Public defences and dissertations
A list of dissertations can be found in Brage, the institutional archive of INN University. In Brage, you may also download complete versions of the dissertations.
Dissertations from 2024
31.05.2024
Koranen «her inne» og «der ute». En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell opplæring. by Synnøve Markeng
25.05.2024
Inclusion in parent-teacher relationships. A sociolinguistic approach to language and media practices in multilingual contexts. by Hilde Thyness
28.02.2024
Forced migration and English capital. A critical sociolinguistic analysis of English among Congolese refugees in Norway by Ida Syvertsen
19.01.2024
Norwegian high school encounters migrant families: A case study of parental involvement in three schools. by Julia Melnikova
Dissertations from 2023
12.12.2023
«Samordning for læring»? – En studie av Fylkesmannens samordningsrolle i Kultur for læring. av Anne Cathrine Holth
05.12.2023
Tid, berøring og inderlighet. Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder. av Beate Kristin Leirpoll
04.12.2023
How Corpora Can Be Useful in English Language Teaching in Norwegian Schools. av Barry Patrick Kavanagh
02.10.2023
Barnelitteratur i norsk barnehagelærarutdanning. Ein studie av korleis barnelitteratur blir forstått i styringsdokument, gjennom studentperspektiv og i oppførte pensumlister for utdanninga. av Therese Garshol Syversen
25.05.2023
Tradert visdom og tid som renner ut. - En undersøkelse ved sangskoler med barn og folkemusikere nord i Bangladesh. av Maria Jordet
23.01.2023
Profesjonelle læringsfellesskap i skolen. En mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning? av Mette Marit Forsmo Jenssen
Dissertations from 2022
29.11.2022
Organisatoriske kjennetegn ved kommuner i rurale regioner med gode skoleresultater over tid av Hilde Forfang
07.10.2022
Deltakelse i naturfag i språklig heterogene klasser. En studie av fem flerspråklige mellomtrinnselevers involvering i naturfaglige representasjoner av Pauline Book
28.09.2022
Konseptualiseringer av profesjonalitet. En Deleuze-inspirert utforsking av barnehagelæreres profesjonalitet og det barokke av Agnes Westgaard Bjelkerud
03.05.2022
Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag av Astrid Granly
20.04.2022
Förskollärare kan delta i musikaliskt lekande, men avstår. En kvalitativ studie om musikalisk emancipation av Mona E. Persson Aronson
11.03.2022
Kulturskolelæreryrket i bevegelse – en framvekst av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen av Gry Sagmo Aglen
24.02.2022
Cyborg Talentification. YouTube as a Hotspot for Child Pop Stars, their Fans, and Critics av Friederike Merkelbach
Dissertations from 2021
3.12.2021
Teacher autonomy and teacher agency in an accountability context: a comparative study in Norway and Brazil av Ana Lucia Lennert da Silva
25.11.2021
Teaching and Learning English through Corpus-based Approaches in Norwegian Secondary Schools: Identifying Obstacles and a Way Forward av Petter Hagen Karlsen
28.10.2021
Young children’s grounding of mathematical thinking in sensory-motor experiences av Morten Bjørnebye
03.05.2021
Språkhjelpere, investering og sosial inkludering. En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæring for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn av Marianne Eek
Dissertations from 2020
04.12.2020
The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education av Lars Bjørke
11.09.2020
Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement av Jonas Yassin Iversen
26.08.2020
Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning. En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker av Tove Sommervold
27.03.2020
Fra kritt til programmering. En kritisk diskursanalyse av begrepet digitale ferdigheter i norsk utdanningspolitikk og i norsk videregående opplæring av Siri Wieberg Klausen
27.02.2020
Nyere, norske biografier for barn og unge. En studie av biografisjangeren og barn og unges møter med tre biografier av Inger-Kristin Larsen Vie
21.02.2020
Vilkår for læring for elevar på 1.-4 steg med vedtak om spesialundervisning av Anne Randi F. Festøy
Dissertations from 2019
19.12.2019
Physical education and mental health: A study of Norwegian 15-year-olds av Linda Røset
24.10.2019
English teachers’ choices and beliefs about literature in the Norwegian upper secondary classroom av Marit Elise Lyngstad
29.03.2019
Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen av Ellen Nesset Mælan
Dissertations from 2018
23.11.2018
