English version of this page
Anja Maria Pesch

Anja Maria Pesch

Førsteamanuensis

E-post
anja.pesch@inn.no
Telefonnummer
+47 62 43 02 78

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene
Studiested Hamar, Rom 2P209

Kort om

Undervisning
Jeg er førsteamanuensis i pedagogikk og er tilknytta Barnehagelærerutdanninga og Master i tilpasset opplæring. Jeg underviser blant annet på følgende emner:

Jeg har videre jobbet i ulike prosjekter i regi av Rekomp - Regional kompetanseheving for barnehagen. 

Forskning
Mine forskningsinteresser er flerspråklighet i tidlig barndom, barnehagens arbeid med flerspråklige barn og familier, flerspråklige praksiser og semiotiske landskap. For tida forsker jeg i et prosjekt Multilingualism in Transitions (MultiTrans), som er ledet av UiT Norges arktiske universitet og er finansiert av NFR. Prosjektet utforsker hvordan flerspråklige individer og familier foretar språklige valg i overganger i utdanningssystemet. Jeg er medlem i forskergruppa Språkdidaktikk i flerspråklige kontekster, assosiert medlem i forskergruppa Barn, barndom og barnehagepedagogikk i det 21. århundre ved Høgskolen i Innlandet og assosiert medlem i forskergruppa Multilingual North: Diversity, Education and Revitalisation ved UiT Norges arktiske universitet.

