English version of this page
Anne Marit Vesteraas Danbolt

Anne Marit Vesteraas Danbolt

Dosent

E-post
anne.danbolt@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 77 46
Mobilnummer
+47 95 86 64 63

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for nordisk språk og litteratur
Studiested Hamar, Rom 2C262-6

Kort om

Anne Marit Vesteraas Danbolt er dosent i norskdidaktikk. Hennes faglige interesser er innen lese- og skriveopplæring og litterasitet i flerspråklige kontekster, inkludert samarbeid mellom hjem og skole. Hun underviser på grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 og på videreutdanning for lærere, og veileder studenter både på bachelor- og masternivå. Hun har også undervist på barnehagelærerutdanningen og ledet videreutdanning for barnehagelærere, og undervist på studier for lærere i norskopplæring for innvandrere.

Siden 2016 har hun ledet Norpart-prosjektet Literacy Education in Multilingual Settings, et samarbeidsprosjekt mellom University of Zambia og Høgskolen i Innlandet. Gjennom dette prosjektet har Fakultet for lærerutdanning tatt imot over 30 studenter til tre måneders studier ved høgskolen, både på phd- og masternivå. Prosjektet gir også studenter ved grunnskole- og lektorutdanningene mulighet for tre måneders studieopphold ved University of Zambia, og fra 2022 er det opprettet mulighet for en måneds utenlandspraksis for grunnskolelærerstudenter i fjerde studieår ved en barneskole i Lusaka. 

Fra 2007 til 2013 ledet hun NOMA-prosjektet, Norad's Programme for Master Studies, med University of Namibia og University of Zambia. Blant de pågående forskningsprosjektene er utvikling av nettsteder for flerspråklige ressurser for lese- og skriveopplæring; Storybooks Zambia og Storybooks Namibia. 

Pågående forskningsprosjekter:

