Norwegian version of this page

Public defences, dissertations and articles

As of June 2024, 39 candidates have publicly defended their theses under the auspices of the Teaching and Teacher Education (PROFF) ph.d. programme. Of these, 17 are monographs, while 22 are collections of articles.

Public defences and dissertations

A list of dissertations can be found in Brage, the institutional archive of INN University. In Brage, you may also download complete versions of the dissertations.

Dissertations from 2024

31.05.2024

Koranen «her inne» og «der ute». En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell opplæring. by Synnøve Markeng

25.05.2024

Inclusion in parent-teacher relationships. A sociolinguistic approach to language and media practices in multilingual contexts. by Hilde Thyness

28.02.2024

Forced migration and English capital. A critical sociolinguistic analysis of English among Congolese refugees in Norway by Ida Syvertsen

19.01.2024

Norwegian high school encounters migrant families: A case study of parental involvement in three schools. by Julia Melnikova

Dissertations from 2023

12.12.2023

«Samordning for læring»? – En studie av Fylkesmannens samordningsrolle i Kultur for læring. av Anne Cathrine Holth

05.12.2023

Tid, berøring og inderlighet. Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder. av Beate Kristin Leirpoll

04.12.2023

How Corpora Can Be Useful in English Language Teaching in Norwegian Schools. av Barry Patrick Kavanagh

02.10.2023

Barnelitteratur i norsk barnehagelærarutdanning. Ein studie av korleis barnelitteratur blir forstått i styringsdokument, gjennom studentperspektiv og i oppførte pensumlister for utdanninga. av Therese Garshol Syversen

25.05.2023

Tradert visdom og tid som renner ut. - En undersøkelse ved sangskoler med barn og folkemusikere nord i Bangladesh. av Maria Jordet

23.01.2023

Profesjonelle læringsfellesskap i skolen. En mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning? av Mette Marit Forsmo Jenssen

Dissertations from 2022

29.11.2022

Organisatoriske kjennetegn ved kommuner i rurale regioner med gode skoleresultater over tid av Hilde Forfang

07.10.2022

Deltakelse i naturfag i språklig heterogene klasser. En studie av fem flerspråklige mellomtrinnselevers involvering i naturfaglige representasjoner av Pauline Book  

28.09.2022   

Konseptualiseringer av profesjonalitet. En Deleuze-inspirert utforsking av barnehagelæreres profesjonalitet og det barokke av Agnes Westgaard Bjelkerud

03.05.2022

Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag av Astrid Granly

20.04.2022

Förskollärare kan delta i musikaliskt lekande, men avstår. En kvalitativ studie om musikalisk emancipation av Mona E. Persson Aronson

11.03.2022

Kulturskolelæreryrket i bevegelse – en framvekst av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen av Gry Sagmo Aglen

24.02.2022

Cyborg Talentification. YouTube as a Hotspot for Child Pop Stars, their Fans, and Critics av Friederike Merkelbach

Dissertations from 2021

3.12.2021

Teacher autonomy and teacher agency in an accountability context: a comparative study in Norway and Brazil av Ana Lucia Lennert da Silva

25.11.2021

Teaching and Learning English through Corpus-based Approaches in Norwegian Secondary Schools: Identifying Obstacles and a Way Forward av Petter Hagen Karlsen

28.10.2021

Young children’s grounding of mathematical thinking in sensory-motor experiences av Morten Bjørnebye

03.05.2021

Språkhjelpere, investering og sosial inkludering. En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæring for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn av Marianne Eek

Dissertations from 2020

04.12.2020

The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education av Lars Bjørke

11.09.2020

Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement av Jonas Yassin Iversen

26.08.2020

Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning. En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker av Tove Sommervold

27.03.2020

Fra kritt til programmering. En kritisk diskursanalyse av begrepet digitale ferdigheter i norsk utdanningspolitikk og i norsk videregående opplæring av Siri Wieberg Klausen

27.02.2020

Nyere, norske biografier for barn og unge. En studie av biografisjangeren og barn og unges møter med tre biografier av Inger-Kristin Larsen Vie

21.02.2020

Vilkår for læring for elevar på 1.-4 steg med vedtak om spesialundervisning   av Anne Randi F. Festøy

Dissertations from 2019

19.12.2019

Physical education and mental health: A study of Norwegian 15-year-olds av Linda Røset

24.10.2019

English teachers’ choices and beliefs about literature in the Norwegian upper secondary classroom av Marit Elise Lyngstad

29.03.2019

Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen av Ellen Nesset Mælan

Dissertations from 2018

23.11.2018

Når vi svinger in på Macern gjør vi det på ordentlig. En studie i norsk raplyrikk av Even Igland Diesen

09.11.2018

Opprørets variasjoner. Autoritetstematikk i fire dikt av Henrik Wergeland av Elin Stengrundet

24.10.2018

Utsatte grupper og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring av Gro Løken

