English version of this page

Natur og bevegelse i barnehage og barneskole

Forskergruppen, NB3, er opptatt av hvordan barn i alderen 0-12 år utforsker tverrfaglige tema som naturfag, språk og bevegelse gjennom bevegelsesglede, problemløsning og naturfaglige representasjoner.

Etablert:
2023
Tilhørighet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Bildet er malt av kunstneren Tor Rafael Raael. Det heter Månereise

Illustrasjonsfoto: Tor Rafael Raael

Forskergruppen vil etablere seg som et innovativt og engasjerende forskningsfellesskap som bidrar med tverrfaglige perspektiver om barns læring og overgang fra barnehage til skole. Spesielt retter forskningsgruppen oppmerksomheten mot hvordan barn deltar og involverer seg i læringsfremmende situasjoner som er basert på lek og problemløsning. Nasjonalt og internasjonalt samarbeid er etablert og en viktig del av forskningsgruppens aktivitet.

Hva forsker vi på?

Vi forsker på problemstillinger koblet til endringen barn opplever i overgangen fra en lekbasert hverdag til en skolehverdag med økende teorifokus. Vi arbeider på tvers av lærerutdanningene i naturfag og kroppsøving, med koblinger til norsk og andrespråksdidaktikk. Mulighetene som ligger i andre læringsarenaer og deres affordanser forskes på i sammenheng med barns bruk av semiotiske ressurser.

Mer om forskergruppen

Forskergruppen bidrar med kunnskap om hvordan barn lærer gjennom interaksjoner i tverrfaglige og lekbaserte situasjoner. Barns arbeid med språk og representasjoner er et viktig forskningsområde for gruppen.

I samarbeid med skoler og barnehager undersøkes praksisrelevante problemstillinger. Også lærerutdanning og samarbeid mellom lærerutdannere og lærere, både nasjonalt og internasjonalt, er blant områder som forskergruppen jobber med.

Forskningsprosjekter:

• Sorting and resorting. Samarbeidsprosjekt med DMMH og Matematikksenteret
  • Såkornprosjekt ved HINN:
    - Internasjonalisering og interkulturell kompetanse i masterutdanningen i naturfag og MIR
    - Feltvideo synket med GPS-tracking
    - AR Sandbox i en kartlæringskontekst
  • Science Talk
  • Enriching play, problemsolving activities in ECEC and primary school
  • The weird wyrd of affordance and embodied
  • Språkutviklende naturfag i språklig heterogene klasser
  • Sakprosa i naturfag i begynneropplæringen

Publikasjoner

Book, P. (2024):
Naturfag i flerspråklige klasser – En ressursorientert modell.
Paideia, 27, s. 38-49.

Lunde, Lisa Kristina (2024):
Fifth grade science students’ modelling performance when using a particle model of matter to explain different phenomena connected to phase transitions.
Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 20(1), s. 22–43. doi: https:/doi.org/10.5617/nordina.9817.

Book, Pauline;Tandberg, Cato (2024):
Identity texts in science for multilingual students: discovering resources with social semiotics
International Journal of Science Education

Græsli, Jon Anders;Lien, Gudbrand (2024):
How can children best learn map skills? A step-by-step approach
European Early Childhood Education Research Journal

2023

Øyehaug, Anne Bergliot; Ebbesen, Kristin; Lunde, Lisa Kristina & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2023):
Læreres bruk av spørsmål før gjennomføring av et eksperiment.
Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 19(2), s. 200–215. doi: 10.5617/nordina.9818.

Kaarby, Karen Marie Eid;Tandberg, Cato (2023):
ITERS and ECERS as tools for developing quality in physical activity and science in ECEC (2023)
Journal of the European Teacher Education Network (JETEN)

Book, Pauline;Tandberg, Cato (2023):
Multilingual students creating meaning in science by using identity texts; a social semiotic view (2023)

Tandberg, Cato;Lunde, Lisa Kristina (2023):
Genetikk = 16 års aldersgrense både teoretisk og praktisk?
Biolog

Tandberg, Cato;Seehuus, Birgitte (2023)
Var det noe eller noen som ikke var organisme sa du? om arter i LK 20
Biologen