Literacy Education in Multilingual Settings

Storybooks Namibia 

I klassen og på arbeidsplassen 

Publikasjoner

  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2023). Communication in Times of Uncertainty and Loss: Refugee Parents in Interaction with Kindergartens and Schools. I Silva, Teresa C. (Red.), Parenting in Modern Societies. IntechOpen. ISSN 9781803567891. doi: 10.5772/intechopen.110687.
  • Øyehaug, Anne Bergliot; Ebbesen, Kristin; Lunde, Lisa Kristina & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2023). Læreres bruk av spørsmål før gjennomføring av et eksperiment. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 19(2), s. 200–215. doi: 10.5617/nordina.9818. Fulltekst i vitenarkiv
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2020). "Den dialogen du har, det er den som er opplæring." Læreres oppfatninger av muntlig samhandling med flerspråklige elever i naturfagundervisning. . NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 36(2), s. 65–82. Fulltekst i vitenarkiv
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2020). Grammatikk og språklek i en språkheterogen elevgruppe. Viden om Literacy. ISSN 2246-6517. s. 84–91. Fulltekst i vitenarkiv
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2020). Cultural responsiveness in the Incredible Years parenting programme for refugees: a case study. International Journal of Child Care and Education Policy. ISSN 1976-5681. 14(6). doi: 10.1186/s40723-020-00071-5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Randen, Gunhild Tveit & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2018). Metaspråklig bevissthet og andrespråkslæring i skolen. I Gujord, Ann-Kristin Helland & Randen, Gunhild Tveit (Red.), Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202584702. s. 311–335.
  • Alstad, Gunhild Tomter & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2018). Arbeid med gryende literasitet i overgangen fra barnehage til skole - fra studenters perspektiv. I Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter & Randen, Gunhild Tveit (Red.), Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2350-3. s. 141–164.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Banda, Dennis; Klein, Jørgen & Tambulukani, Geoffrey (2017). Home-school relations and the role og indigenous knowledge in early literacy learning: A case study from a rural school in Zambia. I Halvorsen, Tor; Ibsen, Hilde; Evans, Henri-Count & Penderis, Sharon (Red.), Knowledge for Justice. Critical perspectives from southern African-Nordic research partnerships.. African Minds. ISSN 978-1-928331-63-6. s. 207–225.
  • Randen, Gunhild Tveit; Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Palm, Kirsten (2015). Refleksjoner om flerspråklighet og språklig mangfold i lærerutdanningen. I Lindboe, Inger Marie; Randen, Gunhild Tveit; Skrefsrud, Thor-Andre & Østberg, Sissel (Red.), Refleksjon og relevans - språklig og kulturelt mangfold i lærerutdanningene. Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-238-6. s. 65–94.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2015). Tosproglige ordbøger som bro mellem hjem og skole. Unge Pædagoger. ISSN 0106-5386. 4(4), s. 85–94.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Lied, Sidsel (2015). "Norge er et mangfoldig land der alle er like mye verdt". Lærerstudenters refleksjoner over minnematerialet etter 22.juli 2011. I Dobson, Stephen R; Kulbrandstad, Lars Anders; Sand, Sigrun & Skrefsrud, Thor-Andre (Red.), Dobbeltkvalifisering. Perspektiver på kultur, utdanning og identitet. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-321-0313-3. s. 83–102.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Kulbrandstad, Lise Iversen (2013). "Säl er kaka på spanska" - arbete med litteracitet och flerspråklighet i norska klassrum. I Wedin, Åsa & Hedman, Christina (Red.), Flerspråklighet, litteracitet och multimodalitet. Studentlitteratur AB. ISSN 978-91-44-08052-9. s. 19–44.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2013). Begynneropplæring for elever med norsk som andrespråk. I Traavik, Hilde & Jansson, Benthe Kolberg (Red.), Norskboka 1: Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02104-1. s. 187–208.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Kulbrandstad, Lise Iversen (2012). Teacher Reflections under Changing Conditions for Literacy Learning in Multicultural Schools in Oslo. I Pitkanen-Huhta, Anne & Holm, Lars (Red.), Literacy Practices in Transition : Perspectives from the Nordic Countries. Multilingual Matters. ISSN 9781847698391. s. 209–227. doi: 10.21832/9781847698414-012.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Hugo, Bente Booth (2012). Flerspråklighet som ressurs : interaksjon og samarbeid i flerspråklige elevgrupper. I Engen, Thor Ola & Haug, Peder (Red.), I klasserommet : studier av skolens praksis. Abstrakt forlag. ISSN 978-82-7935-337-9. s. 83–101.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2011). Bilingual home-made dictionaries as bridges between home and school. Journal of Teacher Education and Teachers' Work. ISSN 2045-9351. 2(1), s. 7–17.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Kulbrandstad, Lise Iversen (2009). Om å bygge klasseromskulturer for språklæring i flerkulturelle skoler, An-Magritt Hauge 60 år gratulasjonsskrift. Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring. s. 35–45.