27.09.2018

Motivating and Engaging Readers. A study of pre-adolescent Namibian primary school readers av Emmarentia Kirchner

25.09.2018

Kryssende musikkopplevelser. En undersøkelse av samspill i en interkulturell musikkpraksis av Camilla Kvaal

27.04.2018

Kjønnsforskjeller i sosiale og skolefaglige prestasjoner av Ann Margareth Gustavsen

Dissertations from 2017

10.05.2017

Folkelige og distingverte fellesskap. Gentrifisering av countrykultur i Norge – en festivalstudie av Stian Vestby 

Dissertations from 2016

22.11.2016

The professional development of English language teachers: Investigating the impact and design of a national in-service EFL teacher education course av James Coburn

08.11.2016

«Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal». En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster av Irene Trønnes Strøm

Published articles that are, or will be, included in PROFF dissertations (2020-2023)

Articles from 2023

Jordet, M., Gullestad, S. E. & Haavind, H. (2023). When singing strengthens the capacity to aspire: girls’reflexivity in rural Bangladesh. Journal of Critical Realism, 22(1), 7–26. https://doi.org/10.1080/14767430.2022.2095110

Markeng, S. (2023). Arbeid med religiøse skrifter i mangfoldige klasserom. En undersøkelse av religions­didaktiske innføringsbøker. Prismet, 74(1-2), 5-19. https://doi.org/10.5617/pri.10360

Melnikova, J. (2023). Migrant parents’ contributions to students’ negotiations of their educational futures: A case study at a Norwegian high school. International Journal about Parents in Education, 13. https://doi.org/10.54195/ijpe.16414

Pirrie, A. & Manum, K. (2023). Educating (for) the blossomest of blossoms: Finitude and the temporal arc of the counterfactual, Educational Philosophy and Theory, 55(7), 855–865, https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2159374 

Skjelstad, E., & Ellefsen, L. W. (2023). Challenging Stereotypes? Norwegian Music Teachers’ Repertoires on Gender Roles and Gender-Expansiveness. Journal of Research in Music Education. https://doi.org/10.1177/00224294231175859

Thyness, H. & Lexander, K. V. (2023). Indexing the ‘included’ migrant? Social categorization and interpersonal digital interaction between labor migrants, teachers and employers in Norway. Language and Communication, 88, 27-40. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2022.10.003

Thyness, H. (2023) Teachers’ construction of their roles and responsibilities for inclusive language practices with multilingual parents - a case from Norway. Language and Education. https://doi.org/10.1080/09500782.2023.2221251

Articles from 2022

Book, P. (2022). To flerspråklige elevers utøvelse av aktørskap i fagsamtaler i naturfag. Acta Didactica Norden, 16(3). https://doi.org/10.5617/adno.9564

Book. P. (2022). Kreativ bearbeiding av en modell gjennom transformasjon og narrativ skriving på mellomtrinnet. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa), 18(2), 147-161. https://doi.org/10.5617/nordina.8948

Gjerskaug, M. M. R. (2022). Digital lesing som kjønnet ferdighet – om betydningen av kjønn og sosial klasse i kortrapportene om PISA 2009 og ePIRLS 2016. Tidsskrift for kjønnsforskning, 46(3-4), 166-179. https://doi.org/10.18261/tfk.46.3.5

Jenssen, M. M. F., & Nordahl, T. (2022). Profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis. Acta Didactica Norden16(1). https://doi.org/10.5617/adno.8144

Jenssen, M. M. F., & Paulsen, J. M. (2022). Combining capacity for instructional leadership with individual core practices in the Norwegian policy context. Educational Management Administration & Leadership. https://doi.org/10.1177/17411432221084155

Jordet, M. (2022). Reclaiming songs of wisdom in rural Bangladesh: Four pillars of a unique music pedagogy. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)6(2). https://doi.org/10.7577/njcie.4943

Melnikova, J. (2022) Migrant parents at high school: Exploring new opportunities for involvement. Front. Educ. 7.  htpps://doi.org/10.3389/feduc.2022.979399

Skjærstad, T. & Munden, J. H. (2022). First World War Poetry and Historical Literacy. I S. L. Kleppe og A. Sorby (Red.), Poetry and Sustainability in Education, (s. 165-184). Palgrave Macmillan.

Syvertsen, I. (2022). Syllable structures in English speech produced by multilingual speakers with histories of mobility. I M. Monsen & G. B. Steien (Red.), Language Learning and Forced Migration, (s. 101-121). Multilingual Matters.

