Naturfagdidaktikk (FINK)

Forskning i forskningsgruppa naturfagdidaktikk dreier seg om hvordan barn og unge lærer naturfag gjennom utforsking og bruk av språk, begreper og andre representasjoner, samt hvordan utdanningene legger til rette for og styrker opplæringen i naturfag.

Tilhørighet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde:
Oppvekst og utdanning
Bilde av en fink på en kvist i en busk

Foto: Ingunn Solbakken

Hva forsker vi på?

Forskningen handler om hvordan naturfaget kan bidra i undervisning om tverrfaglige temaer som bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap.

Fagmiljøet profilerer seg med praksisnære problemstillinger og med å supplere forskning i naturfagdidaktikk fra ulike ståsteder. Gruppa har aktive samarbeidsprosjekt med OsloMet, USN, UiO og UiT og med kollegaer i flere land, blant annet Malmö og Karlstad universitet i Sverige, Københavns Professionshøjskole i Danmark og University of Helsinki i Finland.

Mer om forskergruppen

Forskergruppas ambisjon er å styrke den nasjonale og den internasjonale profilen i naturfagdidaktikk– dels gjennom å utnytte pågående nasjonale og internasjonale samarbeidsprosjekter, dels gjennom å bruke disse til å søke nye prosjekter. Å studere barns læring av naturfag i barnehage og skole er et viktig forskningstema ikke bare i Norge, men i de aller fleste land. Gruppas forskningsprosjekter kan sees i lys av FNs bærekraftsmål 4 om utdanning av høy kvalitet. Det gjelder både nasjonalt og internasjonalt gjennom en ambisjon om å utvikle kunnskap om utdanning og utforskende naturfagundervisning som bidrar til læringsresultater for barn, unge og voksne.  Videre vil forskning på feltet kunne bidra til at flere av fremtidige borgeres deltar mer aktivt og kunnskapssøkende i debatter knyttet til helse (som for eksempel korona-situasjonen) og bærekraftig utvikling.

 

PROSJEKTER:

Linking Instruction in Science and Student Impact (LISSI) - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (uio.no)

Evaluering av fagfornyelsen i fag (EDUCATE)

BRIDGES Research Project .

Sustainable eaters

BriCCS

CriThiSE: Critical Thinking in Sustainability Education

Inclusive Science Teaching in Multilingual Classrooms - a design study. NORDFORSK. 

Spaces for multilingualism?

MASCOT