Når vi svinger in på Macern gjør vi det på ordentlig. En studie i norsk raplyrikk av Even Igland Diesen
09.11.2018
Opprørets variasjoner. Autoritetstematikk i fire dikt av Henrik Wergeland av Elin Stengrundet
24.10.2018
Utsatte grupper og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring av Gro Løken
27.09.2018
Motivating and Engaging Readers. A study of pre-adolescent Namibian primary school readers av Emmarentia Kirchner
25.09.2018
Kryssende musikkopplevelser. En undersøkelse av samspill i en interkulturell musikkpraksis av Camilla Kvaal
27.04.2018
Kjønnsforskjeller i sosiale og skolefaglige prestasjoner av Ann Margareth Gustavsen
Dissertations from 2017
10.05.2017
Folkelige og distingverte fellesskap. Gentrifisering av countrykultur i Norge – en festivalstudie av Stian Vestby
Dissertations from 2016
22.11.2016
08.11.2016
«Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal». En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster av Irene Trønnes Strøm
Published articles that are, or will be, included in PROFF dissertations (2020-2023)
Articles from 2023
Jordet, M., Gullestad, S. E. & Haavind, H. (2023). When singing strengthens the capacity to aspire: girls’reflexivity in rural Bangladesh. Journal of Critical Realism, 22(1), 7–26. https://doi.org/10.1080/14767430.2022.2095110
Markeng, S. (2023). Arbeid med religiøse skrifter i mangfoldige klasserom. En undersøkelse av religionsdidaktiske innføringsbøker. Prismet, 74(1-2), 5-19. https://doi.org/10.5617/pri.10360
Melnikova, J. (2023). Migrant parents’ contributions to students’ negotiations of their educational futures: A case study at a Norwegian high school. International Journal about Parents in Education, 13. https://doi.org/10.54195/ijpe.16414
Pirrie, A. & Manum, K. (2023). Educating (for) the blossomest of blossoms: Finitude and the temporal arc of the counterfactual, Educational Philosophy and Theory, 55(7), 855–865, https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2159374
Skjelstad, E., & Ellefsen, L. W. (2023). Challenging Stereotypes? Norwegian Music Teachers’ Repertoires on Gender Roles and Gender-Expansiveness. Journal of Research in Music Education. https://doi.org/10.1177/00224294231175859
Thyness, H. & Lexander, K. V. (2023). Indexing the ‘included’ migrant? Social categorization and interpersonal digital interaction between labor migrants, teachers and employers in Norway. Language and Communication, 88, 27-40. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2022.10.003
Thyness, H. (2023) Teachers’ construction of their roles and responsibilities for inclusive language practices with multilingual parents - a case from Norway. Language and Education. https://doi.org/10.1080/09500782.2023.2221251
Articles from 2022
Book, P. (2022). To flerspråklige elevers utøvelse av aktørskap i fagsamtaler i naturfag. Acta Didactica Norden, 16(3). https://doi.org/10.5617/adno.9564
Book. P. (2022). Kreativ bearbeiding av en modell gjennom transformasjon og narrativ skriving på mellomtrinnet. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa), 18(2), 147-161. https://doi.org/10.5617/nordina.8948
Gjerskaug, M. M. R. (2022). Digital lesing som kjønnet ferdighet – om betydningen av kjønn og sosial klasse i kortrapportene om PISA 2009 og ePIRLS 2016. Tidsskrift for kjønnsforskning, 46(3-4), 166-179. https://doi.org/10.18261/tfk.46.3.5
Jenssen, M. M. F., & Nordahl, T. (2022). Profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis. Acta Didactica Norden, 16(1). https://doi.org/10.5617/adno.8144
Jenssen, M. M. F., & Paulsen, J. M. (2022). Combining capacity for instructional leadership with individual core practices in the Norwegian policy context. Educational Management Administration & Leadership. https://doi.org/10.1177/17411432221084155
Jordet, M. (2022). Reclaiming songs of wisdom in rural Bangladesh: Four pillars of a unique music pedagogy. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 6(2). https://doi.org/10.7577/njcie.4943
Melnikova, J. (2022) Migrant parents at high school: Exploring new opportunities for involvement. Front. Educ. 7. htpps://doi.org/10.3389/feduc.2022.979399
Skjærstad, T. & Munden, J. H. (2022). First World War Poetry and Historical Literacy. I S. L. Kleppe og A. Sorby (Red.), Poetry and Sustainability in Education, (s. 165-184). Palgrave Macmillan.
Syvertsen, I. (2022). Syllable structures in English speech produced by multilingual speakers with histories of mobility. I M. Monsen & G. B. Steien (Red.), Language Learning and Forced Migration, (s. 101-121). Multilingual Matters.