Se alle arbeider i Cristin

  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter & Randen, Gunhild Tveit (2018). Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2350-3. 293 s.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Kulbrandstad, Lise Iversen (2008). Klasseromskulturer for språklæring. Didaktisk fornying i den flerkulturelle skolen. Oplandske Bokforlag. ISBN 9788275181587. 182 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Stranger-Johannessen, Espen (2023). Sustainable implementation in South-North Collaboration: The Case of Storybooks Namibia.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Chibamba Chileshe, Agnes; Andersen, Pia Konstanse & Noem, Lars (2023). Pupil recognition - a Zambian perspective.
  • Mwanza, David Sani; Lexander, Kristin Vold & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2023). Collaboration in Digital Times: Blended mobility in PhD education. A case from a partnership between the University of Zambia and Inn University, Norway .
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Kulbrandstad, Lise Iversen (2023). "Får vi til både og?" Norsklæreres refleksjoner over arbeidsretting og språkpraksis som del av norskopplæringen for voksne innvandrere med liten skolebakgrunn.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Stranger-Johannessen, Espen & Mwanza, David Sani (2022). Storybooks Zambia: Multilingual Digital Stories for Literacy Learning.
  • Stranger-Johannessen, Espen & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2022). Storybooks Namibia - developing multilingual digital resources for literacy teaching and leaning.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2022). Teaching literacy to adult migrants. An interview study exploring professional practices.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Kulbrandstad, Lise Iversen (2022). Norsklæreres refleksjoner om profesjonsutøvelse. En studie av lærere for voksne innvandrere med liten skolebakgrunn.
  • Palm, Kirsten & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2021). Med norsk som andrespråk på mellomtrinnet. I Bjerke, Christian Bjørn & Nygård, Mari (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215035017. s. 279–299.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Palm, Kirsten (2021). Begynneropplæring for elever med norsk som andrespråk. . I Bjerke, Christian Bjørn & Nygård, Mari (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215035017. s. 259–278.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Palm, Kirsten (2021). Norsk som andrespråk - introduksjon. . I Bjerke, Christian Bjørn & Nygård, Mari (Red.), Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215035017. s. 231–258.
  • Hajer, Maaike; van Beuningen, Catherine; Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Kouns, Maria (2021). Multilingual resources in inclusive science classrooms: Teachers’ perceptions of obstacles and opportunities in three countries – Netherlands, Norway and Sweden.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2021). Perceptions of literacy in teacher education in Zambia. In memory of Dr. Dennis Banda .
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Mwanza, David & Stranger-Johannessen, Espen (2021). Zambian pre-service teachers reflecting on translations and language differences.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Stranger-Johannessen, Espen & Banda, Dennis (2020). Teachers doing research on teachers. Some preliminary findings from MA theses submitted to the Literacy and learning programme 2010 - 2017.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2019). "Den dialogen du har, det er den som er opplæring". Læreres refleksjoner over utfordringer og muligheter i inkluderende naturfagundervisning. .
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2019). Multilingual parents' experiences in their interactions with kindergartens and schools. .
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Mwanza, David Sani (2019). Zambia – a multilingual country in Sub-Saharan Africa. .
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Banda, Dennis (2019). Presentation of the NORPART – LEMS project. Background and current status. .
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Hajer, Maaike (2019). Multilingual resources in inclusive science classrooms – design principles and considerations .
  • Banda, Dennis & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2019). Global partnership in literacy education – working with teachers and learners.
  • Alstad, Gunhild Tomter & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2019). Lær deg norsk før skolestart? Studenters refleksjoner om arbeid med flerspråklige barns gryende litterasitet i overgangen fra barnehage til skole.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter & Randen, Gunhild Tveit (2018). Innledning. I Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter & Randen, Gunhild Tveit (Red.), Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2350-3. s. 9–15.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Ottosen, Anna Linnea (2018). Lise Iversen Kulbrandstad: lærerutdanner, leseforsker, leder. I Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter & Randen, Gunhild Tveit (Red.), Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2350-3. s. 261–275.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Banda, Dennis (2018). Literacy Education in Multilingual Settings - the LEMS Project in its Second Year.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Palm, Kirsten (2018). Flerspråklighet i begynneropplæringen.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2018). Flerspråklige elever og de første skoleårene.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2018). Literacy and Learning in Multilingual Schools.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Banda, Dennis (2018). The Home and School Study - an outline for future research.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2018). Language and Literacy in Multilingual Settings How do Master Students in Namibia and Zambia Respond to the Challenges in Literacy Education in their Countries.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Banda, Dennis (2017). LEMS - Literacy Education in Multilingual Settings - Opportunities and Challenges in Cooperation in HE.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Kulbrandstad, Lise Iversen (2017). Klasseromskulturer for språklæring.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2017). Undring og utforskning i møter med språk og tekst. Minoritetsspråklige elever i begynneropplæringen.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2017). Foresattes litterasitetsoppfatninger i nye kontekster.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2016). Kompetanseheving i Oslo-barnehagen. Barnehagelæreres stemmer om samarbeid med minoritetsspråklige foresatte.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2016). Kommentar til innslaget Nettbrett ti alle i Kongsvingerskolene skal gjøre elevene flinkere. https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-hedmark-og-oppland/DKHE01018616/27-09-2016. [Radio]. NRK Hedmark og Oppland .
