English version of this page

Arkiv, materialitet og nordisk litteratur

Forskergruppa Nordisk litteratur ved HINN inviterer til en konferanse om arkiv, materialitet og nordisk litteratur 27.–28. september 2023.

Rolf Jacobsens arbeidsværelse

Rolf Jacobsens arbeidsværelse.

Foto: Anno Domkirkeodden

Velkommen til konferanse! Konferansen er åpen for alle interesserte. Se under for program.

Om konferansen

De siste tiårene har vi sett to «vendinger» i humaniora som synes både sammenvevde og vedvarende, nemlig interessen for det materielle og for arkivet. Vi inviterer til en konferanse der arkivet og det materielle danner innfallsvinkler for utforsking av nordisk litteratur. Vi er interessert i litteraturbegrepet generelt, men særlig hvordan nordiske tekster kan ses i lys av, eller som en del av, arkivet og materialiteten. Forfattere i de nordiske landene har etterlatt seg brev-, bok-, kart- og fotosamlinger, men også gjenstander, bygninger og eiendommer. Noen samlinger er katalogisert, digitalisert, blitt museer, og er gjenstand for forskning og debatt. Andre er glemt, eller har bare aldri blitt utforsket eller systematisert. Hvilke sammenhenger finnes mellom disse uensartede samlingene og utforskingen av litteratur?

Konferansens siktemål er å bringe arkivet, det materielle og/eller en kombinasjon av disse inn i tolkninger av nordiske tekster. Vi ønsker også velkommen teoretiske og metodiske bidrag til hvordan arkivet og det materielle kan bringe litteraturforskningen videre. Hvilke muligheter og begrensinger danner arkivet for forskningen på litteratur? Hva er det materielle ved tekster og hvordan kan begreper om det materielle bidra til forståelsen av tekster? Hva er «arkiv» i litteraturfaglig sammenheng: Er arkiver samlinger av dokumenter, tekster eller gjenstander, eller alt på en gang? Hvilke kvaliteter har digitale arkiv som de materielle ikke har, og vice versa? Hvilke litteraturdidaktiske muligheter ligger i arkivet?

Last ned utskriftsvennlig program.

På grunn av plasshensyn i Skappels gate 2 er omvisningen i Rolf Jacobsens hjem forbeholdt deltakere med innlegg på konferansen. Resten av konferansen er åpen for alle.

Last ned sammendrag av innleggene på konferansen.

Hovedforedrag

Christian Benne (Foto: Københavns Universitet)

Christian Benne, professor i europeisk litteratur og intellektuell historie ved Universitetet i København, vil holde konferansens hovedforedrag. Benne har en omfattende forskning på moderne litterære arkiv. Han har undersøkt deres idéhistoriske forutsetninger, og utforsket begreper som samling, gjenstand og materialitet med et kunstfilosofisk utgangspunkt. Benne er aktuell blant annet med «Ingen indfald bør gå tabt». Det moderne arkiv og den litterære selvrefleksion» i Rasmussen & Kromann (red.) Danske forfatterarkiver (2021).

Praktisk informasjon

Studiested Hamar ligger i Hamar sentrum, 1 time og 16 minutter med tog fra Oslo og 50 minutter fra Oslo Lufthavn. Tog kjører hver time.

Ingen konferanseavgift.

Spørsmål kan rettes til arrangørene:

Bilde av Kamilla Aslaksen
    Førsteamanuensis