra til faglig dybde og bredde. Forskerskolen bidrar til videreutvikling av «den norske modellen» for kunstnerisk utviklingsarbeid. Denne modellen tar utgangspunkt i kunsten og den kunstneriske aktiviteten. I tillegg kjennetegnes den av refleksjon, tverrkunstnerisk kommunikasjon og samarbeid.

Du blir innmeldt i Forskerskolen når du starter i stipendiatstillingen. Sammen med ph.d.-leder legges en plan for deltagelsen din i Forskerskolen. I alt skal du delta i fem seminarer og fem nasjonale konferanser (Artistic Research Forum). Disse arrangeres hver vår og høst. I tre av konferansene skal du presentere ditt eget kunstneriske doktorgradsprosjekt: tidlig, midtveis og i siste fase av studieforløpet.

Forskerskolen administreres av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (PKU) ved Direktoratet for høyere utdanning og kvalitet (HK-dir). Nærmere informasjon om Forskerskolen og oversikt over kommende arrangement finner du på deres nettside.

Kurs ved andre institusjoner

Kurs ved andre institusjoner må anbefales av veileder og godkjennes av ph.d.-programmet. Ph.d.-kandidater kan få forhåndsgodkjenning av eksterne kurs når det er mulig ut fra foreliggende dokumentasjon (kursbeskrivelse og pensumliste) ved å benytte skjema som sendes til ph.d.-koordinator. Skjemaet finner du på siden for Skjemasamling:

Søknad om forhåndsgodkjenning av eksternt ph.d.-kurs

Etter at kurset er fullført søkes det om godkjenning av kurset. Karakterutskrift eller kursbevis legges ved. Sendes til koordinator på ph.d.-programmet ved å benytte skjema som du finner du på siden for Skjemasamling:

Søknad om innpass av eksternt ph.d.-kurs 

Det samme skjemaet kan brukes hvis ph.d.-kandidaten ikke har søkt om forhåndsgodkjenning av kurs, men da må også emnebeskrivelse og pensumliste eller tilsvarende legges ved.

Opplæringsdelen skal være avsluttet og godkjent før det kunstneriske doktorgradsresultatet bedømmes. Kun eksterne kurs som inngår i opplæringsdelen, blir innpasset på ph.d.-vitnemålet. Søknad om godkjenning av opplæringsdelen sendes til ph.d.-koordinator ved ph.d.-programmet.

Søknad om godkjenning av opplæringsdelen

I tillegg til kurs arrangerer ph.d.-programmene seminarer og andre aktiviteter.

Veiledning

Ph.d.-graden er veiledet forskerutdanning og arbeidet med det kunstneriske doktorgradsresultatet skal foregå under individuell veiledning. 

Alle ph.d.-kandidater i kunstnerisk utviklingsarbeid skal normalt ha minst to veiledere, hvorav en oppnevnes som hovedveileder.

Hovedveileder bør oppnevnes ved opptak til forskerutdanningen og har det faglige hovedansvaret for kandidaten. Hovedveileder skal normalt være ansatt ved Høgskolen i Innlandet. Dersom ph.d.-utvalget oppnevner ekstern hovedveileder, skal det oppnevnes en medveileder fra fakultetet.

Medveiledere er fagpersoner som deler det faglige ansvaret for kandidaten med hovedveileder.

Alle veiledere skal ha doktorgrad eller tilsvarende kunstnerisk kompetanse og være aktive innen sitt fagfelt. Hovedveileder skal ha kunstnerisk kompetanse på doktorgradsnivå innen relevant fagfelt. Minst én av de oppnevnte veilederne bør ha tidligere erfaring eller opplæring som veileder på doktorgradsnivå.

Fakultetet, doktorgradsprogrammet og veilederne skal sammen sikre at kandidaten deltar i et aktivt fagmiljø.

En skriftlig avtale mellom kandidaten, veiledere og fakultetet regulerer partenes rettigheter og plikter, sikrer at kandidaten deltar regelmessig i et aktivt og relevant fagmiljø, og legger til rette for at utdanningen kan gjennomføres til avtalt tid. Fordeling av veiledningstimer mellom hovedveileder, medveileder og evt. honorering av ekstern medveileder avklares. Kandidat og veiledere bør ha jevnlig kontakt.

Veiledere og kandidat plikter å sette seg inn i Etiske retningslinjer for veiledere ved HINN.

Oppstartsmøte

I oppstartsmøtet mellom ph.d.-kandidat og veiledere må følgende punkter gjennomgås:

  • Fordeling av veiledningstiden over ph.d.-perioden
  • Forventninger knyttet til veileders rolle og funksjon
  • Forventninger knyttet til kandidatens rolle
  • Hvordan forberede og følge opp veiledning?
  • Hvordan komme tidlig i gang med kunstneriske utprøvinger, kartlegging av relevante kontekster, dokumentasjon og refleksjon?
  • Hvor ofte kandidat presenterer kunstutøvelse og utkast til refleksjon for veileder?
  • Forventninger knyttet til hvor mange ganger veileder skal gjennomgå materiale fra kandidaten i prosessen frem til ferdig kunstnerisk doktorgradsresultat.
  • Evaluering underveis av veiledningsforholdet

Veiledningens innhold

Veiledningens innhold er regulert av Forskrift for graden ph.d i kunsterisk utviklingsarbeid ved HINN § 8 samt avtale ved opptak til ph.d.-utdanning i kunstnerisk utviklingsarbeid (Doktorgradsavtalen), del B. (Se skjemasamling for FILMART).

Kandidat og veileder plikter å holde hverandre løpende informert om alle forhold av betydning for gjennomføringen av doktorgradsutdanningen og veiledningen. Begge må aktivt følge opp forhold som kan medføre fare for at veiledningen ikke blir gjennomført.
Veilederne plikter å følge opp faglige forhold som kan medføre forsinket gjennomføring av forskerutdanningen, slik at denne kan fullføres innenfor normert tid.

Veilederen skal

  • gi råd om formulering og avgrensing av tema og problemstilling
  • drøfte og vurdere forskningsspørsmål, metoder og prosesser for gjennomføring av det kunstneriske doktorgradsarbeidet
  • gi hjelp til orientering i relevante kunstneriske praksiser, diskurs og kontekster, faglitteratur og datagrunnlag (bibliotek, arkiv, etc.)
  • drøfte hvordan det kunstneriske doktorgradsarbeidet kan fremstilles (innhold, presentasjonsformer, refleksjon, kunstnerisk og språklig form, dokumentasjon, m.v.)
  • holde seg orientert om fremdriften i kandidatens arbeid og vurdere den i forhold til den planlagte framdriften
  • hjelpe med at kandidaten deltar i relevante fagmiljø innen kunstfeltet og kunstnerisk utviklingsarbeid
  • drøfte resultater og refleksjoner i det kunstneriske doktorgradsarbeidet
  • gi veiledning i faglig formidling
  • gi veiledning i forskningsetiske spørsmål knyttet til det kunstneriske doktorgradsarbeidet

Hovedveileder skal i tillegg:

  • ha hovedansvaret for oppfølging av kandidatens faglige utvikling og gjennomføring i samsvar med fremdriftsplanen, jf. § 8-1.
  • sammen med instituttet sikre at rammene for presentasjon av det kunstneriske doktorgradsarbeidet planlegges i god nok tid til at praktiske forhold kan avklares og nødvendige avtaler inngås
  • gjøre institusjonen oppmerksom på at oppmelding er nært forestående, slik at nødvendige forberedelser kan starte, i henhold til forskriften § 13-1.
  • normalt anbefale søknad om oppmelding for bedømmelse av det kunstneriske doktorgradsresultatet, i henhold til forskriften § 13-1.
  • foreslå medlemmer av bedømmelseskomite med kvalifikasjoner ihht forskriftens § 14. Forslaget skal fremmes i dialog med det fagmiljøet hvorfra arbeidet utgår. Forslaget skal stiles til ph.d.-utvalget.

