Utlysing av samarbeidsmidler

Høgskolen i Innlandet lyser ut midler til samarbeidsprosjekter mellom høgskolen og praksisstedene for sykepleie, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie i Innlandet fylke.

Om prosjektmidlene

Hensikten med støtteordningen er å fremme samarbeidet mellom praksisstedene og høgskolenes utdanninger i disse fagområdene. Et godt samarbeid vil i sin tur føre til at kvaliteten i praksisundervisningen og yrkesutøvelsen styrkes. Både høgskolen og praksisstedene må ha en rolle i samarbeidet. 

Det er to søknadskategorier:

  1. Forprosjekter med ramme på inntil kr. 10 000,-.
  2. Samarbeidsprosjekter med varighet inntil ett år med en ramme på inntil kr. 100 000,-. (For samarbeidsprosjekter innen sykepleiepraksis, vil det være snakk om det påfølgende studieår). Unntaksvis kan Samarbeidsprosjekter støttes med mer enn 100 000. Forutsetningen er da at prosjektets varighet er maksimalt tre år, og at de årlig kostnadene ikke overskrider kr. 100 000,-. Det sendes inn en årlig rapport som må godkjennes for at midler for påfølgende år skal utløses.

Forprosjekter

Søknaden skal kort beskrive tema/idé for et fremtidig samarbeidsprosjekt. Det er en forutsetning at samarbeidsparter er avklart. Søknadene vil bli vurdert etter følgende kriterier:

  • Forprosjektet skal vise at tema/idé har potensial for å utvikle samarbeidsprosjekter som tilfredsstiller kriteriene for disse (se under).

«Søknadskjema om samarbeidsmidler» skal benyttes (kun side 2, samt underskrifter på siste side). Se lenke til søknadsskjemaet.

Samarbeidsprosjekter

Søknaden skal utarbeides i samarbeid mellom praksisstedet/praksisstedene og høgskolen. Kriteriene er som følger:

  • Prosjektet skal styrke samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv.
  • Prosjektet må være et fellesprosjekt mellom høgskole og minst ett praksissted. Hver samarbeidspart forplikter seg til å bidra med en ansvarlig fra hver samarbeidspart hvorav en er hovedansvarlig prosjektleder.
  • Prosjektet bør ha relevans og nytteverdi for andre institusjoner/praksismiljø/studiemiljø.
  • Prosjektet skal involvere studenter.
  • Prosjektet må være i tråd med nasjonale føringer når det gjelder samarbeid mellom utdanningene og praksisfeltet*

Innenfor rammen av kriteriene kan det tenkes et mangfold av prosjekter det kan søkes støtte til. Som eksempler kan nevnes prosjekter som sikter mot å styrke tverrprofesjonelt samarbeid, praksisveiledningen, og/eller sikre kunnskapsbasert praksis.

Aktuelle tema kan være (ikke uttømmende):

  1. Videreutvikle og tilpasse modeller og metoder for studenters læring i praksis.
  2. Tverrprofesjonell samarbeidslæring.
  3. Bruk av digitale læringsressurser for veiledning og vurdering av studenter i praksis.
  4. Studentprosjekter med fokus på innovasjon, samskaping og/eller velferdsteknologi.
  5. Kompetanseutvikling tilknyttet legemiddelhåndtering.
  6. Innenfor helsefag vil simulering vil bli prioritert.

Det kan søkes om midler til møter, reiser, materiell og lignende, samt noe lønnsmidler til prosjektassistanse (f.eks. transkribering/vit.ass.) Det kan søkes midler til frikjøp for ansatte ved praksissteder for sykepleiere. For øvrig forutsettes det at samarbeidspartnere bidrar med egenfinansiering av lønn.

Prosjektet kan få tildelt en veileder med førstekompetanse fra høgskolen dersom det ikke er deltakere med førstekompetanse involvert i prosjektet. Ved tildeling av forprosjektmidler, kan det tilbys veiledning i arbeidet med å utvikle prosjektsøknaden.

Prosjektleders ansvar - rapportering

Innvilgede prosjektmidler vil, etter avtale, enten bli overført og administrert ved praksisstedet eller administrert ved høgskolen. Prosjektleder vil være ansvarlig for økonomistyringen.

Prosjektleder vil også være ansvarlig for å rapportere om resultatene av prosjektet og sørge for at resultatene blir formidlet til relevante fagmiljøer. Rapportene blir publisert på Samarbeidsmidlenes nettside.

Krav til rapporten:

  • Presentasjon av prosjektet
  • Presentasjon av formål og bakgrunn for prosjektet
  • Beskrivelse av gjennomføring av prosjektet (hvordan stoff/data har blitt hentet inn etc.)
  • Presentasjon av resultater fra prosjektet
  • Vurdering av resultatet i forhold til intensjonene.
  • Implikasjoner: for eksempel praktiske konsekvenser, hva bør det forskes på framover etc.)
  • Konklusjon: Oppsummering og eventuelt kommentarer til eventuelle begrensninger (sterke og svake sider) ved prosjektet
  • Eventuell litteraturliste

*Stortingsmelding 13 (2011-2012) «Utdanning for velferd. Samspill i praksis»
Stortingsmelding 10 (2012-2013) «God kvalitet – trygge tjenester. Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten»
Omsorg 2020. Regjeringens plan for omsorgsfeltet 2015-2020’
Meld. St. 26 (2014-2015) «Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet»
Meld. St. 47 (2008-2009) «Samhandlingsreformen – rett behandling, på rett sted, til rett tid»

Meld. St. 14 (2022–2023) “Utsyn over kompetansebehovet i Norge»

Meld. St. 5 (2022–2023) “Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2023–2032»

NOU 2023: 4 “Tid for handling — Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste»

NOU 2023: 7 “Trygg barndom, sikker fremtid – Gjennomgang av rettssikkerheten for barn og foreldre i barnevernet»

Søknader sendes til:

Søknadsfrister og søknadsbehandling

Det kan søkes om både forprosjektmidler og samarbeidsmidler to ganger i året: 1. april og 1. oktober.

Svar på søknadene vil foreligge innen 1,5 måned etter søknadsfristene.

Krav til søknaden

Søknadskjema om samarbeidsmidler skal benyttes. I skjemaet er kravene til søknaden detaljert beskrevet. Ferdig utfylt søknadsskjema er å betrakte som en prosjektplan. Last ned søknadsskjemaet.

Kontaktpersoner