Articles from 2021

Aglen, G. S. (2021). Praksissamtalen i kulturskolelærerutdanninger. En arena for utvikling av studenters profesjonsforståelse. Nordic Research in Music Education, 2(1), 134-160. https://doi.org/10.23865/nrme.v2.3020

Book, P. & Kulbrandstad, L. I. (2021) Fra lytting til skriving i naturfag. Utforsking av en litterasitetsaktivitet i flerspråklige klasser på mellomtrinnet. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 15 (1), 69-88. https://doi.org./10.23865/up.v15.2514

Bjørke. L., Standal, Ø. F., Moen, K. M. (2021). ‘While we may lead a horse to water we cannot make him drink’: three physical education teachers’ professional growth through and beyond a prolonged participatory action research project. Sport, Education and Society, 26(8), 889-902.  https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1799781

da Silva, A. L. L. (2021). Comparing teacher autonomy in different models of educational governance. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 8(2), 103-118. https://doi.org/10.1080/20020317.2021.1965372

Forfang, H., & Paulsen, J. M. (2021). Linking school leaders’ core practices to organizational school climate and student achievements in Norwegian high-performing and low-performing rural schools. Educational Management Administration & Leadership. https://doi.org/10.1177/17411432211064424

Forfang, H. (2021). Relationships and interactions between school owners and school principals: A case study of a Norwegian school district programme. Educational Management Administration & Leadership, 49(6), 904–920. https://doi.org/10.1177/1741143220919766

Herberger. T. & Aschim, A. (2021). Jødisk mangfold i norske KRLE-lærebøker? Prismet, 72(1), 5-21. https://doi.org/10.5617/pri.8725

Herberger, T. (2021). Ancient/Medieveal times. Jews and Judaism. I A. Goldberger & G. Beemyn (Eds), The SAGE Encyclopedia of Trans Studies, (p. 34-37). Sage. https://www.doi.org/10.4135/9781544393858.n10

Karlsen, P. H. (2021). Educational Roles in Corpus-Based Education: From Shift to Diversification. Nordic Journal of Language Teaching and Learning 9(1), 1-12. https://doi.org/10.46364/njltl.v9i1.833

Kavanagh, B. P. (2021). Bridging the gap from the other side. How corpora are used by Engish teachers in Norwegian schools. Nordic Journal of English Studies, 20(1), 1-35. https://njes-journal.com/articles/10.35360/njes.522

Kavanagh, B. P. (2021). Norwegian in-service teachers’ perspectives on language corpora in teaching English. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL), 9(2), 90-106. https://doi.org/10.46364/njltl.v9i2.933

Syversen, T. G. & Skaret, A. (2021). På vei mot litteraturformidlerrollen. Barnehagelærerstudenters profesjonelle identitetskonstruksjoner. UniPed, 44(2), 117-129. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-02-04

Articles from 2020

Bjørke, L. & Moen, K. M. (2020). Cooperative learning in physical education: a study of students’ learning journey over 24 lessons. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(6), 600-612. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1761955

Bjørnebye, M. & Sigurjonsson, T. J. (2020). Young Children’s Cross-Domain Mapping of Numerosity in Path Navigation. I M. Carlsen, I. Erfjord & P. S. Hundeland (Red.), Mathematics education in the early years. Results from the POEM4 conference, 2018, (s. 109-126). Springer Nature.

da Silva, A. L. L., & Mølstad, C. E. (2020). Teacher autonomy and teacher agency: A comparative study in Brazilian and Norwegian lower-secondary education. Curriculum Journal31(1), 115-131. https://doi.org/10.1002/curj.3

da Silva, A. L. L. & Parish, K. (2020). National curriculum policy in Norway and Brazil. Translations of the global accountability logic. Nordic Journal of Comparative and International Education 4(2), 64-83. https://doi.org/10.7577/njcie.3721

Iversen, J. Y. (2020). Pre-service teachers’ narratives about their lived experience of language. Journal of Multilingual and Multicultural Development. https://doi.org/10.1080/01434632.2020.1735400

Jenssen, M. M. (2020). Profesjonelle læringsfellesskap og pedagogisk skoleledelse. I K. Smith (Red.), Validity and Value of Teacher Education Research, (s. 131-154). Fagbokforlaget.

Jordet, M. & Gullestad, S. E. (2020). Egen stemme - En studie av å synge som individuasjon. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 57(9), 646-656. https://doi.org/10.52734/4UZ6jJw5

Karlsen, P. H. & Monsen, M. (2020). Corpus Literacy and Applications in Norwegian Upper Secondary Schools: Teacher and Learner Perspectives. Nordic Journal of English Studies: NJES, 19(1), 118-148. https://doi.org/10.35360/njes.500

Manum, K. M. (2020). Musikk som kontrafaktisk meningsskaping. I Ø. Varkøy & H. Holm (Red.), Musikkfilosofiske tekster. Tanker om musikk – og språk, tolkning, erfaring, tid, klang, stillhet m.m. (s. 111-131). Cappelen Damm Akademisk.

Syversen, T. G. & Alstad, G. T. (2020). Forståelser av og begrunnelser for barnelitteratur. En studie av litteraturdidaktikkens identiteter i rammeplaner for barnehage og barnehagelærerutdanning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(2), 62-81. https://doi.org/10.23865/up.v14.2254

Published Jan. 5, 2023 3:40 PM - Last modified June 7, 2024 4:19 PM