Articles from 2021
Aglen, G. S. (2021). Praksissamtalen i kulturskolelærerutdanninger. En arena for utvikling av studenters profesjonsforståelse. Nordic Research in Music Education, 2(1), 134-160. https://doi.org/10.23865/nrme.v2.3020
Book, P. & Kulbrandstad, L. I. (2021) Fra lytting til skriving i naturfag. Utforsking av en litterasitetsaktivitet i flerspråklige klasser på mellomtrinnet. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 15 (1), 69-88. https://doi.org./10.23865/up.v15.2514
Bjørke. L., Standal, Ø. F., Moen, K. M. (2021). ‘While we may lead a horse to water we cannot make him drink’: three physical education teachers’ professional growth through and beyond a prolonged participatory action research project. Sport, Education and Society, 26(8), 889-902. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1799781
da Silva, A. L. L. (2021). Comparing teacher autonomy in different models of educational governance. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 8(2), 103-118. https://doi.org/10.1080/20020317.2021.1965372
Forfang, H., & Paulsen, J. M. (2021). Linking school leaders’ core practices to organizational school climate and student achievements in Norwegian high-performing and low-performing rural schools. Educational Management Administration & Leadership. https://doi.org/10.1177/17411432211064424
Forfang, H. (2021). Relationships and interactions between school owners and school principals: A case study of a Norwegian school district programme. Educational Management Administration & Leadership, 49(6), 904–920. https://doi.org/10.1177/1741143220919766
Herberger. T. & Aschim, A. (2021). Jødisk mangfold i norske KRLE-lærebøker? Prismet, 72(1), 5-21. https://doi.org/10.5617/pri.8725
Herberger, T. (2021). Ancient/Medieveal times. Jews and Judaism. I A. Goldberger & G. Beemyn (Eds), The SAGE Encyclopedia of Trans Studies, (p. 34-37). Sage. https://www.doi.org/10.4135/9781544393858.n10
Karlsen, P. H. (2021). Educational Roles in Corpus-Based Education: From Shift to Diversification. Nordic Journal of Language Teaching and Learning 9(1), 1-12. https://doi.org/10.46364/njltl.v9i1.833
Kavanagh, B. P. (2021). Bridging the gap from the other side. How corpora are used by Engish teachers in Norwegian schools. Nordic Journal of English Studies, 20(1), 1-35. https://njes-journal.com/articles/10.35360/njes.522
Kavanagh, B. P. (2021). Norwegian in-service teachers’ perspectives on language corpora in teaching English. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL), 9(2), 90-106. https://doi.org/10.46364/njltl.v9i2.933
Syversen, T. G. & Skaret, A. (2021). På vei mot litteraturformidlerrollen. Barnehagelærerstudenters profesjonelle identitetskonstruksjoner. UniPed, 44(2), 117-129. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-02-04
Articles from 2020
Bjørke, L. & Moen, K. M. (2020). Cooperative learning in physical education: a study of students’ learning journey over 24 lessons. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(6), 600-612. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1761955
Bjørnebye, M. & Sigurjonsson, T. J. (2020). Young Children’s Cross-Domain Mapping of Numerosity in Path Navigation. I M. Carlsen, I. Erfjord & P. S. Hundeland (Red.), Mathematics education in the early years. Results from the POEM4 conference, 2018, (s. 109-126). Springer Nature.
da Silva, A. L. L., & Mølstad, C. E. (2020). Teacher autonomy and teacher agency: A comparative study in Brazilian and Norwegian lower-secondary education. Curriculum Journal, 31(1), 115-131. https://doi.org/10.1002/curj.3
da Silva, A. L. L. & Parish, K. (2020). National curriculum policy in Norway and Brazil. Translations of the global accountability logic. Nordic Journal of Comparative and International Education 4(2), 64-83. https://doi.org/10.7577/njcie.3721
Iversen, J. Y. (2020). Pre-service teachers’ narratives about their lived experience of language. Journal of Multilingual and Multicultural Development. https://doi.org/10.1080/01434632.2020.1735400
Jenssen, M. M. (2020). Profesjonelle læringsfellesskap og pedagogisk skoleledelse. I K. Smith (Red.), Validity and Value of Teacher Education Research, (s. 131-154). Fagbokforlaget.
Jordet, M. & Gullestad, S. E. (2020). Egen stemme - En studie av å synge som individuasjon. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 57(9), 646-656. https://doi.org/10.52734/4UZ6jJw5
Karlsen, P. H. & Monsen, M. (2020). Corpus Literacy and Applications in Norwegian Upper Secondary Schools: Teacher and Learner Perspectives. Nordic Journal of English Studies: NJES, 19(1), 118-148. https://doi.org/10.35360/njes.500
Manum, K. M. (2020). Musikk som kontrafaktisk meningsskaping. I Ø. Varkøy & H. Holm (Red.), Musikkfilosofiske tekster. Tanker om musikk – og språk, tolkning, erfaring, tid, klang, stillhet m.m. (s. 111-131). Cappelen Damm Akademisk.
Syversen, T. G. & Alstad, G. T. (2020). Forståelser av og begrunnelser for barnelitteratur. En studie av litteraturdidaktikkens identiteter i rammeplaner for barnehage og barnehagelærerutdanning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(2), 62-81. https://doi.org/10.23865/up.v14.2254