Kandidaten skal

  • holde veileder regelmessig orientert om framdriften i det kunstneriske doktorgradsarbeidet
  • legge fram deler av det kunstneriske doktorgradsarbeidet etter avtale med veilederen, og i samsvar med prosjektbeskrivelsen. 
  • rapportere årlig om progresjon i arbeidet med prosjektet og opplæringsdelen
  • gjennomføre opplæringsdelen i samsvar med framdriftsplanen
  • etterleve forskningsetiske prinsipper som gjelder for fagområdet

Bytte av veileder

Hvis kandidat eller veileder ønsker å bli løst fra veilederavtalen må dette først diskuteres med ph.d.-programmets leder. Det er det aktuelle ph.d.-utvalg som behandler søknader om bytte av veileder. Tvister om veileders og kandidats faglige rettigheter og plikter kan bringes inn av partene til behandling og avgjørelse i ph.d.-utvalget. Veileder kan ikke fratre før ny veileder er oppnevnt, jf. Forskrift for graden ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Høgskolen i Innlandet § 8-1

Midtveisevaluering og rapportering

Midtveisevaluering

En evaluering av det kunstneriske doktorgradsprosjektet finner sted når kandidaten er midtveis i ph.d.-perioden, normalt i tredje eller fjerde semester. Kandidaten presenterer sitt prosjekt og diskuterer det med opponent og andre kollegaer innen feltet. Midtveisevalueringen skal hjelpe kandidaten å sammenfatte det pågående arbeidet, utvikle former for visning og diskusjon, samt utvikle refleksjon og formidling av prosjektet i sammenheng med forskningskonteksten. Midtveisevaluering skal hjelpe kandidat og veiledere til å konkretisere det videre arbeidet med doktorgradsprosjektet frem mot sluttbedømming. Alle veiledere er normalt til stede ved midtveisevaluering.

Dersom det avdekkes vesentlige svakheter ved doktorgradsprosjektet, skal det iverksettes tiltak for å korrigere situasjonen. Dette kan være tiltak som kandidat og veileder ser behov for å følge opp, men det kan også omfatte tiltak og tilrettelegging fra program og institusjon. Midtveisevaluering skal bidra til fullføring på normert tid og bidra til å styrke kvaliteten i doktorgradsarbeidet. Referat fra midtveisevaluering behandles av ph.d.-utvalget.

Fakultetet er ansvarlige for gjennomføring av midtveisevaluering for kandidatene tilknyttet programmet. Ordningen omfatter også kandidater med ekstern arbeidsgiver.

Utfyllende retningslinjer for midtveisevaluering finner du på siden for Skjemasamling.

Skjema for referat fra midtveisevaluering

Framdriftsrapportering

Hvert år skal ph.d.-kandidaten og hovedveileder rapportere til ph.d.-utvalget om framdrift og eventuelle endringer i framdriftsplanen. Kandidat og veileder har et likeverdig ansvar for rapportering. Manglende eller mangelfull framdriftsrapportering fra kandidaten kan medføre tvungen avslutning av forskerutdanningen før opptaksperiodens utløp, jf. Forskrift for graden ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Høgskolen i Innlandet § 7-4 og § 10-1. Veiledere som unnlater å følge opp rapporteringsplikten, kan bli fratatt veilederansvaret.

Framdriftsrapportering skjer i vårsemesteret og frist for innlevering er 10. juni hvert år.

Framdriftsrapportene skrives på fastsatte skjemaer som ph.d.-programmet sender til ph.d.-kandidater og hovedveiledere i forkant av rapportering. Rapportene behandles konfidensielt når opplysningene tilsier det.    

Utenlandsopphold

Alle ph.d.-kandidater oppfordres til å ta utenlandsopphold under doktorgradsutdanningen, som en del av arbeidet med å gjennomføre det kunstneriske utviklingsarbeidet tilknyttet doktorgraden, for å oppsøke faglige kontekster av betydning, eller for å få veiledning og annen faglig oppfølging ved andre institusjoner.

Høgskolen oppfordrer deg som kandidat til å orientere deg internasjonalt. Internasjonal erfaring og nettverksbygging har stor verdi for senere faglige muligheter i institusjoner og profesjonelt fagfelt og for muligheter for ekstern prosjektfinansiering. Et forskningsopphold i utlandet kan også gi nye impulser til arbeidet med det kunstneriske doktorgradsresultatet. Institusjon og aktuelt forskningsmiljø bør velges med omhu, og i samarbeid med veileder, for at oppholdet blir faglig nyttig og relevant.

De vanligste typene utenlandsopphold for ph.d.-kandidater er:

  • gjesteforskeropphold
  • konferansedeltakelse
  • deltakelse i kurs, seminar, festival, o.l.
  • prosjektarbeid

Diskuter med din veileder om når, hvor og hvordan du bør planlegge utenlandsopphold. På Euraxess nettside finner du nyttig informasjon om planleggingsfasen (krever oppkobling til høgskolens nett/bruk av PC tilhørende høgskolen).

Økonomisk støtte til forskningsopphold i utlandet

Det er ønskelig at midlene til utenlandsopphold skal være avklart ved opptaket (oftest dekket fra stipendiatens prosjektbudsjett). Imidlertid kan prosjektets utvikling forandre behovet for nye og lengre opphold som ikke ligger i finansieringsplanen. Det finnes flere ordninger for støtte av utenlandsopphold og det forventes at ph.d.-kandidaten har en aktiv holdning til finansiering av utenlandsopphold selv. 

Du bør også kontakte FoU-rådgiver på fakultetet ditt for å høre om det finnes lokale ordninger på HINN for mobilitet.

ERASMUS+

Ph.d.-stipendiater ved HINN kan reise på utveksling gjennom Erasmus+ programmet

Erasmus+ er EUs stipendprogrammet for mobilitet innen utdanning. Ordningen dekker alle EU-land og i tillegg: Storbritannia (til og med mai 2023), Island, Nord-Makedonia, Tyrkia og Liechtenstein. Erasmus+ deltakere kan få et ekstra stipend.

Å reise som stipendiat med ansattstipend

Gjennom Erasmus+ kan HINNs ph.d.-kandidater reise på utveksling med ansattstipend for å få opplæring (såkalt staff mobility for training). Denne typen utveksling krever ikke at det foreligger en institusjonsavtale mellom HINN og partnerinstitusjon i utlandet.

Opplæringsoppholdet kan være på en høyere utdanningsinstitusjon eller ved en bedrift eller organisasjon i et Erasmus+ programland. Ordningen dekker følgende aktiviteter: jobbskygging/observasjon, workshop/kurs/seminarer, staff training weeks.

Oppholdet kan strekke seg fra 2 dager til 2 måneder. I tillegg kan det legges til en reisedag i forkant og i etterkant av oppholdet, hvis du trenger det for å komme deg dit opplæringen skal foregå. Det er ikke påkrevd.

Vennligst merk at konferansedeltakelse ikke godkjennes som opplæringsopphold.

Mer info om stipendsatser og hvordan man søker opplæringsopphold gjennom Erasmus+ finnes her.

Ta kontakt med internasjonal koordinator på studiestedet ditt for mer informasjon om ordningen.

Å reise som stipendiat med studentstipend
Som ph.d.-stipendiat kan du dra på studieopphold til en Erasmus+ partnerinstitusjon eller praksisopphold til en bedrift eller organisasjon for et kortere eller lengre mobilitetsopphold:

  • Langtidsmobilitet: fra 2 til 12 måneder 
  • Korttidsmobilitet: fra 5 til 30 dager

Satser: Stipendet er på ca. 550 EUR per mnd. (sist oppdatert høst 2021).

For et studie- eller praksisopphold gjennom Erasmus+ må det foreligge en institusjonsavtale mellom HINN og partnerinstitusjon i utlandet. Høgskolen har over 100 Erasmus+ avtaler med Europeiske partnerinstitusjoner.

Kontakt internasjonal koordinator på studiestedet for informasjon om hvilke avtaler som kan være aktuelle for deg.

Relevante lenker

Det kunstneriske doktorgradsresultatet

Les om det kunstneriske doktorgradsresultatet på egen side. 

Innholdsansvarlig: Ph.d.-programmet FILMART ved HINN Sist endret 13. apr. 2023 09:51