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Mostert, Louise & Banda, Dennis (2016). Relevance, Quality and Outcomes of Transnational Cooperation in Education amongst Three Tertiary Institutions.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2016). Språkmøter gjennom flerspråklige skriveaktiviteter.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2016). Å satse stort på språket. Om kompetanseheving i Oslo-barnehagen.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2016). A brief history of Norwegian as(a)written Language(s).
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2016). Parental involvement in early literacy instruction.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2015). Praksisopplæring i Rammeplanutvalgets forslag til femårige integrerte grunnskolelærerutdanningene på masternivå.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Banda, Dennis (2015). Perceptions of Home-School Relationships and the Role of Indigenous Knowledge.
  • Randen, Gunhild Tveit; Alstad, Gunhild Tomter & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2015). Gode språklige forbilder – de gode eksemplene slik barnehagelærere ser det.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2015). Veier til institusjonell kapasitetsbygging. Erfaringer fra et NOMA-prosjekt, 2007 - 2015.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2014). Approaches in teaching metalinguistic awareness in multilingual classrooms.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Luangala, John (2014). Master of Education in Literacy and Learning - Main achievements and impact on development.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2014). Høgskolen i Hedmark satser på Prøysen! Magiske øyeblikk. 2014(1), s. 47–47.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2014). Literacy practices in bilingual families. An action research project in a Norwegian context.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Wikan, Gerd Nora & Luangala, John (2013). Empowering Women: The Case of a Master’s Programme in Teacher Education».
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2013). Ordløse bildebøker i lese-, skrive- og språkopplæringen for flerspråklige elever på småskoletrinnet.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Palm, Kirsten (2013). Norsk som andrespråk - introduksjon. I Traavik, Hilde & Jansson, Benthe Kolberg (Red.), Norskboka 1: Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02104-1. s. 163–186.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Nordengen, Elisabeth (2012). Tospråklige elever i stasjonsarbeid – noen utviklingsmuligheter.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2011). Literacy Practices in Bilingual Families – Building Bridges between Home and School.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2011). Affirming Identities in Emergent Bilingual Learners - Differentiation in Approaches to Linguistic Awareness in a Multilingual First Grade Class.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2011). Språkbruksmønstre og litterasitetspraksiser.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2010). Lesing og skriving - eller den gamle historien om høna og egget.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2010). Development of Reading Strategies.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2010). Aksjonsforskning i flerspråklige elevgrupper.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2010). Literacy in Multilingual Families - Building Bridges Between Home and School.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2010). Litterasitetspraksiser i tospråklige familier.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2010). Teaching Literacy Skills - the Case of Whole Language.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2010). Reading in a Second Language and the Concept of Difficulties.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2010). Summary of the NOMA project accomplishments 2008 - 2010 and future plans.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2009). Klasseromskulturerer for språklæring. Aksjonsforskning i norskopplæring i Oslo kommune.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Hugo, Bente Booth (2009). Flerspråklighet som ressurs - nye innfallsvinkler til arbeidet med språklig bevissthet for minoritetsspråklige elever.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2009). Approaches to analyses of learners´ writing.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2009). Organiseringsmodeller for leseopplæring og tospråklige elevers literacyutvikling.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Kulbrandstad, Lise Iversen (2009). Creating multilingual awareness and curiosity as a bridge to literacy.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2009). Exploring linguistic awareness in a multilingual first grade class.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Hugo, Bente Booth (2009). "Taraboka - er det tromme?" Flerspråklighet som ressurs i den første lese- og skriveopplæringen.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2009). Tett på tredje trinn. Aksjonslæring gjennom samarbeid.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2009). Å utforske språket. Om språklig bevissthet i flerspråklige elevgrupper.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2009). Språklig bevissthet i flerspråklige elevgrupper - et utviklingsprosjekt.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2008). "Det nytter". Om fornyet innsats for lese- og skriveopplæringen, med noen eksempler fra Oslo kommune.
  • Kulbrandstad, Lars Anders; Engen, Thor Ola & Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2008). Kulturer for språklæring. Hva så vi? Hva lærte vi av prosjektet?
  • Kulbrandstad, Lars Anders; Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Engen, Thor Ola (2008). Et eksternt blikk på Osloskolen.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2018). Implementering av familieveiledningsprogrammet De utrolige årene for flyktninger og innvandrere. Høgskolen i Innlandet.
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Engen, Thor Ola; Kulbrandstad, Lars Anders; Sand, Sigrun; Straume, Ingerid & Streitlien, Åse (2010). Opplæringstilbudet til minoritetsspråklige innen barnehage og grunnopplæring. Telemarksforskning Notodden.
  • Kulbrandstad, Lars Anders; Engen, Thor Ola; Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Bakke, Elin (2008). Oppsummerende rapport i Høgskolen i Hedmarks oppdrag for Oslo kommune forskningsbasert evaluering av Oslo kommunes prosjekt "Forsterket tilpasset norskopplæring". Høgskolen i Innlandet.
  • Kulbrandstad, Lars Anders; Engen, Thor Ola; Danbolt, Anne Marit Vesteraas & Bakke, Elin (2008). Skolekulturer for språklæring : en kasusundersøkelse av fire skoler. Høgskolen i Innlandet.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Alf Prøysens Hus (Hovedbygg fløy C – nyeste del)
Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2C262-6
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum