Lillehammer Lifelong Learning ICDE Conference er i gang

Konferansen setter livslang læring i et bredt perspektiv på dagsordenen.

Konferansen Lillehammer Lifelong Learning samler flere enn 400 deltagere fra over 30 land.

Foto: Lars Teppan Johansen / HINN

Konferansen Lillehammer Lifelong Learning for Lifelong Employability er en møteplass mellom utdanning, næringsliv og offentlig sektor, hvor HINN er vertskap.

Konferansen over tre dager samler flere enn 400 deltakere fra over 30 land, og dekker et bredt spekter av temaer, sentrale problemstillinger, trender og gode eksempler fra arbeidslivet om livslang læring. FNs mål for bærekraftig utvikling, spesielt nr. 4: «Sikre inkluderende og rettferdig kvalitetsutdanning for alle og fremme livslang læring» er en grunnpilar for konferansen.

Prorektor utdanning Stine Grønvold åpnet konferansen.
Prorektor utdanning Stine Grønvold åpnet konferansen. (Foto: Lars Teppan Johansen/HINN)

Stine Grønvold, prodekan utdanning ved Høgskolen i Innlandet åpnet konferansen: – Høgskolen i Innlandet har en lang historie med å tilby fleksibel utdanning. I vår komplekse verden er det viktig at vi sikrer at alle stemmer blir hørt, at alle mennesker har mulighet til å bli utdannet og at vi alle kan ta en ledene rolle i vårt liv. Vi trenger alle å være lærende.

Mette Villand, leder for Senter for livslang læring og leder for konferansen vektla i sin introduksjon til konferansen at: Livslang læring fører til et skifte i måten å tenke på som vil endre arbeidsmåten og måten vi utdanner og lærer på. Konferansen bidrar til å diskutere temaer, foreslå løsninger og bringe fram viktige problemstillinger.  Vi vil skape en fysisk møteplass i Lillehammer for dette viktige arbeidet.

Blant sentrale internasjonale og nasjonale innledere, kan nevnes; Norman Jackson (University of Surrey), Asha Kanwar (CEO Commonwealth of Learning), David Atchoarena (UNESCO), Guy Standing (University of London), Petter Brandtzæg (UiO/SINTEF Digital), Sveinung Skule (HK-dir), Pedro Moreno da Fonseca (ILO International Labour Organization), Silvija Seres, Stefania Giannini (UNESCO) og over 100 bidrag i over 30 parallelle sesjoner.

En sammenstilling fra innledere og deltakere i «The Message from Lillehammer – Lillehammer Lifelong Learning Road Map for Lifelong Employability 2023» vil bli et synlig resultat fra konferansen som distribueres til myndigheter og UH-sektoren.

Neil Fassina og Kathinka Blichfeldt presenterer the Road map og ber konferansedeltagerne delta i utviklingen av den. (Foto: Lars Teppan Johansen/HINN)

Konferansen arrangeres i samarbeid med ICDE og har en rekke partnere og sponsorer. Neste konferanse finner sted igjen på Lillehammer i 2027.

Se høydepunkter fra dag 1:

Highlights day 1.mp4 from Senter for livslang læring on Vimeo.

Relatert

Bilde av Mette Villand