English version of this page

B.31 Inclusive and equitable education in light of newer theories from indigenous research (2PRLU20-32)

Inkluderende og rettferdig utdanning i lys av nyere teorier fra urfolksforskning

Praktisk informasjon

• Tittel: Inclusive and equitable education in light of newer theories from indigenous research
  • Ph.d.-program:  Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF). Dette er et valgfritt emne i kategori B: Kurs i profesjonsrettede lærerutdanningsfag. Teoretiske perspektiver.
  • Målgruppe og opptakskrav: Dette er et emne på ph.d.-nivå, hvilket betyr at det hovedsakelig er ment for personer som er tatt opp på et ph.d.-program. Ph.d.-kandidater fra andre ph.d.-programmer enn PROFF eller personer som oppfyller opptakskravene, kan delta som enkeltemnestudenter og oppnå studiepoeng som beskrevet nedenfor. Hvis du ikke er tatt opp på et ph.d.-program, må du dokumentere at du har fullført en mastergrad med karaktersnitt B eller bedre (eller tilsvarende).
  • Undervisningssted: Sámi Allaskuvla, Kautokeino
  • Tidspunkt: tredagers seminar ved Sámi Allaskuvla i Kautokeino 24.-26. september 2024, og et digitalt seminar med presentasjoner senere på høstsemestret. Deltakere er selv ansvarlige for reise og opphold, men emneansvarlig kan være behjelpelig med praktisk informasjon.
  • ECTS: 4
  • Undervisningsspråk: Engelsk
  • Antall deltakere: opp til 15
  • Påmeldingsfrist: 20.08.2024.
  • Påmelding: Vennligst ta kontakt med tove.knudsen@inn.no hvis du er interessert i å delta
  • Mer informasjon om emnet: Last ned emnebeskrivelse

Om emnet

Emnet Inclusive and equitable education in light of newer theories from indigenous research, (4 ECTS), arrangeres med tre dagers seminar i Kautokeino ved Sámi Allaskuvla 24. - 26. september 2024 og et digitalt seminar med presentasjoner seinere på høstsemestret. Kurset går på engelsk.

Vi tilbyr plassbasert undervisning i tråd med samisk og urfolkstradisjon for å gi studentene et godt bilde og forankring i praktisk tillempning av urfolksteori i feltet.

Sentrale begreper så som inkludering, makt, dekolonisering og indiginisering er viktige i kurset. Vi legger dessuten til rette for at deltagerne gjennomgående diskuterer og får respons på egne PhD-prosjekter i lys av kurstematikken. 8-15 deltaker.

Emneansvarlig fra HINN: professor Anne Lindblom; fra Sámi Allaskuvla: førsteamanuensis Ylva Jannok Nutti.

Bilde av Anne Lindblom
anne.lindblom@inn.no