Publikasjoner

  • Pesch, Anja Maria & Sundelin, Marit (2024). The significance of multilingual children's voices in research. Varhaiskasvatuksen Tiedelehti. ISSN 2323-7414. 13(1), s. 274–295. doi: 10.58955/jecer.130198.
  • Alstad, Gunhild Tomter & Pesch, Anja Maria (2024). Transspråking inn i barnehagekonteksten: En språkideologisk diskusjon av språknormer i pedagogiske praksiser. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 21(1), s. 6–26. doi: 10.23865/nbf.v21.378.
  • Sollid, Hilde; Hiss, Florian & Pesch, Anja Maria (2023). Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway. International Journal of Multilingualism. ISSN 1479-0718. s. 1–17. doi: 10.1080/14790718.2023.2216017. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haugseth, Bengt & Pesch, Anja Maria (2022). Noe om musikk og bevegelse - læring gjennom kroppslig uro. I Isaksen, Bjarne & Eriksen, Anne (Red.), Kunsten å være urolig. Universitetsforlaget. ISSN 9788215056012. s. 43–55.
  • Pesch, Anja Maria (2021). "They call me anneanne!" Translanguaging as theoretical and pedagogical challenge and opportunity in the kindergarten context of Norway. Acta Borealia. ISSN 0800-3831. 38(1), s. 23–42. doi: 10.1080/08003831.2021.1911200.
  • Pesch, Anja Maria (2021). Semiotic landscapes as constructions of multilingualism–a case study of two kindergartens. European Early Childhood Education Research Journal. ISSN 1350-293X. 29(3), s. 363–380. doi: 10.1080/1350293X.2021.1928725. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hiss, Florian; Pesch, Anja Maria & Sollid, Hilde (2021). Multilingual encounters in Northern Norway. Acta Borealia. ISSN 0800-3831. 38(1), s. 1–4. doi: 10.1080/08003831.2021.1911196. Fulltekst i vitenarkiv
  • Pesch, Anja Maria; Dardanou, Maria & Sollid, Hilde (2021). Kindergartens in Northern Norway as semiotic landscapes. Linguistic Landscape. ISSN 2214-9953. 7(3), s. 314–343. doi: 10.1075/ll.20025.pes. Fulltekst i vitenarkiv
  • Pesch, Anja Maria (2021). Studying families’ and teachers’ multilingual practices and ideologies in kindergartens – A nexus analytic approach. I Ødegaard, Elin Eriksen & Borgen, Jorunn Spord (Red.), Childhood Cultures in Transformation 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability . Brill|Sense. ISSN 978-90-04-44566-6. s. 229–245. doi: 10.1163/9789004445666_012. Fulltekst i vitenarkiv
  • Pesch, Anja Maria & Worum, Kirsten Sivertsen (2020). Når vi skal snakke om "Hjulene på bussen". Barns deltakelse og posisjonering i samlingsstund i lys av Bakhtin. Kunsten å samles . Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03426-3. s. 128–138.
  • Dardanou, Maria & Pesch, Anja Maria (2020). Se på min samlingsstund! Perspektiver fra Norge, Tyskland og Hellas, Kunsten å samles . Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03426-3. s. 16–27.
  • Pesch, Anja Maria (2018). Syn på flerspråklighet som diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barn. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 34(1/2), s. 158–188. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Lomeu Gomes, Rafael; Pesch, Anja Maria & Sollid, Hilde (2024). Transitions as in-between space in multilingual educational settings.
  • Bergseth, Kristin Kathinka Due & Pesch, Anja Maria (2024). Barns deltakelse i læringsfellesskapet gjennom overgangen fra barnehage til skole.
  • Tronvoll, Åse Wedø; Kampmann-Jensen, Trine; Høglind, Hanne; Pesch, Anja Maria & Mølstad, Christina Niemi (2024). Å synliggjøre samisk språk og kultur i barnehagen. Utdanningsnytt.no.
  • Bjelkerud, Agnes Westgaard; Bigum, Svein Harald; Bergseth, Kristin Kathinka Due; Gillund, Mari; Tronvoll, Åse Wedø & Stalheim, Odd Rune [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2024). Politisering av forskning kan være problematisk. Utdanningsnytt.no.
  • Krieken Laski, Alona ; Lerbak, Kari & Pesch, Anja Maria (2023). Uro som en positivt drivkraft i overgangen mellom barnehage og skole. [Internett]. https://sellpodden.no/.
  • Pesch, Anja Maria (2023). Semiotische Landschaften als Orte des Sprach-ver-handelns. Schulheft. 48, s. 64–74.
  • Giæver, Katrine; Garmann, Nina Gram; Ilje-Lien, Johanne; Tkachenko, Elena; Guttormsen, Linn Stokke & Pesch, Anja Maria [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Kompetansepakken for et flerspråklig barnehagemiljø.
  • Pesch, Anja Maria & Andersen, Camilla Eline (2023). Dekolonisering og indigenisering i norske barnehagelærerutdanninger? Spenninger og muligheter i analyser av emneplaner og pensumlitteratur.
  • Pesch, Anja Maria (2023). Bakhtins dialogiske perspektiv i barnehage, barnehagelærerutdanning og barnehageforskning.
  • Pesch, Anja Maria (2023). Views on multilingualism in transition plans from ECEC to primary school.
  • Sundelin, Marit & Pesch, Anja Maria (2023). The significance of multilingual children's voices in research.
  • Andersen, Camilla Eline & Pesch, Anja Maria (2023). Samiske perspektiver i barnehagelærerutdanningen.
  • Sollid, Hilde; Hiss, Florian & Pesch, Anja Maria (2023). Learnings from/about diversity in space and time.
  • Andersen, Camilla Eline; Bern, Linn Terese; Kampmann-Jensen, Trine & Pesch, Anja Maria (2022). Bærekraft og samiske perspektiver i barnehagelærerutdanninga.
  • Sollid, Hilde & Pesch, Anja Maria (2022). Views on Sámi language - past and present​.
  • Sollid, Hilde & Pesch, Anja Maria (2022). Investigating multilingualism in educational transitions.
  • Dardanou, Maria & Pesch, Anja Maria (2022). Kindergarten’s circle time:Perspectives from Norway, Germany and Greece.
  • Alstad, Gunhild Tomter & Pesch, Anja Maria (2022). Language ideologies in early childhood teacher education. The politics of textual and visual learning resources.
  • Pesch, Anja Maria & Sollid, Hilde (2022). Flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet.
  • Oen, Marion; Sadownik, Alicja R.; Pesch, Anja Maria; Ødegaard, Elin Eriksen & Sellevåg, Erle (2022). Flagg som misforstått mangfoldarbeid. Utdanningsnytt.no.
  • Ødegaard, Elin Eriksen; Borgen, Jorunn Spord; Oropilla, Czarecah Tuppil; Pesch, Anja Maria; Grindheim, Liv Torunn & Wergedahl, Hege [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Book Launch - Celebrating 'Childhood Cultures in Transformation - 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability'.
  • Pesch, Anja Maria & Sundelin, Marit (2020). Ethical aspects as a limitation for the students' access to kindergarten as a learning arena.
  • Pesch, Anja Maria & Sollid, Hilde (2020). Semiotic landscapes from emic and etic perspectives.
  • Sundelin, Marit & Pesch, Anja Maria (2020). Dialogiske perspektiv i arbeid med barns språkutvikling.
  • Pesch, Anja Maria & Nordli, Ingrid C. (2019). (Ute)rommet som arena for språkutvikling. Uterommets innredning og de ansattes rolle.
  • Dardanou, Maria & Pesch, Anja Maria (2019). Flerspråklighet og hvordan jobbe systematisk med språk i barnehage.
  • Kleemann, Carola Babette; Ilje-Lien, Johanne; Giæver, Katrine; Tkachenko, Elena; Bratland, Kari & Pesch, Anja Maria (2018). Is there a Place for multilingualism in norwegian preschools.
  • Kleemann, Carola Babette & Pesch, Anja Maria (2018). Kompetanse for mangfold - et nordlig perspektiv på mangfold i barnehagen.
  • Pesch, Anja Maria & Dardanou, Maria (2018). Involvement of multilingual parents in Norwegian ECEC practices.
  • Kleemann, Carola Babette & Pesch, Anja Maria (2018). Spaces and boundaries for multilingual practices in Norwegian ECEC.
  • Dardanou, Maria & Pesch, Anja Maria (2018). Multilingual children’s voices in semiotic landscapes.
  • Sollid, Hilde; Pesch, Anja Maria & Dardanou, Maria (2017). Pictures as frozen representation of dynamic practices.
  • Sollid, Hilde; Pesch, Anja Maria & Dardanou, Maria (2017). Preschools in Norway as semiotic landscapes.
  • Pesch, Anja Maria (2017). Beyond the resource perspective. Exploring teachers' views on multilingualism in an ECEC context.
  • Pesch, Anja Maria (2016). ECE teachers' and parents' language ideologies - a challenge for kindergarten-home collaboration?
  • Pesch, Anja Maria (2015). Kindergarten-home collaboration focusing on multilingual children’s language development. A discussion of kindergarten teachers’ language ideologies and their influence on collaboration with parents of multilingual children.
  • Pesch, Anja Maria (2015). Legitimizing multilingual situations in everyday activities in a Norwegian kindergarten.
  • Pesch, Anja Maria (2015). Multilingual children in kindergarten – collaboration with parents focusing on children’s language development.
  • Sundelin, Marit & Pesch, Anja Maria (2015). Å skape forståelse for flerspråklige barns språklige utfordringer i barnehagen.
  • Pesch, Anja Maria (2014). Samarbeid og involvering av foreldre i arbeidet med flerspråklige barns språkutvikling i barnehage og skole.
  • Pesch, Anja Maria (2014). Involving parents in preschool's work with language stimulation of multilingual children.
  • Pesch, Anja Maria (2014). Preschool-Home Contact and Bilingual Children's Language Development.
  • Sollid, Hilde & Pesch, Anja Maria (2017). Å skape rom for flerspråklighet. En studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige praksis med flerspråklige barn. UiT Norges arktiske universitet.
  • Nordli, Ingrid C.; Wiik, Miriam; Dardanou, Maria; Volden, Monica; Haugseth, Bengt A. & Pesch, Anja Maria [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2016). Kvalitetsutvikling av tverrfaglig emneundervisning BLU (Barnehagelærerutdanningen). UiT Norges arktiske universitet.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Midtbyen Park
Skoleveien 4, 2318 Hamar
Rom 2P209
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum